nov 072012
 

Vandaag ben ik dagvoorzitter van het congres Social media in de Zorg. Bij de opening heb ik onderstaande blogpost over ‘sociale mediawijsheid voor zorginstellingen’ uitgesproken.

Ik ben dol op sociale media. Heb ik een prangende vraag, dan stel ik die op Twitter. Kan ik een prangende vraag beantwoorden, dan doe ik dat uiteraard ook. Wederkerigheid is immers essentieel binnen een sociaal netwerk.

Kom ik een interessant artikel tegen dan wijs ik mijn netwerk daarop via Twitter, Tumblr, Google +, Facebook, LinkedIn of mijn weblog. In combinatie met mijn RSS feedreader durf ik mijn weblog zelfs mijn belangrijkste leermiddel te noemen. Sociale media leiden tot een stroom van kennis, waarin je je een tijdje kunt mee laten voeren. Maar waarin je ook bij tijd en wijle uit kunt stappen.

Uiteraard dienen sociale media ook als digitale koffieautomaat. Waar ik mijn frustraties over de NS, Veolia en de Nederlandse politiek kwijt kan. En dankzij Twitter kon ik vanochtend in de tram hiernaar toe de rode draad van Obama’s overwinningsspeech volgen.

Tegelijkertijd ben ik verbaasd over het gebruik van sociale media door veel politici, overheden en met publieke middelen gefinancierde instellingen. Veel te vaak volstaan zij met zenden. Of is het één en al een ‘goed nieuws-show’. Is er -excusez les mots- stront aan de knikker, dan heerst er radiostilte. Terwijl het er bij dergelijke ‘uitdagingen’ juist vaak om gaat om open, eerlijk en transparant te zijn.

De volgende tweets had ik de afgelopen driekwart jaar bijvoorbeeld verwacht:

@jolandesap: die #tofikdibi heeft het politiek-strategisch benul van een poffertje
@vestiagroep: Fouten gemaakt? Noem het liever leermomenten!
@KHtweets: beste #NOS en #RTL: ik wil graag 10 min. eerder met de beëdiging beginnen. Ok?
@ziekenhuis: Net MRSA ontdekt. Iemand tips?

Wat leren deze uitingen? Dat behalve

  • dialoog, in plaats van zenden,
  • eerlijkheid in plaats van ‘goed nieuws-show’

nog iets ‘best belangrijk’ is: sociale mediawijsheid voor organisaties.
Zeker binnen de zorg!

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers op de volgende wijze: