Vier pijlers van leren vanuit neuro-educatief perspectief

Het flipped classroom-model belooft veel maar valt in de praktijk ook tegen omdat het zich beperkt tot het omdraaien van content, terwijl de werkelijke uitdaging ligt in het activeren van cognitieve processen bij lerenden. Volgens Clara Vanbellingen vereist dit een bewust ontwerp van alle leerfasen, waarbij technologiekeuzes worden afgestemd op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 16)

Microsoft bespaart 500 miljoen dollar met AI, maar de meeste bedrijven worstelen nog met succesvolle implementatie. Verder breiden techgiganten hun controle uit over onze digitale ervaringen, onder meer dankzij nieuwe AI-browsers die traditionele zoekgewoonten kunnen verdringen. Check vooral ook het laatste, opzienbarende, bericht waarover ik me de afgelopen week heb

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je de vergeetcurve doorbreken (en kan digitale technologie daarbij helpen)?

Een groot deel van geleerde informatie verdwijnt binnen een uur. Docente Cathleen Beachboard weet hoe echter je deze ‘vergeetcurve’ doorbreekt. Zij hanteert drie strategieën die ervoor zorgen dat lerenden daadwerkelijk onthouden wat ze leren. Ik voeg daaraan toe hoe je digitale technologie kunt gebruiken om deze strategieën te faciliteren en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?

AI-toepassingen kunnen het leren ondersteunen als ze op een verstandige manier worden gebruikt. Maar zullen we dat ooit gaan doen? Met de smartphone is dat immers ook vooralsnog niet gelukt. In deze blogpost kijk ik vanuit drie perspectieven naar wat we kunnen leren van smartphones als het gaat om een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI in het onderwijs: denk eerst, gebruik daarna

In Against “Brain Damage” nuanceert Ethan Mollick de zorgen van menig onderwijsprofessional over de eventuele schade die het gebruik van AI-toepassingen zou aanbrengen aan ons brein. Mollick stelt: AI beschadigt onze hersenen niet, maar ondoordacht gebruik kan ons denken beschadigen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe AI de schrijfvaardigheid kan helpen versterken

Je leest regelmatig dat een verkeerd gebruik van ‘AI’ de ontwikkeling van lerenden kan belemmeren. Dennis Magliozzi en Kristina Peterson illustreren echter dat een doordacht gebruik van AI-toepassingen de schrijfvaardigheid van lerenden juist kan bevorderen. Zij hanteren daarvoor onder meer vier regels voor het componeren van teksten. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Hanneke Theelen en Kim Dirkx van Zuyd Hogeschool hebben een interessant onderzoek uitgevoerd naar hoe docenten zich bezighouden met de ontwerpprincipes van blended onderwijs, hoe ze deze toepassen in het onderwijsontwerp en hoe ze online leeromgevingen hierbij gebruiken. Mijn conclusie: bijna dertig jaar na de introductie van de eerste online

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 15)

Generatieve AI dringt inmiddels ook door in het voetbal. Dat is één van de nieuwsberichten waarover ik me de afgelopen week weer heb verwonderd. Verder bevat deze blogpost onder andere ook een zorgwekkend bericht over privacy en training. En dan heb ik het weer niet over voetbal. O ja: Veo3

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI helpt kritisch denken net zo weinig om zeep als onderwijsinstellingen creativiteit

In How did we get from “schools kill creativity” to “AI kills critical thinking in schools?” betoogt John Moravec dat de onderwijswereld een opmerkelijke verschuiving heeft gemaakt: van kritiek op het systeem naar vrees voor technologie. Waar Sir Ken Robinson in 2006 nog beweerde dat scholen creativiteit doodden, klinkt nu

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder