Experiment met een stemaangestuurde leeromgeving

We gaan in toenemende mate ‘stemaangestuurde’ internettoepassingen gebruiken. Google Home en Amazon’s Alexa zijn twee voorbeelden van een persoonlijke stemaangestuurde assistenten. Kun je deze toepassingen ook gebruiken binnen een leeromgeving?

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Maakt microlearning de hooggespannen verwachtingen waar?

Met name op het gebied van werkplek leren is er de laatste paar jaar veel aandacht voor microlearning. Daarbij worden veel voordelen aan microlearning toegedicht en wordt microlearning gepresenteerd als alternatief voor cursussen, opleidingen trainingen. Dat is niet terecht. Microlearning blijkt niet ‘de oplossing’ voor alle leervraagstukken binnen arbeidsorganisaties.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , , ,

Netflix voor het onderwijs kan leiden tot didactische drama’s

Ik ben fan van Fast Moving Targets. Ik ben redelijk enthousiast gebruiker van Netflix. Ik heb kritiek op het conservatisme van veel uitgeverijen. En ik ben voorstander van een slim gebruik van ICT voor leren (onder meer online video’s). Het artikel Anouk Binkhuysen (Faqta): “Wij zijn de Netflix van het onderwijs” roept bij mij echter vooral irritatie op.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Pavlov-reacties , alcohol en de smartphone

Er verschijnen regelmatig artikelen waarin wordt gewaarschuwd voor de nadelen van een overmatig gebruik van smartphones. Ontwikkelaars van smartphones maken gebruik van psychologische trucs om ervoor te zorgen dat je maar blijft grijpen naar dit apparaat. Hoe kun je daar mee omgaan? Door je smartphone als alcohol te behandelen.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Tools en tips: WebJets als virtueel prikbord en groepsapps slim gebruiken

De afgelopen week ben ik onder de noemer ‘handige tools en tips’ twee bijdragen tegen gekomen die ik graag met jullie wil delen. De eerste bijdrage gaat over een applicatie die een mogelijk alternatief kan zijn voor Padlet. De tweede bijdrage bevat tips voor het slim gebruiken van groepsapp binnen WhatsApp.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , , ,

Hoe kun je bij certificering met behulp van blockchain-technologie tot consensus komen?

De kans is aanwezig dat blockchain-technologie gebruikt wordt voor het gedecentraliseerd vastleggen van certificaten. Maar hoe kun je overeenstemming krijgen over de waarde ervan, zonder dat één centrale partij daar de zegen aan geeft?

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Moeten ontwikkelaars van educatieve technologie neurowetenschappen omarmen?

Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor de toepassing van bevindingen uit neurowetenschappelijk onderzoek. Volgens Matthew Lynch gaat educatieve technologie zelfs pas werken als ontwikkelaars neurowetenschappen omarmen. Dat is echter nog maar de vraag.

Lees meer ›

Posted in Theorieën
Tags: , , ,

Nieuwe aanpak om leren en ontwikkelen te evalueren

Werknemers nemen deel aan diverse leeractiviteiten. Maar met welke resultaten? Op het gebied van Learning & Development wordt dikwijls terug gegrepen op het werk van Kirkpatrick om leren te evalueren. Ondanks dat deze aanpak veel is bekritiseerd. Er is nu een alternatief beschikbaar.

Lees meer ›

Posted in Organisatorische aspecten e-learning
Tags: , ,

Geen buitenlandse schoolreizen uit veiligheidsoverwegingen. Welke boodschap geef je daarmee af?

Een kwart van de middelbare scholen in Nederland die schoolreisjes organiseren naar het buitenland gaat niet meer naar steden waar de afgelopen jaren een terroristische aanslag is gepleegd.” Aldus de NOS-site op basis van een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Ik vind dit geen goede zaak.

Lees meer ›

Posted in Wetenswaardigheden
Tags:

De volgende generatie AR-brillen komt er aan

Intel is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe bril die augmented reality faciliteert. Dit is in meerdere opzichten een interessante ontwikkeling.

Lees meer ›

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Volg

Subscribe via RSS
februari 2018
M D W D V Z Z
« jan    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk