Hoe kun je zelf een leven lang leren vormgeven?

Professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs pleiten dikwijls en terecht voor meer investeringen in een leven lang leren. Dit vakgebied is echter zelf ook in ontwikkeling. Onderzoek leidt tot nieuwe inzichten op het gebied van didactiek. Nieuwe theorieën over leren worden geponeerd. Technologische ontwikkelingen bieden mogelijkheden, maar bevatten vaak ook risico’s.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Hoe China flink investeert in AI voor leren

Als het gaat om het gebruik van nieuwe technologie voor leren, opleiden en onderwijs, dan richten wij onze blik al gauw op de VS. In China gebeuren echter ook opzienbarende zaken, wat betreft de toepassing van artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI) voor leren. Wat overigens niet wil zeggen dat we deze ontwikkelingen ook moeten omarmen.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Bijgestelde checklist bij de selectie van leertechnologieën

Als je technology enhanced learning gaat toepassen, kom je op een gegeven moment op het punt dat je moet bepalen welke leertechnologieën je gaat inzetten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld. Onlangs heb ik geblogd over een uitgebreid stappenplan voor de selectie van leertechnologieën.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Webcam-lessen als middel om het lerarentekort tegen te gaan?

De Volkskrant bevatte vanochtend een artikel over de inzet van ‘webcam-lessen’ als middel om het lerarentekort tegen te gaan. Het artikel portretteerde onder meer een wiskunde-docent die vanuit Hoensbroek als zzp-er les gaf aan een 6 VWO-klas uit Gouda. In deze blogpost wil ik reflecteren op dit initiatief.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Thema’s en eerste sprekers Next Learning 2020 bekend

Op 7 april 2020 vindt de volgende editie van Next Learning plaats. Dit is één van de vier conferenties die ik probeer jaarlijks bij te wonen. Vandaag zijn de eerste sprekers bekend geworden. Verleden week heeft de organisatie de eerste thema’s aangekondigd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI

Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook realiseren dat lerenden vaak participeren in niet-zichtbare leeromgevingen.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , ,

Webinar over activerende didactiek

In het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus heb ik vanavond weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd veel interactiemomenten in te bouwen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Bespreking Europees ‘maturity model’ voor blended learning

Verleden week is het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) gepresenteerd. In deze blogpost bespreek ik dit model, en vergelijk ik ‘EMBED’ met een ander ‘maturity model’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Weinig bekend over de effectiviteit van webinars

Morgenavond verzorg ik in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van Avans + een webinar over activerende didactiek. Daarom was ik erg geïnteresseerd in het artikel ‘Do webinars work’ van Henry Kronk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , ,

Actief leren leidt tot betere leerresultaten, zelfs als je denkt dat dat niet het geval is

Als je doceeractiviteiten gebruikt die lerenden stimuleren actief te participeren in het onderwijsleerproces, dan leidt dit tot betere leerresultaten. Uit tal van onderzoeken blijkt dat ‘actief leren’ ook meer effectief leren is. Recent onderzoek van de Harvard Universiteit laat zien dat het belangrijk is dat lerenden zich hier bewust van zijn.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Top

%d bloggers liken dit: