Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 5)

Heb je ook het gevoel dat je drinkt uit een brandslang, omdat er dagelijks nieuws en aankondigingen op op het gebied van (generatieve) AI verschijnen? Via deze bijdrage informeer ik je daarom weer over een aantal nieuwtjes over generatieve AI, waarover ik me de afgelopen week verwonderd heb. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI kan verdiepend leren bevorderen en belemmeren. Waar hangt dat van af?

Als het gaat om het gebruik van (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs, dan luidt een belangrijke vraag: bevordert of belemmert (generatieve) AI verdiepend leren? In een WhatsApp-groep over onderwijs woedde de afgelopen week (weer) een uitvoerige discussie over deze vraag. In deze bijdrage betoog ik dat dit allebei mogelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Suggesties om lerenden meer te activeren tijdens het onderwijs

Veel docenten herkennen dit wel: hoe krijg je lerenden actief betrokken tijdens het onderwijs? Volgens Tim Franz en Lauren Vicker kan groepswerk hierbij helpen, zowel voor beginnende als ervaren docenten. Zij doen hiervoor een aantal suggesties. Ik wil ook kijken of je AI hiervoor kunt inzetten, en op welke manier.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactische bias van AI-aangedreven educatieve tools

Bias is een (vaak onbewuste) voorkeur of vertekening die invloed heeft op hoe we denken, beslissen of iets waarnemen. Chen, Cheng, Wang en Leung (2025) laten zien dat educatieve AI-applicaties didactische bias bevatten. Zij doelen daarmee op AI-applicaties waarmee je lesplannen kunt ontwikkelen. Deze AI-aangedreven educatieve tools gaan volgens de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Activerende didactiek en online en blended leren (ook met behulp van AI): webinar

Gisteravond heb ik weer, in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit), een webinar verzorgd over activerende didactiek en online en blended leren. Daarbij hebben we ook gekeken naar hoe je (generatieve) AI kunt gebruiken voor een activerende didactiek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder