okt 312014
 

Van 3 tot en met 5 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Net als voorgaande jaren wil ik weer voor lezers van mijn weblog (en introducees) op donderdagavond een etentje organiseren. Interesse?

Continue reading »

okt 302014
 

Begin september werd bekend dat Skillsoft SumTotal Systems overneemt. Vergelijk het met de overname van KPMG door Deloitte. Erg belangrijk voor de e-learning markt. Beide e-learning bedrijven zijn ook in onze regio actief. Wat zijn de mogelijke gevolgen van deze overname?

Continue reading »

okt 292014
 

‘Betrek docenten actief bij de ontwikkeling van hun eigen professionaliseringstrajecten op het gebied van digitale media in het onderwijs’. Dit uitgangspunt stond centraal in twee ontwerp sessies die ik vandaag mocht faciliteren.

Continue reading »

okt 272014
 

Jullie kunnen je nog tot aanstaande vrijdag aanmelden voor de Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’, die op 7 november aanstaande in het Evoluon te Eindhoven plaats vindt. Ongeveer 190 mensen gingen jullie voor. De organisatie is in handen van het Welten-instituut van de Open Universiteit.

Continue reading »

okt 262014
 

De afgelopen week verscheen een interessant onderzoeksrapport waaruit blijkt welke pedagogisch-didactische strategieën bijdragen aan effectief basisonderwijs. Ook hier geldt dat de kwaliteit van de leerkracht van grote invloed is op de effectiviteit van het onderwijs.

Continue reading »

okt 252014
 

Op dit moment experimenteren we mondjesmaat met draagbare technologie binnen het onderwijs. Er gaan al stemmen op dat ‘wearables’ grote gevolgen zullen hebben voor  onderwijs en opleiden. Of dat het geval zal zijn, hangt wat mij betreft van een aantal zaken af.

Continue reading »

okt 222014
 

We praten al vele jaren over het internet der dingen. Dat betekent meestal dat sprake is van een trend. Zal deze ontwikkeling -die nu Internet of Everything wordt genoemd- ook gevolgen hebben voor het onderwijs?

Continue reading »

%d bloggers op de volgende wijze: