Wat moet het thema van het komende E-learning Event zijn? #ele13

Op 16 en 17 april aanstaande vindt in Den Bosch het E-learning Event plaats (congres en plaza). Wat moet het thema van dit event zijn?

Ik maak deel uit van de programmaraad van het E-learning Event. Afgelopen vrijdag hebben we gediscussieerd over de inhoud, opzet en sprekers. Het congres en de plaza moeten zicht bieden op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren in organisaties en binnen beroepsopleidingen.

We zoeken nog een pakkend thema, dat:

  • Aansluit bij de behoefte klant (en niet bij de technische mogelijkheden).
  • Dat uitdrukt dat leren ‘lenig’ en ‘beweeglijk’ (‘agile‘) moet zijn, maar ook effectief (rendement oplevert).

Heb je suggesties voor een pakkend thema? Laat het me weten (via de reactiemogelijkheid van deze blogpost, het contactformulier of via wilfred[at]wilfredrubens.com.

Reageren graag uiterlijk 8 september a.s.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,
7 comments on “Wat moet het thema van het komende E-learning Event zijn? #ele13
  1. Denk eens aan de organisatorische kant van E-learning. Actueel is de webshop bij Deltion, zie bijvoorbeeld: http://ictenleren.blogspot.nl/2012/09/morgen-jawel-morgen-gebeurt-het.html
    Ook dat soort zaken, zeker als ze goed geregeld zijn, sluiten aan bij de behoefte van de klant. Betalen voor wat je afneemt!
    Mijn zoon kwam voor de zomer weer tot de conclusie dat hij opnieuw een aantal boeken die hij volgens de lijst wel had moeten aanschaffen, niet had aangeraakt!

  2. Het Nieuwe Leren als Blended Learning door middel van Open Source: Open Innovatie in Leren met Open Source. Kostenverlagend, leuk, creatief en effectief.

  3. Paul Boon schreef:

    In veel visie- en programmadocumenten spreekt men van ‘de leerling, student, cursist, medewerker’ als “regisseur” van het eigen leerproces. Iets waar E-Learning natuurlijk veel kansen in biedt, maar misschien nog maar weinig echt wordt toegepast. Een boeiend en logisch invalshoek voor onderwijs en commerciële opleiders, die immers in de regel vaak de student als centraal zet. En waar nieuwe concepten als Massive Open Online Courses, Open Educational Resources, het Flipped-class room concept, etc. erg interessant zijn. Maar ook minstens zo interessant voor interne opleiders zoals bedrijfsacademies. Hoe zorg er met E-Learning voor dat de medewerker (deels) de regie heeft over zijn eigen formele en informele ontwikkeling terwijl dat tevens gekoppeld is aan de organisatie strategie?

    Ik merk dat veel organisaties en opleiders primaire voordelen van E-Learning zien, zoals mogelijke kostenbesparingen, effectievere kennisoverdracht, etc, Steeds meer E-learning oplossingen helpen cursisten/medewerkers met slimme (vrije) leerroutes; Regie bij de student?

  4. Jaap schreef:

    surfconext is bezig met e-learning in het WO, er is een proeftuin van vier Instituten en hun studenten.

  5. Wat ik de afgelopen 2 jaar heb gemist en waar nog steeds de meeste bedrijven mee worstelen is de transitie van het traditionele leren naar het nieuwe leren. Bedrijven willen wel maar weten vaak niet hoe. Het event zou in mijn ogen ook meer een ‘cross-over’ event kunnen zijn waar meer dan alleen ‘e’ te vinden is. M.a.w. een ‘learning event’ waar alle vormen te vinden zijn waarmee ook een groter publiek wordt aangesproken en dan ook automatisch bekend wordt met het nieuwe leren.

  6. Jordie Haverkamp schreef:

    Project TinCan als nieuwe e-learning standaard biedt eindeloos veel mogelijkheden nieuwe vormen van leren meet- en volgbaar te maken. Integratie van TinCan in talloze leerobjecten kan Het Nieuwe Leren een enorme boost geven.
    Hoe ga je als organisatie om met deze nieuwe mogelijkheden en waar past dit in het opleidingshuis?

    Voor meer informatie over Project TinCan en de mogelijkheden kijk eens op http://blog.ismlearning.nl/2012/project-tincan

    • wrubens schreef:

      Inderdaad een interessante ontwikkeling. Heb me er nog niet in verdiept, maar ga dat wel doen. Dank voor de tip.

Top

%d bloggers liken dit: