Educatieve technologie selecteren: didactiek eerst!

Ik heb gisteren tijdens de NOT een presentatie verzorgd waarin ik heb gepleit om bij de selectie van educatieve technologie vooral te kijken naar de pijlers van digitale didactiek die ‘EdTech’ mogelijk kan maken, en naar didactische richtlijnen die de betreffende technologie kan helpen realiseren. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbindende arbeid: waar ‘AI’ niet goed in is

Volgens hoogleraar sociologie Allison Pugh kunnen veel taken, waarbij menselijke interactie nu een grote rol speelt, niet worden overgenomen door ‘AI’. Op basis van uitgebreid onderzoek illustreert zij in The Guardian dat ‘verbindende arbeid’ (‘connective labour‘) van groot belang is. Niet alleen voor individuen, maar ook voor de samenleving als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zes voorspellingen voor onderwijs en arbeidsmarkt in 2025

Mag het nog, het doen van voorspellingen over ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt in dit jaar? Michael Horn van het Christensen Institute waagt zich er in elk geval aan. Ik geef per ontwikkeling commentaar, waarbij is verwijs naar de situatie in ons land. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Generatieve AI door de ogen van onderwijshervormer Paulo Freire (podcast)

Hoe zou pedagoog Paulo Freire (1921-1997) gekeken hebben naar het gebruik van generatieve AI binnen het onderwijs? Deze vraag staat centraal in de Kennisnet-podcast ‘Generatieve AI door de ogen van onderwijshervormer Paulo Freire‘. Remco Pijpers van Kennisnet spreekt daarin met mij over hoe we de invloed van generatieve AI op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Historische gebeurtenissen bestuderen dankzij generatieve AI-video’s

Time Portal moeten jullie eens proberen. Dit is een innovatief educatief spel dat geschiedenis en aardrijkskunde combineert met spelelementen. Spelers krijgen AI-gegenereerde video’s te zien en moeten raden waar en wanneer de gebeurtenis plaatsvond. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veelbelovende resultaten van een AI-tutor programma (maar let weer op de context)

Een pilotproject in Nigeria laat zien hoe AI het onderwijs kan versterken. Dat schrijven Martín E. de Simone en collega’s van de Wereldbank. Het gebruik van een AI-tutor leidde daar tot betere leerresultaten, onder meer op het gebied van de Engelse taal. Uiteraard doet de context er weer toe. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Generatieve AI-tools als ‘critical friend’

In ‘Generative AI as a Critical Friend: Redefining Collaboration’ onderzoekt Ian O’Byrne hoe AI kan dienen als een ‘critical friend‘ bij het ontwikkelen en verfijnen van ideeën. Een critical friend is iemand die constructieve feedback geeft en helpt om aannames te bevragen. Deze rol wordt meestal door een collega, coach

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voor- en nadelen van een keurmerk voor digitale leermiddelen

Terwijl onderwijsinstellingen wereldwijd miljarden investeren in digitale leermiddelen, blijft de vraag naar de ‘effectiviteit’ van deze tools opportuun. In zijn bijdrage “Hoe scholen de effectiviteit van digitale leermiddelen kunnen helpen verbeteren” laat Kees Mastenbroek zien dat keurmerken een oplossing kunnen bieden. Er zitten wat mij betreft echter ook haken en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vormt ‘machine psychology’ de brug naar Artificial General Intelligence?

Artificial General Intelligence (AGI) komt mogelijk dichterbij door een nieuwe aanpak genaamd Machine Psychology. Dit blijkt volgens ScienceDaily uit het proefschrift van Robert Johansson van de Universiteit van Linköping. Eerlijk gezegd ben ik er niet uit wat ik hiervan moet vinden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder