Dodging the silver bullet: welke technologieën moet je kiezen? #oeb16

In deze laatste interactieve sessie van editie 2016 van de Online Educa Berlijn hebben we gekeken naar leertechnologieën die je kunt gebruiken voor leren en ontwikkelen. Eén van de lessen is dat je verder moet kijken dan de technologie-neus lang is.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met ,

Customer Activated Learning Strategies: andere benadering van leren en ontwikkelen #OEB16

Deze boeiende sessie ging over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen. Daarbij werd onder meer ingegaan op andere manieren van leren, dan cursussen en trainingen.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met , ,

Leren zonder grenzen #OEB16

“Limitless learning” was de titel van de plenaire sessie die ik bij de start van dag 2 van de Online Educa Berlijn heb bijgewoond. Hierbij was vooral aandacht voor de mogelijkheden van ICT voor krachtig leren, waarbij meer nadruk komt te liggen op meer zelfsturing. Tegelijkertijd was er ook aandacht voor digitale identiteitsvorming en het belang van ‘web literacy’.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met , ,

Online Educa Debate: Kan kunstmatige intelligentie docenten vervangen? #OEB16

Vanavond ging het Online Educa debat onder leiding van de Britse oud-parlementariër Harold Elletson over de vraag of kunstmatige intelligentie docenten kan en zal vervangen (en dat dit ook zou moeten).

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met ,

Hoe chatbots het onderwijs kunnen versterken #OEB16

Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie, die conversaties binnen het onderwijs kunnen helpen versterken. Er is echter nog een behoorlijk lange weg te gaan, voordat deze ontwikkeling echt zal worden toegepast binnen het onderwijs.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met , ,

Leertechnologie vanuit didactisch perspectief bekijken #OEB16

Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa Berlijn een sessie verzorgd over hoe je vanuit didactisch perspectief leertechnologieën kunt reviewen.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met , ,

Hoe kunnen we lerenden inspireren? #OEB16

Dit is best een belangrijke vraag. Er zijn verschillende mogelijkheden om inspiratie te bewerkstelligen in het onderwijs. Technologie kan hier één van zijn.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met ,

Opening Online Educa: Owning Learning #OEB16

Vanochtend is de 22ste editie van de Online Educa Berlijn van start gegaan met drie korte keynotes. Eén van de opvallende zaken was de nadruk op beperkingen van kunstmatige intelligentie, en het belang van de ‘menselijke factor’ bij leren (die niet te automatiseren is). Verder verschilden de sprekers behoorlijk over het belang van toetsen en scholen. “College is dead, you don’t know it yet”.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met , ,

Online Educa Berlijn 2016: enkele cijfers #oeb16

De Online Educa Berlijn is alleen al vanwege de omvang en diversiteit een indrukwekkend congres. De cijfers illustreren dat.

Lees meer ›

Geplaatst in Online Educa Getagd met ,

Wordt ‘mixed reality’ een serieuze ontwikkeling voor onderwijs en opleiden? #OEB16

Eén van de betrekkelijk nieuw initiatieven op het gebied van ICT in het onderwijs, is ‘mixed reality’. Je zou kunnen zeggen dat dit een combinatie is van virtual en augmented reality. Ik verwacht hier voorbeelden van tegen te komen op de beurs van de Online Educa Berlijn.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , ,
%d bloggers liken dit:
Spring naar de toolbar