Google Home verslaat Amazon’s Alexa in een wedstrijd vragen beantwoorden

We beschikken dankzij kunstmatige intelligentie over technologieën waar we mondeling vragen aan kunnen stellen om vervolgens antwoorden en hulp te krijgen. Een recent experiment laat zien dat er sprake is van een groot verschil tussen de mate waarin zogenaamde ‘voice assistants’ in staat zijn deze antwoorden te geven en hulp te bieden.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: ,

Hoe je kunt voorkomen dat docenten de mist ingaan met sociale media

Door sociale media te gebruiken, kan de relatie tussen docenten en lerenden veranderen. Volgens een Amerikaans artikel kan dat tot twee problemen leiden. De auteurs formuleren daarom zeven aanbevelingen, die ik graag becommentarieer.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Onderwijs en opleiden hebben leiderschaps-souplesse nodig

Onderwijsorganisaties, opleidingsinstituten en ‘corporate academies’ worden geconfronteerd met diverse vraagstukken. Je moet volgens mij goed kijken naar de aard van die vraagstukken om te bepalen welke type leiderschap passend is. Eigenlijk is “leiderschaps-souplesse” een belangrijke eigenschap voor veel organisaties.

Lees meer ›

Posted in Organisatorische aspecten e-learning
Tags: ,

360 graden video binnen leersituaties

De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties worden ingezet. Wanneer is deze technologie ‘didactisch relevant’, en wat komt kijken bij de ontwikkeling ervan?

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Wat moeten lerenden na afloop van een e-learning cursus doen?

Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Presentatie Trendrapport 2016: The Sequel

Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiemiddag Onderwijsinnovatie van de SURFacademy een presentatie verzorgd over de gevolgen van ‘technologie trends’ op het (hoger) onderwijs. Ik heb daarbij betoogd dat het onderwijs op dit moment onvoldoende inspeelt op een aantal van deze trends.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Peer-to-peer leren dankzij blockchain-technologie

Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling, mag betwijfeld worden.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Zijn big data wel relevant voor HRD?

Er zijn hoge verwachtingen van ‘big data’, op tal van terreinen. Data science moet rijke informatie opleveren die leiden tot slimme beslissingen. Hoogleraar Peter Cappelli uit in de Harvard Business Review echter twijfels over de relevantie van big data voor human resource development. Zijn artikel bevat volgens mij echter enkele misvattingen.

Lees meer ›

Posted in Organisatorische aspecten e-learning
Tags: , ,

Model van leren Hattie/Donoghue

John Hattie en Gregory Donoghue hebben een interessant model van leren ontwikkeld, dat sterk is gebaseerd op het onderzoek van Hattie naar effectieve leerstrategieën. Dit model bestaat uit drie bronnen van input en uitkomsten en vijf fases. Bij het toepassen van leer- en doceerstrategieën moet je rekening houden met deze fases.

Lees meer ›

Posted in Theorieën
Tags: , ,

Hoe je Padlet kunt gebruiken binnen leersituaties

Padlet is een eenvoudige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. De afgelopen week werd ik face-to-face geattendeerd op een nieuwe, interessante, optie en online op een handleiding.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Volg

Subscribe via RSS
juni 2017
m D w d v Z Z
« mei    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk