Mini-symposium digitale leer- en werkomgeving (pensioen Nico Juist)

Vandaag heb ik in Leiden een mini-symposium bezocht ter gelegenheid van de pensionering van Nico Juist. Nico heeft ‘best wel’ veel invloed gehad op het denken over digitale leer- en werkomgevingen binnen het Nederlandse hoger onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Leeromgevingen
Tags: ,

Wat zijn belangrijke succesfactoren bij het gebruik van games voor leren?

Karl Kapp heeft een nuttige en beknopte samenvatting gemaakt van een uitgebreide review studie naar diverse factoren die ertoe bijdragen dat serious games het leren daadwerkelijk bevorderen. Ik zie een duidelijke relatie met wat we in het algemeen weten over effectief leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Kan het gebruik van online video bijdragen aan succesvol studeren?

Een activerende didactiek kan bijdragen aan succesvol studeren. Online video’s worden vaak geassocieerd met ‘passief consumeren’. Wat mij betreft is er echter een duidelijk verband tussen het gebruik van online video voor succesvol studeren. En dat verband gaat verder dan het faciliteren van een activerende didactiek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Deelnemen aan de postbachelor opleiding e-Learning (start 27 november 2018)?

Op 27 november 2018 start de tweede uitvoering van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning aan. Dit is een uitgebreide opleiding die bij Fontys al 16 jaar succesvol is uitgevoerd (Fontys post hbo-opleiding e-Learning) en nu voor de tweede keer bij Avans Plus wordt uitgevoerd. Deze keer met een extra inhoudelijke avond en een extra excursie naar een e-Learning bedrijf.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Activerende didactiek (webinar)

Vanavond heb ik in het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd heel veel interactiemomenten in te bouwen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Dagelijks schrijven verbetert je leven

Ik heb de indruk dat sprake is van een verschuiving in de manier waarop we ons online uitdrukken. Veel mensen drukken zich eerder uit in beeld en geluid, dan via geschreven tekst. Toch is het belangrijk dat je dagelijks schrijft, ook al hoeft dat niet persé publiek te zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: ,

19 november 2018: Masterclass – Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap

Heb ik ook directie- en bestuursleden uit het mbo onder mijn lezers? Voor hen is namelijk de masterclass  “Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap” bedoeld die de MBO Academie en Wielinq op 19 november aanstaande in Nyenrode organiseert. Ik mag één van de college’s verzorgen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

De geschiedenis van leertechnologie en het verborgen curriculum

Audrey Watters publiceert op haar blog de integrale tekst van haar lezingen. In haar meest recente bijdrage breekt zij een lans voor kennis over de geschiedenis van leertechnologie. Op basis van de geschiedenis kunnen we op allerlei terreinen lessen formuleren voor het heden en de toekomst.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Hoe ontwikkel je een leercultuur voor een leven lang leren?

Onlangs verscheen het rapport ‘Een Leven Lang Leren’ van het Zorgpact Rotterdam en deRottertdamseZorg. De samenstellers laten door middel van dertien cases uit verschillende sectoren zien hoe je een leercultuur kunt ontwikkelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Gepersonaliseerd leren: veel diverser dan een continuüm

Gepersonaliseerd leren staat in het middelpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er kritiek op. Onder meer omdat er nog steeds verschillende zaken onder verstaan worden. Emeritus hoogleraar Larry Cuban is al een tijd bezig om op basis van eigen onderzoek een ‘continuüm’ van gepersonaliseerd leren te ontwikkelen. Een paar dagen geleden heeft Cuban zijn tweede concept gepubliceerd.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
oktober 2018
M D W D V Z Z
« sep    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: