Workshop Trainen en opleiden met behulp van leertechnologie

Vandaag heb ik een workshop verzorgd voor een groep trainers van het Platform Crisisbeheersing Waterschappen Midden Nederland. De vraag was: Hoe kunnen trainers hun eigen leeractiviteiten versterken met behulp van leertechnologie zodat cursisten betere leerresultaten behalen?

De sessie kende een blended opzet.

Ik heb de deelnemers eerst gevraagd voorafgaand aan deze middag een inleidende video te bekijken. In die video ben ik ingegaan op enkele begrippen en concepten mbt het gebruik van leertechnologie ten behoeve van leren, opleiden en onderwijs. Zoals e-learning en blended learning. Vervolgens heb ik de aanwezigen via Mentimeter enkele vragen gesteld waarmee ik kon checken of de aanwezigen de inhoud van de video hadden begrepen.

Vandaag zijn we na de kennismaking en terugblik op de voorbereiding ingegaan op leertechnologieën die deelnemers al gebruiken (via Socrativ). Daarna heb ik onder meer aan de hand van Merrill’s First Principles of Instruction aangegeven wat werkt bij het gebruik van ICT voor leren. Ik heb de deelnemers gevraagd wat mijn reden is geweest om deze inleiding niet ook via online video te verzorgen (ik zou dan veel meer voorbereiding hebben gevraagd aan een groep waar ik geen relatie mee heb).

Vervolgens hebben deelnemers kennisgemaakt met een aantal leertechnologieën die zij zelf ook kunnen inzetten. Per leertechnologie kwam aan bod:

  • De uitdaging (wat kun je ermee bereiken?)
  • Wat is het?
  • Hoe werkt het?
  • Demonstratie en oefenen

Het ging daarbij om de volgende toepassingen:

  • TodaysMeet (die ik tijdens deze middag ook heb gebruikt voor het delen van bronnen en opdrachten).
  • Mentimeter
  • Screencast-o-Matic
  • Tricider
  • Padlet
  • Virtual Reality
  • Google Forms

Ik heb dit onderdeel met tips afgesloten (o.a. omgaan met persoonsgegevens).

Daarna heb ik een stappenplan voor het ontwikkelen van trainingen met behulp van ICT geïntroduceerd. Dit stappenplan start met de ontwikkeling van een strategie. Het tweede deel gaat in op het ontwerpen van een training. Vervolgens hebben we het tweede deel van het stappenplan toegepast op de Basiscursus Platform Crisisbeheersing Waterschappen Midden Nederland.
Tenslotte heb ik een reflectieopdracht geïntroduceerd en deelnemer gevraagd een evaluatieformulier in te vullen.

Hieronder vind je de publieksversie van mijn presentatie:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: