What tool, which media (#in #oeb11)

Ik mocht de workshop 'What tool, which media' op dag twee van de Online Educa Berlijn voorzitten.

Joanna Kalalathi is ingegaan op communicatietools binnen gedistribueerde netwerken. Deze tools zijn noodzakelijk om samenwerken op afstand te faciliteren.

Opvallend dat sommige tools communicatie positief beïnvloeden, andere tools negatief. Qaiku is bijvoorbeeld moeilijk te organiseren. "Technology matters", dus. Andere bevindingen uit haar kleinschalig onderzoek zijn o.a.
– Communicatietools zijn belangrijk voor de sfeer en voor de werkmotivatie.
– De noodzaak van communicatie via deze tools is erg aanwezig.
– De ene tool is geschikter voor samenwerking dan de andere.
– Tools moeten ondersteunend zijn voor verschillende sensory or communicatiekanalen.
– Realtime communiceren is essentieel. Snel reageren is belangrijk.
– Je moet communicaties terug kunnen zien.
– Tools moeten geïntegreerd kunnen worden in de dagelijkse routine.
– Fysieke bijeenkomsten blijven noodzakelijk om elkaar te leren kennen.
– Spel en humor zijn belangrijk voor communicatie, net als doelgerichtheid.
– Meer informatie via http://bit.ly/AVOproject

Iris Driessen is o.a. docent en enthousiast gebruiker van web 2.0. Zij vertelde over haar eigen ervaringen hiermee:
– Deze tools sluiten aan op de leefwereld van jongeren, en de wijze waarop zij met informatie en technologie omgaan.
– Het heeft nut om web 2.0 in te zetten.
– Via bloggen gebruik je de doeltaal productief. Iris heeft leerlingen boekbesprekingen in het Engels laten bloggen, die door tal van mensen gelezen zijn. Dit werkte erg motiverend.
– Via een wiki hebben leerlingen recepten van Nederlandse gerechten gedeeld met familie in Canada.
– Kies een andere taal in Facebook en je leert de taal.
– Twitter kan worden gebruikt om leerlingen vragen te laten stellen. Het is een laagdrempelig medium voor het stellen van vragen. Iris gebruikt Twitter zo ook.
– Zij gebruikt ook tools voor polling. Gosoapbox.com houdt leerlingen betrokken via de les. Met Tube Chop kun je filmpjes makkelijk beperkingen. Zie http://www.tubechop.com/watch/238924
– Intervue.me kan worden gebruikt om respons via video te genereren.
– Mindmappen kan worden gebruikt om ideeën te genereren en te delen. Leerlingen kunnen ook bronnen toevoegen.
– QR codes heeft zij gebruikt om gedichten via QR codes te verspreiden.

Een enthousiast verhaal over social media door een docent! Zie http://www.meerdanhetbord.nl

Atish Gonsalves van de UNHCR (learn.unhcr.org) gebruikt blended learning voor medewerkers in 300 kantoren wereldwijd te professionaliseren rond tal van thema's. Aanvankelijk gebruikte men traditionele communitytools. Nu gebruikt men een geïnegreerd leerplatform, gebaseerd op Cornerstone, waar blogs deel van uitmaken, maar bijvoorbeeld ook wiki's of WebEx. Nu is men mobiele technologie aan het ontdekken.

De belangrijkste uitdaging is hoe je de meest optimale mix kunt maken, en hoe je de verbinding kunt maken tussen communities en leerprogramma's. Voorbeeld:
– Beginnen en eindigen met een webinar
– Zelfgeorganiseerd leren met assessments.
– Participatie in een online community. Dit is in het curriculum geprogrammeerd. bijvoorbeeld door een vraagstuk te laten becommentariëren.
– Project uitvoeren waarin men in real life moet samenwerken.

Yammer wordt ook gebruikt voor discussies over onderwerpen. Ook experimenteert men nu samen met de OU met augmented reality rond veiligheidsvraagstukken (bermbommen).

Atish illustreerde een hele duidelijke business case voor online leren.

In de discussie ontstond consensus dat je gelijktijdig moet kijken naar affordances van sociale media en gewenste leeruitkomsten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.