Zijn microlearning en nanolearning het antwoord op een ‘verminderde aandachtsspanne’? (en waarom niet)

Deze vraag probeert Christopher Pappas te beantwoorden. Wat mij betreft zijn microlearning en nanolearning -voor zover het onderscheid zinvol is- nuttige e-learning toepassingen, maar niet om de reden die Pappas schetst. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen podcasts tegenwicht bieden aan de schermtijd van jongeren?

Steeds meer jongeren schijnen naar podcasts te luisteren. Michael Horn en Daniel Curtis zien in deze ontwikkeling potentie voor leren, maar ook een mogelijke reactie op het vaak zeer intensieve gebruik van smartphones en sociale media (wat ten koste kan gaan van de mentale gezondheid van jongeren). Hun bijdrage bevat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hulpmiddel bij het evalueren en selecteren van leertechnologie

Volgens de International Society for Technology in Education (ISTE) beschikken we vandaag de dag over een enorme hoeveelheid edtech-producten. Het ontbreekt echter aan een duidelijke methode om de kwaliteit of effectiviteit van deze producten te bepalen. Zij hebben daarom de Teacher Ready Evaluation Tool ontwikkeld. In EdSurge besteden zij hier

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn bijdrage aan de komende CvI-conferentie

Op 29 en 30 mei 2024 vindt in Noordwijkerhout de jaarlijkse CvI-conferentie plaats. De inhoud van deze conferentie is tot stand gekomen via het ‘Voor-Scholen Door-Scholen’ concept: twintig betrokken MBO-instellingen verzorgen een programma in hun eigen workshopruimte, naast partnerorganisaties uit het mbo. Ik verzorg hier ook een bijdrage. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI centraal bij Google’s innovaties (en dat heeft gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs)

Gisteren besteedde ik aandacht aan de nieuwe versie van ChatGPT, die afgelopen maandag gelanceerd is. De dag erna vond Google I/O plaats, Google’s jaarlijkse conferentie waar innovaties worden aangekondigd. De vernieuwingen van dit jaar hebben een sterke focus op AI. Verder valt de intergratie van AI binnen andere Google-applicaties op,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De nieuwe versie van ChatGPT: krachtig, maar ook bedenkelijk

Maandagavond is de nieuwe versie van ChatGPT, gebaseerd op GPT-4o, beschikbaar gekomen voor gebruikers. Deze applicatie heeft verder aan kracht gewonnen. De potentie voor leren, opleiden en onderwijs is vergroot. Maar er zitten ook enkele bedenkelijke kanten aan deze versie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Uitgebreide literatuurstudie naar het gebruik van ChatGPT binnen het ‘hoger’ onderwijs

Terwijl jij vandaag waarschijnlijk overspoeld wordt met tal van bijdragen over de lancering van GPT-4o, wil ik in deze blogpost een impressie geven van ChatGPT in higher education – a synthesis of the literature and a future research agenda. In deze literatuurstudie besteden Pritpal Singh Bhullar, Mahesh Joshi en Ritesh

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder