Jul 202016
 

Online leren kan een hele effectieve en efficiënte manier van studeren zijn. Maar het vergt veel zelfsturing en zelfdiscipline van lerenden. Amy Hankins geeft vijf suggesties die lerenden helpen om met succes online te leren.

Continue reading »

Jul 192016
 
tools

Foto: stevepb, Pixabay

In het kader van één van mijn projecten, heb ik een overzicht gemaakt van typen leertechnologieën. Dit overzicht is bedoeld als hulpmiddel bij ontwerpsessies. Veel docenten weten niet wat voor typen leertechnologieën beschikbaar zijn, en wat je er mee kunt. Ik pretendeer daarbij niet volledig te zijn.

Het bondige overzicht heeft voor- en nadelen. Je krijgt snel een overzicht, maar er is ook sprake van een beperkte uitwerking en toelichting.

Het overzicht met typen leertechnologieën kent de volgende onderdelen:

  1. Type met voorbeelden (de voorbeelden zijn ter illustratie; ik ben niet volledig en spreek ook geen voorkeur uit voor een product).
  2. Wat is het?: korte omschrijving.
  3. Toepassingen: wat kun je er mee? Ik hanteer daarbij deze pragmatisch gekozen onderverdeling, die ook gebruikt kan worden om te zoeken via de zoekoptie van de tabel.
  4. Sterk: wat zijn de sterke kanten van de toepassing (in telegramstijl, wederom onvolledig)?
  5. Zwak: wat zijn minder sterke kanten van de toepassing (idem)?
  6. Aandachtspunten (bij het gebruik, inclusief bijzonderheden).

Zoals gezegd pretendeer ik niet volledig te zijn. Ik wil de tabel ook aanvullen met andere typen leertechnologieën (dus niet met merknamen).

Ik ben daarom benieuwd naar jullie feedback, al realiseer ik me dat de vakantieperiode niet het meest geschikte tijdstip hiervoor is.

Jul 182016
 

Science News schrijft over een recent onderzoek naar factoren die teamprestaties bevorderen. Hoewel je appels niet met peren moet vergelijken, kunnen de conclusies volgens mij ook van toepassing zijn op onderwijs en opleiden.

Continue reading »

Jul 172016
 

Kodak was ooit één van de belangrijkste bedrijven ter wereld. Ze bestaan nog steeds, maar met een marktwaarde van minder dan een miljard dollar. Als verklaring wordt vaak gegeven dat Kodak de boot op het gebied van digitale technologie volledig heeft gemist. Maar is dat de werkelijke verklaring?

Continue reading »

Jul 162016
 

Ook dit jaar draag ik bij aan de jubileumeditie van Jane Hart’s Top 200 Tools for Learning 2016. Deze top 10 van favoriete learning tools ziet er anders uit dan de top
10 van verleden jaar.

Continue reading »

Jul 152016
 

Na automatisering, krijgt ‘de werkvloer’ nu in toenemende mate te maken met meer geavanceerde vormen van robotisering. De gevolgen zijn echter ‘genuanceerd’. Het onderwijs maakt daarbij de minste kans op vervanging van mensen door machines. Althans op basis van de huidige technologie.

Continue reading »

Jul 142016
 

Of augmented en virtual reality omarmd zullen worden door het onderwijs, is voor een groot deel afhankelijk van de educatieve waarde ervan. Vanochtend heb ik een artikel gelezen dat onder meer op dit onderwerp in gaat.

Continue reading »

Jul 132016
 

Ik blijf me er over verbazen hoe een nieuwigheid in rap tempo uitgroeit tot een trend. Uiteraard moet je afwachten of de hype vervolgens een blijvertje is. Pokémon GO is het meest recente voorbeeld. En uiteraard wordt ook nu weer de vraag gesteld wat de relevantie is voor het onderwijs.

Continue reading »

%d bloggers liken dit:
Spring naar de toolbar