dec 192014
 

Gisteravond hebben drie disk jockeys van 3FM zich weer laten opsluiten in het Glazen Huis.  Zij vragen hiermee aandacht voor vrouwen en meisjes, die tijdens oorlog en conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld. Net zoals andere jaren steun ik deze actie van harte.

Continue reading »

dec 182014
 

De afgelopen week heb ik in Madrid deelgenomen aan een projectvergadering van EMMA: European Multiple MOOC Aggregator. Dit project wil MOOCs van Europese instellingen voor hoger onderwijs in meerdere talen toegankelijk maken. De Nederlandstalige MOOCs van de OU kunnen daardoor bijvoorbeeld in het Engels toegankelijk worden voor anderen. Daarmee zou kennis over bepaalde onderwerpen ook vanuit verschillende culturele perspectieven beschikbaar komen. Zo’n project levert de nodige uitdagingen op.

Continue reading »

dec 172014
 

Simulaties kunnen krachtige leeractiviteiten zijn waarmee lerenden kunnen oefenen met authentieke beroepssituaties. Het Virtual Skillslab is daar een voorbeeld van. Deze toepassing wordt steeds vaker binnen het Nederlandse onderwijs gebruikt.
Continue reading »

dec 162014
 

De laatste jaren is er veel aandacht voor het ’70-20-10’-model dat wordt toegedicht aan consultant Charles Jennings. Veel organisaties willen hun strategie op het gebied van leren en ontwikkelen vormgeven op basis van dit model. Volgens mij wordt dit model echter vaak verkeerd gebruikt.

Continue reading »

dec 152014
 

De wijze waarop kenniswerkers vaak leren past niet goed bij de veranderingen waarmee zij in hun werk te maken hebben. We zullen professionalisering dus op een andere manier moeten insteken. Het is de vraag of overdrijvingen daarbij helpen.

Continue reading »

dec 132014
 

Naar aanleiding van de 20ste editie van de Online Educa Berlijn is een speciale editie verschenen van de publicatie CHECK.point eLearning. Met daarin een bijdrage van mij over onze ervaringen met massive open online courses.

Continue reading »

%d bloggers op de volgende wijze: