Inleiding agile learning design

De laatste tijd wordt steeds vaker gesproken om leertrajecten ook op een ‘agile’ manier te ontwikkelen. Wat zijn hier belangrijke kenmerken van?

Agile design

“Agile Project Management by Planbox” by Planbox – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons

Toen ik ruim vier jaar geleden bij de Open Universiteit ging werken, kwam ik voor het eerst in aanraking met ‘agile’ software ontwikkeling. In plaats van

  • eerst uitvoerig na te denken over eisen en wensen,
  • vervolgens veel tijd te investeren in een ontwerp,
  • daarna uitgebreid te gaan ontwikkelen, testen en implementeren,
  • om pas daarna een systeem in gebruik te nemen (met vaak teleurstellende gebruikerservaringen als gevolg),

werd de innovatieomgeving OpenU nu in veel kleinere stappen -op een iteratieve manier- ontwikkeld, getest, gebruikt en weer aangepast. Je werkt dan steeds met een werkende omgeving, die in stappen van twee of drie weken verder wordt doorontwikkeld waarbij gebruikerservaringen een belangrijke rol spelen. Dezelfde systematiek past de OU bij yOUlearn toe.

Deze manier van software ontwikkeling wordt sinds een jaar of 15 steeds vaker toegepast. Vervolgens zijn mensen gaan onderzoeken of deze ‘lenige’ en flexibele manier van werken ook toegepast kan worden op andere vakgebieden, bijvoorbeeld op het ontwikkelen van leertrajecten.

Jake Huhn heeft hier in 2013 een inleidende blogpost over geschreven. Hij stelt dat de traditionele ADDIE-benadering wat betreft inflexibiliteit te vergelijken is met de traditionele waterval-methode uit de software ontwikkeling.

It could be costing you time and money, on top of hindering your ability to come to the best learning solution through iterations and refinement.

Kenmerken van ‘agile learning design’ zijn dan:

  • Meer samenwerking en interactie tussen instructional designers, ontwikkelaars van multimedia en klanten.
  • Veel meer regelmatig en in kleine stappen nadenken over analyse, ontwerp en ontwikkeling. Waarbij je vaker in gesprek bent met klanten over deze stappen.
  • Constante iteraties en feedback. Elke nieuwe functionaliteit en toepassing doorloopt dezelfde iteratiecyclus.
  • Meer vernieuwende oplossingen als gevolg.

Huhn’s bijdrage bevat een fraaie flowchart. Er zit echter copyright op, zodat ik deze hier niet mag overnemen. De afbeelding bij dit artikel betreft een algemeen ‘agile’ proces.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,
4 reacties op “Inleiding agile learning design
  1. Karin Winters schreef:

    Ik vind de blogpost die Marcel de Leeuwe over Agile e-learning schreef ook een mooi voorbeeld. HIj heeft daarin het ADDIE model in een tweede (agile) variant weergegeven. http://www.leerbeleving.nl/2014/03/05/agile-e-learning-maken/

  2. leerbeleving schreef:

    Dank je wel Karin voor je reactie, fijn dat je aan mijn blogpost refereert.

    Steeds vaker merk ik dat een meer bewegelijke iteratieve manier van ontwerpen en ontwikkelen echt zaken oplevert. Niet alleen tijdwinst maar zeker ook kwaliteit en misschien nog wel het belangrijkste voor mij: de betrokkenheid van iedereen die bij het proces betrokken is. Het voelt veel meer als een gemeenschappelijk resultaat waarbij er veel meer positieve energie loskomt bij zo’n proces.

    Hartelijke groeten,

    Marcel de Leeuwe

    • wrubens schreef:

      Ervaar jij ook dat gebruikers wensen hebben die niet altijd en/of op korte termijn gerealiseerd kunnen worden? Hoe ga jij daarmee om, behalve het managen van verwachtingen en dialoog?

Top

%d bloggers liken dit: