Gepersonaliseerd leren en differentiatie

Barbara Bray stelt dat gepersonaliseerd leren wat anders is dan gedifferentieerde instructie. Zij bakent de begrippen individualisering, differentiatie en personalisering af. Daarbij valt op dat de lerende in toenemende mate invloed heeft op de inhoud en wijze waarop het leren plaats vindt. Is deze manier van leren geschikt voor alle lerenden?

Bij gedifferentieerde instructie is de docent volgens Bray degene die het hardste moet werken. De docent moet namelijk een bestaand curriculum passend maken voor verschillende behoeften van lerenden. Zij schrijft ook:

Differentiating and individualizing instruction is teacher-centric, grade-level, and standards-based.

Technologie kan worden gebruikt om leren meer te personaliseren doordat lerenden de keuze hebben uit een scala aan diverse typen content. Bijvoorbeeld via vrij toegankelijke cursussen of content van de Khan Academy.

Gepersonaliseerd leren stelt ook hoge eisen aan de lerende. Deze moet bijvoorbeeld weten hoe zij moeten leren, en hoe zij hun eigen leerproces kunnen sturen (o.a. door zelf leerdoelen te formuleren). Zij ontwerpen ook mede het curriculum en de leeromgeving, schrijft Bray.

Ik denk dan ook dat gepersonaliseerd leren geen geschikte manier van leren is voor alle doelgroepen. Veel lerenden zijn nog niet in staat om zelf leerdoelen te formuleren of om het curriculum mee te ontwerpen. Volgens mij moet het onderwijs wel zodanig zijn ingericht dat lerenden dit leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.