Potentiële bijdrage van leertechnologie aan versterking van het MBO

Vandaag organiseerde Wielinq de masterclass “Innovatie van het mbo-onderwijs door digitaal leiderschap” voor CvB-leden en directeuren in het middelbaar beroepsonderwijs. Ik heb in dit kader een college verzorgd over “Hoe kan leertechnologie het mbo versterken?”

Lees meer ›

Posted in Beroepsonderwijs, Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Wat zijn ‘Learning Experience Platforms’?

Learning management systems, talent management systems, performance management systems. Als het gaat om leertechnologie heb je veel te kiezen. Een recent fenomeen zijn ‘Learning Experience Platforms’.

Lees meer ›

Posted in Leeromgevingen
Tags: , , ,

Aanmelden om mee te eten tijdens de Online Educa Berlijn kan nog een week #OEB17

Tijdens de Online Educa Berlijn organiseer ik traditiegetrouw op de donderdagavond na afloop van congresdag 1 weer een etentje. Je kunt je hiervoor nog tot 27 november aanstaande aanmelden.

Lees meer ›

Posted in Online Educa
Tags: , ,

Platform voor onderzoekend leren

Binnen het onderwijs wordt ‘inquiry-based learning’ ingezet, ook al is dat niet altijd op een effectieve manier. Leertechnologie kan deze aanpak ondersteunen. Bij het Welten-instituut van de Open Universiteit hebben ze hier een platform voor ontwikkeld.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Toepassingen van kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie is allesbehalve een nieuw fenomeen. De populariteit ervan neemt wel toe, en de toepassingen worden alomtegenwoordig.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags:

Online educa Bingo #oeb17

Van 6-8 december aanstaande vindt de Online Educa Berlijn plaats. Ik heb een bingospel gemaakt dat je kunt gebruiken als je deze grootschalige conferentie gaat bezoeken.

Lees meer ›

Posted in Online Educa
Tags: , ,

We moeten werkplek leren meer afbakenen

In discussies over leren en ontwikkelen wordt vaak gerefereerd aan het belang van werkplek leren. Tegelijkertijd is niet altijd duidelijk wat daaronder verstaan wordt. Het risico bestaat dat we daardoor van alles hieronder scharen. Dus ook ‘niet leerzame’ activiteiten.

Lees meer ›

Posted in Theorieën
Tags: , ,

Online Educa debat over het effect van sociale media op het brein van lerenden

Van 6 tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Eén van de hoogtepunten is altijd het Online Educa Debat, in Lagerhuis-stijl aan het eind van de donderdag. Dit jaar kruisen opponenten de degens over de stelling “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden,

Lees meer ›

Posted in Online Educa
Tags: , , , ,

Ook casus Amsterdamse iPad-school onderstreept Hattie’s conclusie

De casus van de Amsterdamse Steve Jobs-school illustreert dat ‘didactische drama’s’ vele oorzaken hebben. Technologiegedrevenheid is er één van. Gelukkig zijn er ook positieve ervaringen te melden.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie, Organisatorische aspecten e-learning
Tags: , , , ,

Het belang van vertrouwen voor innovaties, de relatie tussen pedagogische opvattingen en leertechnologie en technologische innovaties met impact voor onderwijs en opleiden

Jan Lepeltak heeft mij ooit de Simon Vestdijk onder de edubloggers genoemd. Niet vanwege de schrijfstijl, maar omdat Vestdijk volgens de dichter Adriaan Roland Holst sneller schreef “dan God kan lezen“. Toch zijn de afgelopen tijd weer meer interessante bijdragen online verschenen dan ik uitgebreid kan bespreken.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie, Wetenswaardigheden
Tags: , , , , , , ,

Volg

Subscribe via RSS
november 2017
m D w d v Z Z
« okt    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk