Toegang voor ouders tot learning analytics?

Binnen het onderwijs slaan we steeds meer data over lerenden op die we vervolgens kunnen analyseren en op diverse manieren kunnen gebruiken. Op dit moment zijn  dat vooral digitale leeromgevingen en leerlingvolgsystemen. Er zijn scholen die ouders hier toegang toe geven. Je kunt je voorstellen dat de roep om ouders straks toegang te geven tot meer geavanceerde dashboards met meer informatie alleen maar luider wordt.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Hoe kun je lerenden online ‘bij de les’ houden?

Bij face-to-face leren kun je lerenden tijdens bijeenkomsten aanspreken of een begeleidingsgesprek voeren als je vermoedt dat een lerende afhaakt. Persoonlijk contact draagt ertoe bij dat je een vinger aan de pols kunt houden bij het welbevinden van lerenden. Maar ook online kun je een aantal dingen doen om lerenden betrokken te houden bij hun opleiding.

Lees meer ›

Posted in Open education
Tags: , , ,

Integraal model voor de didactiek van online en blended onderwijs

Bij het ontwikkelen en verbeteren van online en blended learning helpt het om door een bepaalde theoretische bril te kijken. Anthony Picciano heeft onlangs een paper geschreven waarin hij probeert op basis van een groot aantal leertheorieën, concepten en modellen een integraal model te ontwikkelen. Is hij daar in geslaagd?

Lees meer ›

Posted in Theorieën
Tags: , , ,

Bloemlezing microlearning

Een aantal jaren geleden verschenen er zo veel bijdragen over massive open online courses, dat ik besloot samenvattende bloemlezingen over dit onderwerp te schrijven. Microlearning staat momenteel in de ‘spotlights’ van de gemeenschap van ‘leren en ontwikkelen’. Deze blogpost bevat daarom korte impressies van drie artikelen op mijn leeslijst.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags:

Europese industriëlen pleiten voor meer aandacht voor digitale bekwaamheden en ‘digitaal leren’

We schijnen aan de vooravond te staan van de vierde industriële revolutie, die door een voortschrijdende digitalisering wordt veroorzaakt. Volgens een groep Europese industriëlen vraagt dat om een investering in digitale bekwaamheden van aankomende en zittende werknemers. Technology enhanced learning speelt daar een belangrijke rol bij.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , , , , ,

Waar blijft de Kennisnet Onderwijsmodus app?

De afgelopen week werd online weer een verhitte discussie gevoerd over de vraag of het mogelijk is smartphones verantwoord tijdens de les te gebruiken.  Persoonlijk denk ik dat een ‘Onderwijsmodus’-app daarbij kan helpen. Een mooie taak voor Kennisnet?

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Zelfgestuurd leren kan, maar….

Het Franse Ecole 42 kenmerkt zich door een zeer eigenzinnige opzet en didactiek. Deze school tart ogenschijnlijk met succes een groot aantal wetten van ons onderwijs, en slaat nu haar vleugels uit naar Brussel. We moeten er m.i. echter voor waken om concept en didactiek klakkeloos toe te passen op ander onderwijs.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Bekijk de ontwikkeling van leertechnologie vanuit historisch en ideologisch perspectief

Als je vandaag wilt begrijpen, moet je op zoek gaan naar gisteren” schijnt de Amerikaanse auteur Pearl Buck ooit geschreven te hebben. Wat mij betreft geldt dat ook voor de ontwikkeling van leertechnologie. Wees je bewust van de ontstaansgeschiedenis en de onderliggende opvattingen van deze technologieën.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , , ,

Het succes van het Philadelphia Leerhuis

Het Philadelphia Leerhuis faciliteert leren en ontwikkelen binnen de gelijknamige landelijke zorginstelling. Verleden jaar heeft men een onderscheiding gewonnen waaruit de waardering blijkt voor hun vernieuwende werk. Wat kenmerkt de aanpak van dit leerhuis?

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , , , ,

Hoe denken lerenden over het gebruik van leertechnologie (volgens een grootschalig onderzoek)?

Het is altijd fijn dat onderzoek bevestigt waar je al langer van overtuigd bent. Het Britse JISC heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van 22.000 lerenden net het gebruik van leertechnologie in het hoger onderwijs. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Wat valt mij op?

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk