mei 252015
 

“This is the Future of College” beschrijft noodzakelijk geachte veranderingen van het hoger onderwijs. Auteur Jessica Hullinger kiest daarbij nadrukkelijk het perspectief van het (Amerikaanse) bedrijfsleven. De slotconclusie luidt: we kunnen ons niet permitteren universiteiten te laten verdwijnen. Mits zij veranderen.

Continue reading »

mei 242015
 

Docenten die aangeven aan de slag te willen met samenwerkend leren, bedoelen daarmee eigenlijk leren via interactie. De twee verschillen namelijk van elkaar. Met behulp van technologie kun je beide vormen faciliteren.

Continue reading »

mei 222015
 

De afgelopen week werd ik geattendeerd op een paper over digitale leermiddelen, Differentiëren met digitale leermiddelen. Eén van de  auteurs was benieuwd wat ik er van vond. Samenvattend vind ik het een erg bruikbare publicatie, waar ik enkele elementen in mis.

Continue reading »

mei 192015
 

Eind 2013 baarde het Los Angeles Unified School District opzien met een grootschalige implementatie van iPads met Pearson-curricula. Inmiddels is men $ 1,3 miljard armer, en veel teleurstellende ervaringen rijker. Een recent ‘Wired-artikel’ over deze casus bevat wijze lessen ten aanzien van de implementatie van ICT in het onderwijs.

Continue reading »

mei 182015
 

The Guardian schreef het afgelopen weekend over een recent onderzoek waaruit blijkt dat het verbannen van mobiele telefoons uit het onderwijs leidt tot betere leerprestaties. Vooral leerprestaties van lerenden die minder goed leren. Hoog tijd om deze apparaten uit ons onderwijs te bannen? Mwa.

Continue reading »

%d bloggers op de volgende wijze:
Spring naar de toolbar