Gastcollege implementatie e-learning aan de hand van een casus

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Daarbij hebben deelnemers met name gewerkt aan een casus.

Vooraf had ik deelnemers gevraagd om onderstaande video van mijn model over de implementatie van e-learning te bestuderen (met excuus voor de geluidskwaliteit):

Ik ben gisteravond daarom gestart met vragen via Mentimeter, waarmee ik wilde kijken wat was blijven ‘hangen’ van het model. De overgrote meerderheid van de deelnemers wist de vragen naar volle tevredenheid te beantwoorden.

Vervolgens heb ik de deelnemers onderverdeeld in zes groepen. Het doel was om op basis van een concrete casus een eerste opzet te maken van een implementatieplan. Elke groep zou zich buigen over activiteiten rond één van de factoren van het model:

  • Machtsverhoudingen en belangen
  • Leiderschap en strategie
  • Infrastructuur en systemen
  • Curriculum
  • Mensen en cultuur
  • Processen en organisatie.

Na presentatie van de casus formuleerden de deelnemers eerst vragen bij de casus. Na bespreking van deze vragen, gingen zij via Google Docs aan de slag met de uitwerking van de activiteiten in groepjes, waarna de resultaten plenair werden besproken.

Enkele van mijn geleerde lessen kwamen tijdens de vragenronde en de bespreking van de casus aan de orde. Onderstaande presentatie bevat een onderdeel geleerde lessen en ervaringen. Die zijn dus deels tijdens de vragenronde en de bespreking van de casus aan de orde gekomen.

Eén van suggesties van de deelnemers was dat je in het kader van een implementatietraject vermoedelijk ook aandacht moet besteden aan de ontwikkeling van leidinggevenden op het gebied van het managen van veranderingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: