Zeggen financiële dienstverleners e-learning massaal vaarwel?

Verleden week las ik op e-learning.nl een bericht over een in opdracht van Tele’Train uitgevoerde e-learning monitor naar de ontwikkeling van e-learning in Nederland. Eén van de uitkomsten verbaasde me zodanig dat ik dacht dat sprake was van een schrijffout. Na bestudering van de monitor zelf weet ik dat hier geen sprake van is. De waarde van het onderzoek zelf is daarmee helaas wel gedaald.

Ik was namelijk verbaasd over het feit dat ten opzichte van 2010 het aandeel financiële dienstverleners dat gebruik maakt van e-learning sterk is gedaald. In 2010 maakte 77% van de financieel dienstverlenende organisaties gebruik van e-learning, terwijl dit percentage in 2012 nog maar 29% bedraagt!

Heeft zo’n grote groep banken, verzekeringen en dergelijke e-learning vaarwel gezegd? Ik kon het niet geloven. Daarom heb ik bij Tele’Train het onderzoeksverslag opgevraagd. En wat blijkt: de onderzoekers hebben een vragenlijst uitgezet onder contacten van Tele’Train. 251 van deze ongeveer 2900 benaderde contacten hebben gereageerd. Dat is natuurlijk geen representatieve steekproef!

Daarmee moet je natuurlijk ook de andere bevindingen met een korrel zout nemen. Zou inderdaad ongeveer de helft van de Nederlandse organisaties e-learning inzetten? Zet 75% van de onderwijs- en zorginstellingen en 71% van de organisaties met 500 of medewerkers e-learning in? Oordelen vooral organisaties die langer ervaring met e-learning hebben positief over deze manier van leren? Leidt e-learning inderdaad bij 57% van de organisaties in grote mate of absoluut tot kostenbesparingen? Wordt e-learning inderdaad vooral voor theorietraining ingezet? Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te leggen.

Ik vind het positief dat een organisatie als Tele’Train onderzoek naar de ontwikkeling van e-learning in Nederland heeft laten doen. In landen als de VS of het Verenigd Koninkrijk is dat veel meer gebruikelijk. Helaas zijn de uitkomsten door de onderzoeksopzet minder goed bruikbaar. Een andere wijze van dataverzamelen is uiteraard ook veel kostbaarder. Ik zou overigens ook expliciter kijken naar minder traditionele vormen van e-learning dan nu gedaan is.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.