Over de verwevenheid van technologie en menselijke relaties

Het afgelopen weekend stuitte ik dankzij Esther van Popta op een bijdrage waarin wordt betoogd dat menselijke relaties en zelfbepaling de basis vormen voor het gebruik van AI voor leren, opleiden en onderwijs. Dat klinkt sympathiek en wijs, maar is m.i. te simplistisch. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25

We kunnen de toekomst van leren actief vormgeven door scenariodenken toe te passen, waarbij “wat als”-vragen helpen om van voorspelling naar mogelijkheden te verschuiven. Professor Gilly Salmon introduceert in haar artikel “The Learning Tree: Branching into Possibility” een nieuwe benadering voor toekomstgericht denken over leren.Tijdens editie 2025 van de OEB

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 11)

Deze week besteed ik aandacht aan veertien diverse nieuwtjes met betrekking tot (generatieve) AI, die ik de afgelopen week ben tegen gekomen. Ze hebben onder meer betrekking op juridische steekspellen, medisch onderzoek en het vervangen van bepaalde taken die nu nog door mensen worden uitgevoerd. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kun je als docent doen om te voorkomen dat ‘AI’ lerenden ‘dommer’ maakt?

Voorop gesteld: ik ben niet heel bang dat we ‘dommer’ worden door het gebruik van AI. Dat is door de eeuwen heen ook beweert van technologieën zoals pen en papier, en zoekmachines. Toch bestaat het risico dat lerenden minder goed gaan leren als zij belangrijke leeractiviteiten uitbesteden aan een AI-toepassing.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interactieve online leerervaringen maken met behulp van Google Gemini 2.5 Pro

Google Gemini 2.5 Pro stelt jou in staat om met behulp van een prompt interactieve content te ontwikkelen die je voor leren kunt gebruiken. Je hoeft daarvoor geen specialist te zijn op het gebied van ‘learning design’. Ook lerenden zelf kunnen deze toepassing gebruiken voor het maken van korte instructies

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bevorderen AI-toepassingen ‘metacognitieve luiheid’?

Jill Barshay vat twee studies samen over een onderwerp dat ik al een aantal keren in mijn bijdragen aan de orde heb gesteld: veel lerenden laten AI-toepassingen hersenwerk voor hen doen. Onderzoekers spreken volgens Barshay van ‘metacognitieve luiheid’, waarbij lerenden kritische denkprocessen afschuiven op AI-systemen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar virtual reality wel en niet voor gebruikt kan worden

Onderzoek van Stanford University laat zien dat virtual reality (VR) niet geschikt is voor alle leersituaties. Na dertig jaar experimenteel onderzoek concluderen onderzoekers dat VR het best werkt wanneer het spaarzaam en doordacht wordt ingezet, waarbij de voordelen opwegen tegen de nadelen. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder