Audio gebruiken voor leren: hoe AI daarbij kan helpen

Leren op basis van audio biedt volgens onderzoek diverse voordelen voor het onderwijs, en AI-toepassingen kunnen helpen bij het creëren van leermateriaal en feedback op basis van audio. Dat stelt Philippa Hardman in Audio-Based Learning 4.0. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI en leren, opleiden en onderwijs: hoe kun je ervoor zorgen dat je niet achter de feiten aanloopt?

De ontwikkelingen op het gebied van AI voltrekken zich in een hoog tempo, en het einde is bepaald nog niet in zicht. Docenten, opleiders en trainers hebben moeite om bij te blijven als het gaat om de mogelijkheden van deze technologieën voor leren, opleiden en onderwijs. Hoogleraar Andrew Maynard van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Debatteren als leeractiviteit (en de beperkte rol van AI daarbij)

Stefan Bauschard betoogt in de bijdrage Speech & Debate: The Ultimate Training for an AI-Augmented World dat debatteren lerenden voorbereidt op een toekomst waarin AI een centrale rol speelt. Hij laat zien hoe deze klassieke onderwijsvorm zich ontwikkelt tot een krachtig instrument voor het aanleren van blijvend waardevolle menselijke vaardigheden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een uitgebreide introductie van generatieve AI voor het onderwijs

Leon Furze heeft onlangs voor onderwijsprofessionals een zeer uitgebreide inleiding geschreven over generatieve AI. Ik wil in deze bijdrage een aantal aspecten uit deze introductie aanstippen, en plaats er ook eigen opmerkingen bij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wisselende bekwaamheden en affiniteit op het gebied van digitale technologie: hoe mee om te gaan?

Anno 2025 hebben we er nog steeds mee te maken: docenten en lerenden met weinig kennis, vaardigheden en affiniteit met technologie. In ‘Not All Learners Love Tech: 4 Ways to Create More Inclusive eLearning’ bespreekt Katie Belle Nelson vier manieren om ’technology enhanced learning’ toegankelijker te maken voor deze groep

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Formats voor microlearning

Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig overzicht van formats voor het ontwerpen van microlearning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek naar het gebruik van generatieve AI voor Socratisch begeleiden

Recent Taiwanees onderzoek onderstreept het belang van de ontwikkeling van hybride didactische aanpakken die gebruik maken van  de sterke punten van menselijke begeleiding en van de efficiëntie van AI-tools ten behoeve van het leren en de verbetering van kritische denkvaardigheden. Ik deel op zich deze conclusie, al kun je op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder