mrt 052015
 

Hoe verloopt de expertiseontwikkeling van docenten en hoe houden docenten hun expertise op peil? Op deze vragen gaat hoogleraar Els Boshuizen van de Open Universiteit tijdens een online live sessie op vrijdag 6 maart 2015 in.

Continue reading »

mrt 042015
 

Volgens Hilary Albert en Manjit Sekhon zijn zeven ‘c’s’ van invloed op het engagement van lerenden in massive open online courses, die binnen bedrijven worden toegepast.  Een aantal van die ‘c’s’ zijn m.i. ook breder toepasbaar op (massive open) online courses.

Continue reading »

mrt 022015
 

Vier onderzoekers van Stanford University en Cornell University (Anderson cs) hebben onderzoek gedaan naar het engagement, de betrokkenheid, van studenten in massive open online courses. Zij hebben daarbij vooral gekeken naar interactie. De auteurs menen dat begrip van de wijze waarop lerenden interacteren in een MOOC van groot belang is omdat dit van invloed is op de wijze waarop zij effectief leren, en voor de wijze waarop je het beste online cursussen kunt ontwerpen.

Continue reading »

feb 282015
 

Onderzoekers van de Universiteit van Keulen nemen een kloof waar tussen de gewenste en werkelijke resultaten van onderwijs over nationaal socialisme en de Holocaust op Duitse scholen. Zij menen dat dit zou moeten leiden tot het herontwerp van de onderwijsmethoden. Volgens mij vergeten ze daarbij een belangrijk aspect.

Continue reading »

feb 252015
 

Ik ben op dit moment bezig met advisering bij de ontwikkeling van een e-learning strategie. Je denkt dat uiteraard naar over doelen die je als organisatie wilt bereiken, maar ook over vormen van e-learning die je kunt toepassen. Ik kom daarbij uit op elf vormen, die elk weer op een verschillende manier kunnen worden ingevuld. Er valt dus behoorlijk wat te kiezen.

Continue reading »

feb 232015
 

De afgelopen jaren is het onderwijs nauwelijks veranderd dankzij de invoering van nieuwe technologieën. Daarvoor is veel meer nodig, meent Michael Feldstein. Wat mij betreft is er ook meer nodig dan Feldstein voorstelt.

Continue reading »

feb 222015
 

Sahana Chattopadhyay heeft veel tekst nodig om uiteindelijk bij de kern van haar pleidooi te komen: massive open online courses kunnen een belangrijke rol spelen binnen corporate universities, en op die manier een brug helpen slaan tussen vraagstukken binnen een arbeidsorganisatie en talentontwikkeling van medewerkers.

Continue reading »

%d bloggers op de volgende wijze: