Zo gemakkelijk kun je wetenschappelijke artikelen over technology enhanced learning (en andere onderwerpen) raadplegen

Al vele jaren pleiten universiteiten en hogescholen voor ‘open access’, voor vrij toegankelijke wetenschappelijke publicaties. Wetenschappelijke kennis is dikwijls helaas niet vrij toegankelijk. Dat is onder meer jammer voor docenten en onderwijsontwikkelaars die recente wetenschappelijke inzichten rond leren, onderwijs en opleiden goed kunnen gebruiken om bij te blijven op hun vakgebied. Toch kun je besloten wetenschappelijke artikelen vrij gemakkelijk raadplegen. Overigens wel op een omstreden manier.

Via onderstaande tweet van Paul Kirschner kwam ik zo juist terecht op de website van Sci-Hub.

Deze organisatie is pleitbezorger van het afschaffen van copyright wetgeving bij wetenschappelijke artikelen (vreemd genoeg wordt intellectueel eigendom hiermee op één hoop gegooid). Zij hebben een zoekmachine waarmee je meer dan 67 miljoen artikelen kunt opzoeken (bijvoorbeeld via DOI, URL of zoekopdracht). Op deze manier kun je de meest recente wetenschappelijke artikelen raadplegen, zonder dat je toegang hebt tot een online wetenschappelijke bibliotheek en zonder dat je diep in de buidel hoeft te tasten.

Ik ken het fenomeen Sci-Hub al langer. Maar ik heb me nooit gerealiseerd dat het zo gemakkelijk is om wetenschappelijke artikelen die achter slot en grendel staan, te raadplegen. Niet dat ik hiervoor overigens reclame wil maken.

Het initiatief is namelijk zeer omstreden. In de VS is Sci-Hub veroordeeld voor het betalen van een forse schadevergoeding aan Elsevier voor het schenden van copyright. Een ander gerechtshof heeft geoordeeld dat onder andere zoekmachines, hosting en internet service providers de toegang tot Sci-Hub moeten blokkeren. De website wordt echter gehost in het Russische Sint Petersburg zodat de kans klein is dat men de schadevergoeding zal uitbetalen. Daarnaast weet oprichter Alexandra Elbakyan toch nieuwe domeinnamen te registeren.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.