okt 252014
 

Op dit moment experimenteren we mondjesmaat met draagbare technologie binnen het onderwijs. Er gaan al stemmen op dat ‘wearables’ grote gevolgen zullen hebben voor  onderwijs en opleiden. Of dat het geval zal zijn, hangt wat mij betreft van een aantal zaken af.

Continue reading »

okt 222014
 

We praten al vele jaren over het internet der dingen. Dat betekent meestal dat sprake is van een trend. Zal deze ontwikkeling -die nu Internet of Everything wordt genoemd- ook gevolgen hebben voor het onderwijs?

Continue reading »

okt 202014
 

Competentiegericht leren is in ons land een besmet begrip geworden. Niet in de VS. Michelle Weisse meent zelfs dat deze ontwikkeling het hoger onderwijs echt zal gaan veranderen. Ik houd mijn hart vast.

Continue reading »

okt 192014
 

Google Glass werd in 2012 met veel bombarie gelanceerd. Uiteraard (?) werd ook al gauw gekeken naar educatieve toepassingsmogelijkheden. Volgens John Dvorak zal Google echter stoppen met deze bril. Maar dat betekent niet dat 'wearable computing' als trend gaat verdwijnen.

Continue reading »

okt 182014
 

Principes van de flipped classroom worden meestal toegepast bij Beta-vakken, aardrijkskunde of geschiedenis. Je kunt echter ook taalonderwijs met succes ’flippen’. Keuzes voor lerenden en weblogs spelen daarin een belangrijke rol.

Continue reading »

okt 172014
 

Cloud computing is al lang geen nieuw fenomeen meer. Community cloud is dat wel. Het Nederlandse MBO en hoger onderwijs kunnen daar in SURF-verband gebruik van maken. SURF Drive is daarbij de eerste toepassing. Waar ik overigens enthousiast over ben.

Continue reading »

%d bloggers op de volgende wijze: