Hype Cycle en e-learning implementeren

Michel Wouters en Pieter Vorstenbosch van het Koning Willem 1 College presenteerden tijdens het EFODL-congres Gartner's hype cycle als benadering voor de invoering van e-learning. Zij stelden dat binnen medewerkers (en organisaties als geheel) verschillend kunnen reageren ten aanzien van nieuwe technologieën. Elke fase vraagt daarom om andere interventies:

  • Fase van overdreven enthousiasme (overenthusiasm). Reactie: verbaasd, nieuwsgierig zijn; enthousiast worden. Voorbeeld interventies: experimenteerruimte voor pioniers, dialoog met pioniers over realistische doelen.
  • Fase van desillusie (trough of disillusionment). Reactie: gefrustreerd raken. Aanvankelijke voorstanders haken af, tegenstanders zeggen: "Ik heb het altijd al gezegd". Voorbeeld interventies: als management vasthouden aan de ingeszette koers, succesvolle voorbeelden laten zien, gebruikers hands-on ondersteuning bieden. Problemen en wantrouwen serieus nemen. Maar niet terugkeren naar de oude situatie.
  • Fase van de verlichting (slope of enlightenment). Reactie: gewend raken aan de nieuwe technologie, de nieuwe technologie gebruiken. Voorbeeld interventie: verwachtingen bijstellen, gebruiker blijven ondersteunen.
  • Fase van productiviteit (Plateau of Productivity). Reactie: gewend zijn aan de nieuwe technologie. Voorbeeld interventie: zijn we niet meer aan toegekomen. Maar volgens mij zijn reflectie op de vernieuwing en ondersteuning bij het gebruik twee voor de hand liggende interventies.

Een originele toepassing van de hype cycle, als je het mij vraagt. Het mooie van Michel's en Pieter's bijdrage was ook dat ze niet de wijsheid in pacht pretendeerden te hebben maar met aanwezigen van gedachten wilden wisselen over de interventies in de fasen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Interessant. De hypecycle is echter beschrijvend en hoef je wat mij betreft niet voor lief te nemen. Als adviseur vind ik het nl. ook mijn taak om soms de initiele onrealistische verwachtingen wat ‘af te remmen’, om daarmee mogelijke teleurstelling te voorkomen.
    Op die manier werk je dus meer aan het creeren van ‘succeservaringen’ die zich dan langzaam uit kunnen breiden.
    Maw: af en toe dus wat minder achter de mode aan.. 😉
    Wat jij?

  2. @Jakko van der Pol: Eens. Volgens dit inderdaad beschrijvende model gebeurt dat in de eerste fase. Volgens mij is het een taak van de adviseur om in de fase van overenthousiasme er voor te zorgen dat klanten met de beide benen op de grond staan. En er zijn inderdaad technologieën die nooit het plateau van productiviteit bereiken, maar verdwijnen. Maar anderzijds moet je m.i. altijd nieuwsgierig zijn, nieuwe technologieën verkennen, reflecteren en op hun merites beoordelen.
    Btw: weer in Utrecht werkzaam?

  3. Yep, idd! Ik geef nu het vak Onderwijs&ICT bij OWK en heb de vrijheid genomen een feed van je voor mijn studenten zeer interessante blog op onze Moodle homepage te plaatsen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.