Het leermanagement systeem vervangen door Office 365? Niet doen

Doordat onderwijsinstellingen beschikken over Office 365, en deze toepassing steeds krachtiger wordt, bestaat de neiging om Office 365 als digitale leeromgeving te gaan gebruiken en afscheid te nemen van bestaande leermanagement systemen. Vanuit het oogpunt van functionaliteit en gebruiksgemak is dit af te raden.

Lees meer ›

Geplaatst in Leeromgevingen Getagd met ,

Ik ben nu ook VKA Associate

Nee, ik ben niet weer in loondienst gegaan. Maar ik heb gisteren wel een associate-overeenkomst getekend met Verdonck, Klooster & Associates B.V. (VKA). Wat houdt dat in?

Lees meer ›

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met ,

Programma digitale leeromgeving Zuyd Hogeschool de volgende fase in

Sinds eind september ben ik aan de slag als programmamanager bij Zuyd Hogeschool. Zuyd heroriënteert zich op de digitale leeromgeving. De afgelopen tijd stond in het teken van ‘kwartier maken’. Nu gaan we een nieuwe fase in.

Lees meer ›

Geplaatst in Leeromgevingen Getagd met , ,

Hoe kun je voorkomen dat collega’s leertechnologie gebruiken?

In het kader van ‘omdenken’ presenteert Terry Freedman elf manieren waarop je kunt voorkomen dat collega’s leertechnologie gaan gebruiken. Door de zaken om te draaien maakt Freedman uiteraard duidelijk wat je dan wel moet doen.

Lees meer ›

Geplaatst in Organisatorische aspecten e-learning Getagd met ,

Video over de student van de toekomst

Toen ik de titel van deze video zag, was ik even bang dat dit weer ‘digital native’-flauwekul was. Het gaat echter over de enorme diversiteit die lerenden -in de toekomst- kenmerkt en de noodzaak om ‘onderwijs op maat’ mogelijk te maken.

Diverse technologieën maken dit mogelijk, zoals we ook al beschrijven in het recente SURF trendrapport (pdf).

De makers van de video letten gelukkig ook op risico’s van het gebruik van deze technologieën.

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met ,

Valkuilen bij de invoering van leertechnologie vermijden

De implementatie van leertechnologie is geen sinecure. Met name als het gaat om complexe technologieën zoals een digitale leeromgeving. Deze leertechnologieën grijpen fors in, binnen verschillende onderdelen van de organisatie. Daarom moet je met diverse factoren rekening houden. Daarbij kun je in verschillende valkuilen trappen.

Lees meer ›

Geplaatst in Organisatorische aspecten e-learning Getagd met ,

De invloed van innovatieve technologie op verschillende sectoren

Er zijn flinke verschillen in de verwachte gevolgen van innovatieve technologieën op verschillende sectoren. Verder hebben bedrijven nog steeds hoge verwachtingen van het onderwijs als het gaat om het bevorderen van innovatie.

Lees meer ›

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met , ,

Hoe technologieën voor synchroon online leren innovaties kunnen bewerkstelligen

Op het gebied van leertechnologie neemt de kracht van tools voor synchroon online leren sterk toe. Dit leidt tot vernieuwingen op het gebied van technology enhanced learning.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , ,

De mogelijke invloed van Trump op de ontwikkeling van leertechnologie

Overheidsbeleid is één van de factoren die van invloed zijn op leertechnologie. Zo kijken investeerders bij het nemen van beslissingen ook naar de accenten die een regering legt op onderwijs. Brian Peddle probeert te verkennen wat de gevolgen zullen zijn van het beleid van de regering Trump op investeringen in leertechnologie.

Lees meer ›

Geplaatst in Politiek Getagd met , ,

De potentie van ‘mixed reality’ voor onderwijs en opleiden

Microsoft noemt het ‘mixed reality’ en HP spreekt van ‘blended reality’. Beiden hebben het over een zeer interessante technologie die actief en betekenisvol leren mogelijk kan helpen maken.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , ,
%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk