Is generatieve AI het nuttigst voor de dingen waar we het minst om geven?

Je kunt met behulp van generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT en Midjourney, tekst, afbeeldingen en video’s produceren die aanzienlijk sneller tot stand komen dan wanneer een persoon ze handmatig maakt. Deze toepassingen besparen echter niet alleen tijd, maar nemen ook controle weg. Daardoor blijken AI-toepassingen volgens onderzoeker John P. Nelson vooral

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Marktontwikkeling leersystemen voor Learning & Development

Binnen onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties worden heel verschillende ‘leersystemen’ gebruikt. De Britse Fosway Group heeft onlangs weer hun jaarlijkse overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt, gepubliceerd. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI bij beoordelen en feedback: over mogelijkheden en de noodzaak tot veranderen

De discussie over de gevolgen van (generatieve) AI op de wijze waarop we lerenden beoordelen en feedback geven zet zich voort en is voorlopig nog niet ten einde. In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee bijdragen over dit onderwerp. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een antwoord krijgen is iets anders dan iets begrijpen (en daarom moet je uitkijken met generatieve AI-toepassingen voor het verkrijgen van antwoorden)

Wanneer ik tijdens presentaties en workshops vraag naar de taken waarvoor deelnemers generatieve AI-toepassingen inzetten, scoort ‘Het zoeken naar antwoorden’ doorgaans het hoogst. Tony Hirst beargumenteert echter dat je juist daar voorzichtig mee moet zijn. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)

De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis uit te wisselen. De 31ste editie wordt gehouden van 3

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder