Moeten verkiezingsprogramma’s expliciet aandacht besteden ICT in het onderwijs?

Deze vraag kwam bij me op bij het lezen van de blogpost ICT in de verkiezingsprogramma’s langs de meetlat. Mijn antwoord daarop is wellicht verrassenderwijs: nee, dat hoeft niet.

Lees meer ›

Geplaatst in Politiek Getagd met ,

Hoe is ‘De kunst van storytelling’ (volgens Pixar) opgebouwd?

Pixar verzorgt bij de Khan Academy online lessen over de achtergronden van hun werk. Recent is men gestart met lessen over de kunst van storytelling. Ik kijk vooral met buitengewone belangstelling naar de wijze waarop deze vorm van online leren is gemaakt.

Lees meer ›

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met ,

Herontworpen Toll-net leertraject blended learning van start

Het afgelopen voorjaar heb ik een tweedaagse professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Toll-Net begeleid waar we gewerkt hebben aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus. Deze herontworpen cursus is afgelopen vrijdag van start gegaan.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , , ,

Relevantie online videotrends voor leren, opleiden en onderwijs

De toegankelijkheid van online video is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Je ziet dan ook steeds vaker dat docenten en opleiders zelf kennisclips of screencasts maken. FrankWatching besteedt vandaag aandacht aan trends op het gebied van marketing. Ik probeer de vertaalslag te maken naar leren, opleiden en onderwijs.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , ,

Van MOOC-platform tot online loopbaancentrum

Coursera ontwikkelt zich volgens Jeffrey R. Young en Sydney Johnson van een aanbieder van massive open online courses tot een bredere “career-building service”. Deze ontwikkeling zou ook wel eens bij kunnen dragen aan het duurzaam aanbieden van open online onderwijs.

Lees meer ›

Geplaatst in Open education Getagd met , , ,

Nieuwe leertechnologieën om te testen

In een aantal bijdragen ben ik nieuwe leertechnologieën tegengekomen die opleiden, onderwijs en leren kunnen helpen versterken of vernieuwen.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met ,

Worden de ‘beste’ leermanagement systemen niet in de Lage Landen gebruikt?

Onlangs heeft Craig Weiss weer een analyse gepubliceerd van de beste leermanagement systemen. Het valt me op dat de ‘beste’ leermanagement systemen -voor zover ik weet- in de Lage Landen niet worden gebruikt. Of heb ik het mis?

Lees meer ›

Geplaatst in Leeromgevingen Getagd met

Sociale robots in het onderwijs (impressie inspiratieavond)

Gisteren heb ik aan het einde van de dag een inspiratiesessie bijgewoond over sociale robots voor het onderwijs. Eén van de conclusies was dat je vooral moet kijken naar waar robots beter in zijn dan docenten, en niet naar het vervangen van kerntaken van een docent door een robot. Daarvoor schieten robots tekort.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met ,

Just in time, just enough e-learning: kansen en uitdagingen

‘E-learning’ zou beperkt van omvang moeten zijn, en te bestuderen op het moment dat je de inhoud moet toepassen. Dit klinkt mooi, maar deze benadering heeft ook beperkingen. Hierover ging een presentatie die ik vanmiddag heb gehouden voor het Zorg Leren Netwerk.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , , , ,

Raamwerk voor design thinking voor leren, opleiden en onderwijs

Design thinking is een benadering die ook op het gebied van het ontwikkelen ‘leeroplossingen’ en als didactische aanpak aan populariteit wint. De vraag is alleen: hoe kun je design thinking voor leren, opleiden en onderwijs toepassen?

Lees meer ›

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met ,
%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk