Wat een week. Ook de afgelopen week illustreerde hoe AI-technologie zich in hoog tempo ontwikkelt: van ChatGPT’s nieuwe agentfuncties die complexe taken zelfstandig uitvoeren tot Nederlandse uitgevers die hun content beschikbaar stellen voor GPT-NL, en van een mogelijke overname van het Franse Mistral door Apple tot onderzoek dat toont dat
Lees verderDrie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
Volgens docent John Dolman kampen onderwijssystemen met een crisis die zich manifesteert in drie onderling verbonden dimensies: betrokkenheid, commitment en een gevoel van eigenaarschap. Hij beschouwt AI-technologie als een katalysator voor verandering.
Lees verderOnderzoek naar social presence in online leeromgevingen
In deze blogpost ga ik in op een meta-analyse naar de invloed van ‘social presence’ binnen online leeromgevingen. Onderzoeker David Mykota concludeert dat ‘social presence’ een matige maar consistente invloed heeft op leerresultaten en tevredenheid van lerenden in online omgevingen. Opvallend zijn de waargenomen verschillen tussen manieren van online leren.
Lees verderVergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
Begin deze week verscheen bij Npuls AI-GO! Een Raamwerk voor AI-Geletterdheid in het Onderwijs. In mijn 9000ste blogpost (sinds oktober 2003) vergelijk ik dit raamwerk met twee eerder verschenen raamwerken op dit terrein.
Lees verderAI als ‘game-changer’ voor L&D?
Revolutionair veranderen, disruptief, game-changer. Als het gaat om nieuwe technologieën en L&D kijkt Josh Bersin niet op een superlatief meer of minder. En dat is al jaren zo. Nu is AI volgens hem weer de ‘game-changer‘ van L&D.
Lees verderVier pijlers van leren vanuit neuro-educatief perspectief
Het flipped classroom-model belooft veel maar valt in de praktijk ook tegen omdat het zich beperkt tot het omdraaien van content, terwijl de werkelijke uitdaging ligt in het activeren van cognitieve processen bij lerenden. Volgens Clara Vanbellingen vereist dit een bewust ontwerp van alle leerfasen, waarbij technologiekeuzes worden afgestemd op
Lees verderWaar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 16)
Microsoft bespaart 500 miljoen dollar met AI, maar de meeste bedrijven worstelen nog met succesvolle implementatie. Verder breiden techgiganten hun controle uit over onze digitale ervaringen, onder meer dankzij nieuwe AI-browsers die traditionele zoekgewoonten kunnen verdringen. Check vooral ook het laatste, opzienbarende, bericht waarover ik me de afgelopen week heb
Lees verderHoe kun je de vergeetcurve doorbreken (en kan digitale technologie daarbij helpen)?
Een groot deel van geleerde informatie verdwijnt binnen een uur. Docente Cathleen Beachboard weet hoe echter je deze ‘vergeetcurve’ doorbreekt. Zij hanteert drie strategieën die ervoor zorgen dat lerenden daadwerkelijk onthouden wat ze leren. Ik voeg daaraan toe hoe je digitale technologie kunt gebruiken om deze strategieën te faciliteren en
Lees verderAI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
AI-toepassingen kunnen het leren ondersteunen als ze op een verstandige manier worden gebruikt. Maar zullen we dat ooit gaan doen? Met de smartphone is dat immers ook vooralsnog niet gelukt. In deze blogpost kijk ik vanuit drie perspectieven naar wat we kunnen leren van smartphones als het gaat om een
Lees verderAI in het onderwijs: denk eerst, gebruik daarna
In Against “Brain Damage” nuanceert Ethan Mollick de zorgen van menig onderwijsprofessional over de eventuele schade die het gebruik van AI-toepassingen zou aanbrengen aan ons brein. Mollick stelt: AI beschadigt onze hersenen niet, maar ondoordacht gebruik kan ons denken beschadigen.
Lees verder