Vijf modellen voor het ontwikkelen van bekwaamheden van werknemers

Volgens Allison Dulin Salisbury zijn vijf modellen voor het ontwikkelen van bekwaamheden van werknemers in opkomst. Deze modellen zijn allesbehalve nieuw. Er zijn echter redenen waarom deze modellen nu een nieuwe impuls krijgen. In deze blogpost vat ik deze vijf modellen samen, en sluit ik af met een commentaar op het artikel van Dulin Salisbury .

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Hoe denken lerenden wereldwijd over leren, opleiden en onderwijs?

’s Werelds grootste educatieve uitgever, Pearson, heeft vrij recent de resultaten van de Global Learning Survey 2019 gepubliceerd (pdf). Deze publicatie is het verslag van een onderzoek dat Pearson uit heeft laten voeren over opvattingen van lerenden over verschillende onderwerpen met betrekking tot leren, opleiden en onderwijs. Ruim 11.000 respondenten tussen de 16 en 70 jaar uit 19 landen hebben hier aan deel genomen.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Gevolgen van quantum computing voor leren en ontwikkelen

Quantum computing is de volgende stap in de ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologie. Welke (mogelijke) gevolgen zal deze technologische ontwikkeling hebben voor leren en ontwikkelen (voor zover dat we dat in kunnen schatten)?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Kritisch artikel over technologie voor gezichtsherkenning in het onderwijs

Dankzij The Syllabus ben ik gestuit op een kritisch artikel over ‘facial recognition technology’ binnen het onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Mijn voorbeeld van een ontwerp van een blended gastcollege binnen een ‘blended opleiding’

Gisteren heb ik een oproep gedaan om vrij toegankelijke voorbeelden van blended learning te delen. Ik heb zelf ook een eigen voorbeeld via een screencast gemaakt. Deze wil ik alvast hier delen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Voorbeelden blended learning gezocht

Ik merk regelmatig dat er docenten zijn die het lastig vinden zich een concrete voorstelling te maken van blended learning. Ik ben daarom op zoek naar vrij toegankelijke voorbeelden van blended learning (online beschikbaar). Deze voorbeelden kun je via dit formulier achterlaten. De oogst deel ik uiteraard via mijn weblog (als je wilt met bronvermelding).

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

MOOC over blockchain van de Dutch Blockchain Coalition in yOUlearn

Wat is blockchain en hoe werkt het? Hoe weet je wanneer je blockchain kunt gebruiken? En moet je kunnen programmeren om blockchain toe te kunnen passen? Voor iedereen die van blockchain heeft gehoord, maar nog niet helemaal weet wat je met blockchain kunt doen, lanceert de Dutch Blockchain Coalition (DBC) de Nationale Blockchain Cursus.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Verbetering van prestaties op de werkplek is gebaat bij meer systeemdenken

Organisaties die aan de slag gaan met technology enhanced learning, zijn bezig met verbeteringen en innovaties. De strategie die men daarbij kiest is er vaak één van experimenten en professionalisering. Als je ‘performance’ op de werkplek echter wilt verbeteren, dan heeft het weinig zin om je alleen te richten op het vergroten van de deskundigheid van medewerkers.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Toekomst van e-learning ten behoeve van een leven lang leren

Dit was de titel van een drukbezochte kennissessie die ik vandaag heb verzorgd tijdens de conferentie “Toekomst van Onderwijs” van NRC Live. Tijdens deze sessie ben ik onder meer ingegaan op ontwerp-principes voor e-learning die een bijdrage kunnen leveren aan het hanteerbaar maken van uitdagingen van e-learning.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Tweede bloemlezing interessante artikelen over AI

Op 23 september 2019 heb ik een eerste bloemlezing geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI). Het aantal relevante artikelen dat over dit onderwerp verschijnt is zo groot, dat ik aan dit onderwerp alleen een weblog kan wijden. Onderstaande bijdrage is een tweede bloemlezing waarin ik weer vier bijdragen over AI kort samenvat.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Top

%d bloggers liken dit: