Ga naar de inhoud
WilfredRubens.com over leren en ICT

WilfredRubens.com over leren en ICT

Ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning

  • Over mij
  • Mijn artikelen
  • Mijn boeken
  • Mijn presentaties
  • Boeken over leren en (t)e-learning
  • Home
  • Mijn diensten
  • Stappenplan TEL
  • Richtlijnen TEL
  • Contact
  • Disclaimer en Privacy

Waarom we met e-learning opleidingen verpesten (en hoe het ook anders kan)

12 april 2012 Wilfred 2 reacties

Vandaag heb ik tijdens de Onderwijsdag van Avans Hogeschool een TED-achtige inleiding verzorgd. Het thema van mijn ongeveer 15 minuten durende inleiding was: Waarom we met e-learning opleidingen verpesten (en hoe het ook anders kan).

Lees verder

OpenU masterclass onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen en studenten

12 april 2012 Wilfred Laat een reactie achter

Vandaag de dag is er veel aandacht voor excellentie in het onderwijs. Er is echter een groot verschil tussen hoogbegaafd zijn en excellent zijn. Scholen hebben nog steeds grote moeite met cognitief hoogbegaafde lerenden. Over deze thematiek gaat de OpenU online masterclass Hoe richt ik onderwijs in voor hoogbegaafde leerlingen

Lees verder

Echte kwaliteit van onderwijs is niet te meten #aod12

12 april 2012 Wilfred 2 reacties

Binnen het onderwijs meten we veel, maar zegt dat wat over de kwaliteit van onderwijs? Volgens volksfilosoof Bas Haring niet.Tijdens de Onderwijsdag 2012 van Avans Hogescholen heeft hij enkele reflecties over de kwaliteit van onderwijs met de aanwezigen gedeeld.

Lees verder

Breid competenties van de 21ste eeuw uit

11 april 2012 Wilfred Een reactie

Als we het hebben over de competenties van de 21e eeuw, dan hebben we het vooral over zaken als samenwerken, problemen kunnen oplossen, kritisch denken, creatief zijn en ICT-geletterdheid. Wat mij betreft ontbreekt er nog een cruciale bekwaamheid om je in een hyperverbonden netwerksamenleving staande te kunnen houden.

Lees verder

Praktijkverhalen over ICT in het onderwijs: wat werkt nu echt?

10 april 2012 Wilfred Laat een reactie achter

Op 23 mei 2012 organiseert Kennisnet de jaarlijkse conferentie over Wat werkt met ICT in het onderwijs. Dit jaar wil men de bijeenkomst een bijzonder praktijkgericht karakter geven. Vragen uit de onderwijspraktijk en antwoorden op basis van onderzoek over de opbrengst van ICT staan centraal, belooft Kennisnet.

Lees verder

Onderwijsprestaties: doet de laptop er niet toe?

10 april 2012 Wilfred Laat een reactie achter

Sarah Kessler van Mashable bericht dat het One-Laptop-Per-Child- initiatief in Peru niet geleid heeft tot betere resultaten bij wiskunde- en taaltoetsen. Daarnaast lijkt dit intiatief geen invloed te hebben op de aanwezigheid, de tijd die leerlingen aan school besteden en aan de kwaliteit van de instructie. Een tegenvaller?

Lees verder

Ervaringen met online samenwerkend leren

10 april 2012 Wilfred Laat een reactie achter

Het artikel Using Piazza to Encourage Interaction gaat over toepassen van een web 2.0-tool voor samenwerkend leren. Ik vind vooral de geleerde lessen interessant.

Lees verder

Moeten kinderen hun hersenen leren kennen?

10 april 2012 Wilfred Laat een reactie achter

Kinderen zouden al op jongere leeftijd moeten leren hoe hun hersenen werken. Daardoor leren zij beter hoe zij leren. Is kennis van de werking van hersenen dan voorwaardelijk voor het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden?

Lees verder

Sms-en tijdens de les gaat ten koste van het leren

10 april 2012 Wilfred Laat een reactie achter

Zijn er nog mensen die geloven in multitasken? Welnu: een onderzoeker van de Universiteit van Pittsburg helpt hen definitief uit hun droom. Studenten die tijdens de les sms-en lopen het risico minder te leren dan studenten die opletten. Moeten de mobieltje’s toch maar uit tijdens de les?

Lees verder

Permanente bereikbaarheid gaat ten koste van productiviteit

9 april 2012 Wilfred 3 reacties

Mensen die niet permanent bereikbaar zijn voor klanten en collega’s zijn gelukkiger in hun werk, en productiever. We moeten technologie gebruiken om onze autonomie te herwinnen. Dat vraagt  om systeemveranderingen en om andere bekwaamheden.

Lees verder

Berichten paginering

«Eerdere berichten 1 … 455 456 457 458 459 … 901 Volgende berichten»
nl Dutchen English
nl nl
  • Mastodon
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • RSS feed

Wilfred Rubens

Wilfred

E-learning, zelfstandig adviseur, edublogger, politiek, onderwijs, pedagogiek, learning & development, education, leren, opleiden

Laatste posts in je mailbox?


Loading

Nieuwste posts

  • Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 17)
  • Drie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
  • Onderzoek naar social presence in online leeromgevingen
  • Vergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
  • AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Laatste reacties

  • Wilfred Rubens op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Jan Pollet op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Wilfred Rubens op Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Blogarchief

Steekwoorden

actief verwerken Artificiële Intelligentie big data blended learning chatbot conferenties coronacrisis curriculumontwikkeling didactiek digitale geletterdheid digitale leeromgeving disruptive innovation e-learning effectiviteit elearning formeel-informeel leren Generatieve AI implementatie innovatie iPad kritiek L&D learning analytics learning design leertechnologie massive open online courses MOOC motivatie onderwijsvernieuwing onderzoek Online Educa Berlijn online leren ontwerp open education pedagogiek personalisering privacy professionalisering sociale media technology enhanced learning tips trends video virtual reality werkplekleren
Logo WRB
WordPress thema: Treville door ThemeZee.