Kennis maken met RSS

Weblogs worden steeds populairder, ook in het onderwijs. Het aantal weblogs loopt inmiddels in de miljoenen. Hoe zie je als doorsnee gebruiker dan nog door de bomen het bos? Hoe voorkom je dat je overspoeld wordt met (niet altijd relevante) informatie, zonder dat je belangrijke ontwikkelingen mist? RSS is daarbij het sleutelwoord.

Een weblog kun je omschrijven als een soort logboek op Internet waar een auteur (of meerdere auteurs) schrijft over wat hem of haar bezighoudt. Vaak gaat dat om een bepaald onderwerp (zoals ICT in het onderwijs), maar een weblog kan ook over verschillende onderwerpen gaan. Een weblog is meestal vrij toegankelijk, maar kan ook beveiligd zijn met een wachtwoord. Bezoekers van een weblog kunnen dikwijls ook reageren op berichten van de "blogger" (de auteur van de weblog). Net als bij websites heb je -als je weblogs een tijdje volgt- al snel een flinke lijst met "favorieten": weblogs die je toevallig of doelgericht bent tegengekomen en waarvan je vindt dat de blogger "iets te melden" heeft. Maar, net als bij websites, kom je er niet aan toe om zeer regelmatig te checken òf de blogger wat interessants te melden heeft. Het is immers ondoenlijk om dagelijks of zelfs wekelijks tientallen weblogs te bezoeken. Bovendien is niet alles wat een blogger schrijft, voor jou interessant.

RSS-feedreader

In tegenstelling tot een paar jaar geleden is daar voor weblogs een eenvoudige en zeer doeltreffende oplossing voor: de RSS-feed reader. Dat is een vreselijke term voor een handig programma waarmee je je kunt abonneren op bepaalde weblogs. Overigens zijn er ook steeds meer RSS-feeds van websites en nieuwsgroepen beschikbaar. Bijvoorbeeld van kranten, politieke partijen maar ook van de nieuwsrubriek op de website van de Universiteit Utrecht (voor de leesbaarheid beperk ik me in de rest van deze bijdrage tot weblogs).
Het is wel noodzakelijk dat gegevens van deze weblogs worden vertaald in "RSS". RSS staat voor "Rich Site Summary" of voor "Really Simple Syndication". Daar zijn de deskundigen het nog niet over eens. Als eindgebruiker heb je -gelukkig- niets te maken met die vertaling, de RSS-feed. Je maakt er alleen dankbaar gebruik van.
Er zijn aparte gereedschappen beschikbaar die deze vertaalslag maken, zonder dat je daar als eindgebruiker last van hebt.
Je gebruikt je RSS-feed reader om snel te zien welke weblog is veranderd.

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

In het linkergedeelte van je scherm zie je bijvoorbeeld de weblogs staan waar je op bent geabonneerd. De weblogs die zijn veranderd zijn vaak vetgedrukt. Achter de naam van de weblog staat bijvoorbeeld het aantal berichten dat is toegevoegd. Als je op de naam van een weblog klikt, verschijnen in het rechtergedeelte van het beeldscherm de nieuwe berichten.

Je kunt de RSS-feed reader veelal zo instellen dat je het hele bericht ziet of alleen de titel en een enkele inleidende zin. Je kunt op die manier snel bepalen of je het hele bericht wilt
lezen. Dat doe je door op de titel van het bericht te klikken.Vergelijk het met het snellen van krantenkoppen.

Er zijn verschillende -vaak gratis- RSS-feed readers verkrijgbaar die je op je computer kunt installeren. Maar het is ook mogelijk om een online RSS-feed reader te gebruiken, zoals www.bloglines.com. Je hebt dan "anytime, any place" de beschikking over je favoriete weblogs, als je bij Bloglines.com inlogt. Via Bloglines.com kun je ook jouw "RSS-feeds" voor anderen ontsluiten. Dat worden "blogrolls" genoemd. Een mooie
manier om kennis met anderen te delen. Surf bijvoorbeeld maar eens naar http://www.bloglines.com/public/wrubens

Ook interessant voor u?

Bloglines.com heeft nog een andere interessante optie. Als je Bloglines.com een tijdje gebruikt, en verschillende weblogs hebt verzameld, dan presenteert Bloglines.com een overzicht van weblogs waarvan de metadata overeenkomt met de metadata van
weblogs waar je al op "geabonneerd" bent. Je kunt die RSS-feeds dan gemakkelijk aan je lijst toevoegen. Het is geen waterdicht systeem. Niet alle weblogs zijn even relevant en op sommige weblogs ben je al geabonneerd. Maar toch handig.

Google Nieuws en RSS

Via een RSS-handleiding van Will Richardson kwam ik een website van een zekere Justin P. Fister tegen. Via deze site kun je een zoekopdracht in Google News converteren in een RSS feed. Die zoekopdracht hoeft helemaal niets met ICT te maken te hebben. Bijvoorbeeld: je wilt op de hoogte blijven van nieuwtjes over honours programma's.

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Op deze site vul je dan in "honours program". Je klikt op "create" en er verschijnt een RSS-feed op het scherm. Dit is een pagina met allemaal codes. Niet naar kijken, maar wel het Internetadres van deze pagina kopiëren en in je RSS-feed reader toevoegen aan je lijst met RSS-feeds. Ik heb dat met "e-learning" gedaan en wordt op deze manier op de hoogte gehouden van nieuws op dit terrein. Het gaat daarbij al gauw om een paar honderd berichten per dag. Veel van deze berichten zijn echter hetzelfde. Dezelfde persberichten verschijnen immers in meerdere nieuwsrubrieken. Het scannen van de koppen kost daardoor niet veel tijd.

Edublogs

Er zijn ook websites die verschillende RSS-feeds automatisch ontsluiten. Meestal gaan deze sites over een bepaald onderwerp. Er is een aantal websites die RSS-feeds over ICT in het onderwijs presenteren. In Nederland is er bijvoorbeeld Edublogs.nl. Deze website agregeert met name berichten van personen die in het Nederlands een onderwijsgerelateerde weblog bijhouden. Op deze manier zie je snel welke berichten aan de "onderwijsweblogs" zijn toegevoegd. Ook hierbij geldt dat niet elk bericht voor jou relevant zal zijn. Maar je bent wel snel in staat het "kaf van het koren" te scheiden.

RSS-feeds in het onderwijs

Will Richardson beschrijft in zijn "RSS: A Quick Start Guide for Educators" ook op een toegankelijke manier hoe RSS gebruikt kan worden in het onderwijs zelf. Richardson laat zijn studenten bijvoorbeeld weblogs bij houden. Via een RSS-feed reader volgt hij de voortgang. Wat zouden tutoren van elektronische portfolio's hiermee geholpen zijn!
Ook gebruiken Richardsons'studenten RSS-feeds om informatie over bepaalde onderwerpen te zoeken.

Killer application

De ontwikkeling van RSS gaat helaas wat al te vaak gepaard met technisch jargon (zoals syndicatie, feeds en XML). Als niet-technische eindgebruiker moet je je daardoor niet laten afschrikken. RSS en RSS-feed readers zijn mijns inziens onmisbaar om je staande te houden in de informatiestroom van onze hedendaagse samenleving. Ik durf te voorspellen dat binnen drie jaar RSS net zo ingeburgerd is als zoekmachines of e-mail. Juist omdat het in feite zo eenvoudig en effectief is. Het stelt de Internetgebruiker in staat om snel nieuwe informatie te vergaren, te verwerken en vervolgens te presenteren. Daarmee is RSS een fraai middel voor voor kennisconstructie. Harrsch (2003) noemt RSS daarom de volgende "killer application" voor het onderwijs. En dat zou best wel eens kunnen kloppen.

Meer informatie

Wilfred Rubens, adviseur ICT in het onderwijs, Expertisecentrum ICT in het Onderwijs (Universiteit Utrecht)

Creative Commons Licentie
Op dit werk is de Creative Commons Licentie van toepassing.

Home