Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie

In 2019 is “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” verschenen. In deze publicatie gaan de auteurs Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Kamp, Daniel Muijs en Paul A. Kirschner in op hoe je aan de hand van twaalf ‘evidence-informed’ instructieprincipes op een effectieve manier les kunt geven.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Impressie dag 5: Online Educa onder andere over learning analytics, VR en technologische ontwikkelingen #oeb20

Tijdens de laatste dag van de online editie van de OEB kon je weer kiezen uit verschillende onderwerpen. Ik heb o.a. sessies bezocht over learning analytics, docentprofessionalisering en virtual reality. Hieronder vind je weer een impressie van deze laatste dag.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Impressie dag 4: Online Educa met onder meer een bijdrage van de EU-Commissaris voor innovatie en onderwijs #oeb20

Normaliter vindt op de donderdag de officiële opening plaats van de Online Educa. Wij zijn nu echter al op dag vier van de online editie beland. Hieronder vind je weer een impressie van deze dag. Ik heb o.a. sessies bijgewoond over virtual reality en design thinking ten behoeve van learning design.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , ,

Impressie Online Educa Debate: This House Believes Universities, in Their Current Form, Are Unsustainable as Mass-participant Institutions #oeb20

Normaal gesproken vindt sinds vele jaren op donderdagavond tijdens de Online Educa een Lagerhuis Debat plaats rond een prikkelende stelling. Dit jaar was dit debat op woensdagavond geprogrammeerd. Brian Mulligan, Jane Bozart, Donald Clark en Marie Cini kruisten onder leiding van Paul Bacsich de degens rond de stelling: “This House Believes Universities,

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Impressie dag drie Online Educa: over geleerde lessen met blended learning in Singapore, case-based learning met behulp van data, ervaringen met simultaan onderwijs en het herontwerp van universitair onderwijs als gevolg van COVID-19 #oeb20

Vandaag vindt dag drie van de Online Educa plaats. Hieronder vind je weer een impressie van een aantal heel verschillende sessies (wat betreft inhoud en vorm). Ik hoor je denken: er volgt toch nog het befaamde OEB Debat? Klopt. Van het Online Educa Debat maak ik vanavond een apart verslag.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Impressie dag 2 Online Educa: microcredentials, de toekomst van de L&D-functie, de potentie van de virtual class en blended learning en sociale ongelijkheid #OEB20

Vandaag vond dag twee van de online editie van de Online Educa plaatsgevonden. De sessies die ik verspreid door de dag heb bijgewoond waren verschillend van aard, maar allemaal de moeite waard Hieronder vind je weer een impressie van deze dag.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , ,

Impressie dag 1 Online Educa: veel aandacht voor leren, opleiden en onderwijs na de coronacrisis #oeb20

Vandaag heeft de eerste dag van de online editie van de Online Educa plaatsgevonden. Deze blogpost bevat een impressie van deze dag. Vandaag werd met name ook gekeken naar de periode na Covid-19.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Mijn verwachtingen van en vragen bij de online editie van de Online Educa 2020 #OEB20

Aanstaande maandag gaat de Online Educa van start. Normaliter vindt dit evenement in Berlijn plaats. Nu dus online, en verspreid over vijf werkdagen. Ik probeer elke dag erbij te zijn en ook een impressie op mijn weblog te plaatsen van de sessies die ik bijwoon. In deze bijdrage blik ik vooruit op dit online evenement.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Belangstelling in een online studiedag professioneel online lesgeven?

Maike Pollaert van PEPP-R vroeg me onlangs of ik samen met haar en andere trainers een programma wilde samenstellen voor een online studiedag over professioneel online lesgeven. Het mooie is dat degenen die de verschillende onderdelen verzorgen, dat vanuit verschillende disciplines en perspectieven doen. Het programma (pdf) is nu klaar.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning

Vandaag heb ik voor medewerkers van de universiteit van Tilburg een online sessie verzorgd over het ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Wat kunnen online events leren van de ervaringen met blended en simultaan onderwijs?

Vandaag vond de Digital University Day plaats. Universiteiten organiseren niet alleen onderwijsactiviteiten, maar ook andere bijeenkomsten zoals academische plechtigheden en congressen. De organisatie had mij gevraagd om vanuit de ervaring van blended en simultaan onderwijs aan te geven wat belangrijke geleerde lessen zijn voor het organiseren van online en ‘simultane’ evenementen.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Top

%d bloggers liken dit: