Onderzoek naar de effectiviteit van korte vragen bij instructievideo’s

Carolina Kuepper-Tetzel bespreekt in het Learning Scientist-artikel “To Prompt or Not To Prompt: Effects of Prompt-Questions and Educational Videos on Learning” onderzoek naar de impact van korte vragen in combinatie met educatieve video’s op leren. Het onderzoek leidt tot opvallende -voorlopige- inzichten. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?

Philippa Hardman -die binnenkort in Utrecht een keynote verzorgd tijdens AI-deas for learning– onderzoekt in haar bijdrage Are ChatGPT, Claude & NotebookLM *Really* Disrupting Education? de mogelijkheden en beperkingen van AI-tools, zoals ChatGPT 4o, Claude 3.5 en NotebookLM, voor het ondersteunen van het leren door mensen. Haar onderzoek richt zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Navigeren door de Odyssee van leertechnologie

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het opschalen van ‘bewezen’ aanpakken voor het bestrijden van leerachterstanden

Het Edsurge-artikel “Scaling Evidence-Based Solutions for Learning Recovery” bespreekt de uitdagingen en mogelijkheden van het opschalen van bewezen leeroplossingen die beogen leerachterstanden te verminderen, vooral na de COVID-19-pandemie. Een interessante benadering, al kun je kanttekeningen plaatsen bij de term ‘bewezen’. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mensen houden niet van nadenken. Wat betekent dat voor leren en ontwikkelen en onderwijs?

Uit een grootschalig internationaal onderzoek blijkt dat mensen over het algemeen een hekel hebben aan nadenken. Deze opvallende constatering kan volgens Erik Ofgang gevolgen hebben voor het onderwijs (en ook voor leren en ontwikkelen). This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI veelbelovend voor het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs voor lerenden met een beperking

Het artikel “The Impact of AI in Advancing Accessibility for Learners with Disabilities” bespreekt hoe AI bij kan dragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid en inclusiviteit van het onderwijs voor lerenden met een beperking en extra ondersteuningsbehoefte. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren en sociale media: risico’s en schade

Danah Boyd’s bespreekt in de bijdrage “Risks vs. Harms: Youth & Social Media” het verschil tussen risico’s en daadwerkelijke schade als het gaat om de interactie van jongeren met sociale media. Zij benadrukt dat er vaak verwarring ontstaat door het samenvoegen van de termen ‘risico’ en ‘schade’. Dit verschil is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren

De taxonomie van Bloom is ooit ontwikkeld als een gemeenschappelijke taal voor het indelen van leerdoelen en leervaardigheden, ten behoeve van het evalueren hiervan. Aangezien AI een steeds grotere rol speelt, is het de vraag of deze taxonomie niet aan herziening toe is. In twee recente publicaties wordt daartoe een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder