Wie beslist wat er gedoceerd en geleerd wordt bij het gebruik van AI?

Ivana Bartoletti vraagt zich in ‘The ethical dilemma of AI in classrooms: Who decides what we teach?’ af wie bepaalt welke informatie wordt gebruikt voor AI-systemen in het onderwijs, en hoe deze technologie kan bijdragen aan gelijkwaardig en inclusief onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI nog steeds de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van L&D (en andere belangrijke bevindingen)

Donald Taylor vraagt elk jaar welke belangrijke thema’s komend jaar ‘hot’ zullen zijn op het gebied van learning and development (L&D). Onlangs publiceerde hij het rapport The Global Sentiment Survey 2025 waarin hij verslag doet van de uitkomsten van de vragenlijst van dit jaar. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie manieren om je opdrachten aan te passen in tijden van generatieve AI

Op zoek naar inspiratie om je opdrachten aan te passen, nu lerenden bepaalde opdrachten met generatieve AI-toepassingen kunnen uitvoeren? Dan is Help Students Think Critically in the Age of AI van Michael Roberto wellicht wat voor jou. Roberto deelt drie strategieën om opdrachten zo in te richten dat lerenden AI-toepassingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online leren als langetermijninvestering, in plaats van kortetermijnkans

Instellingen voor hoger onderwijs kunnen financieel zwaardere tijden tegemoet zien. Biedt online leren om de markt van een leven lang ontwikkelen aan te boren een kans? In Can UK universities avoid repeating past mistakes in online learning? schrijft Neil Mosley hoe Britse universiteiten omgaan met online onderwijs en welke lessen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Audio gebruiken voor leren: hoe AI daarbij kan helpen

Leren op basis van audio biedt volgens onderzoek diverse voordelen voor het onderwijs, en AI-toepassingen kunnen helpen bij het creëren van leermateriaal en feedback op basis van audio. Dat stelt Philippa Hardman in Audio-Based Learning 4.0. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI en leren, opleiden en onderwijs: hoe kun je ervoor zorgen dat je niet achter de feiten aanloopt?

De ontwikkelingen op het gebied van AI voltrekken zich in een hoog tempo, en het einde is bepaald nog niet in zicht. Docenten, opleiders en trainers hebben moeite om bij te blijven als het gaat om de mogelijkheden van deze technologieën voor leren, opleiden en onderwijs. Hoogleraar Andrew Maynard van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Debatteren als leeractiviteit (en de beperkte rol van AI daarbij)

Stefan Bauschard betoogt in de bijdrage Speech & Debate: The Ultimate Training for an AI-Augmented World dat debatteren lerenden voorbereidt op een toekomst waarin AI een centrale rol speelt. Hij laat zien hoe deze klassieke onderwijsvorm zich ontwikkelt tot een krachtig instrument voor het aanleren van blijvend waardevolle menselijke vaardigheden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een uitgebreide introductie van generatieve AI voor het onderwijs

Leon Furze heeft onlangs voor onderwijsprofessionals een zeer uitgebreide inleiding geschreven over generatieve AI. Ik wil in deze bijdrage een aantal aspecten uit deze introductie aanstippen, en plaats er ook eigen opmerkingen bij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder