dec 052012
 

Digital storytelling heeft een aantal kenmerken die effectiviteit ervan beïnvloeden. Bij het ontwikkelen van e-learning kunnen we daarvan leren, zelfs als we digital storytelling zelf niet direct toepassen. Wat dat betreft is er een parallel te trekken met gamification, en introduceer ik met genoegen de term ‘storification’.

Wat blijft je vaak het langste bij uit keynotes? Waaruit bestaan briljant geschreven boeken over passie, talent, succes en motivatie? Dat zijn de illustraties die de boodschap van de spreker/auteur illustreren. Tijdens de Online Educa Berlijn, verleden week, hoorde ik het Afrikaanse spreekwoord: “Als een oud mens sterft, verbandt er een bibliotheek”. Dit spreekwoord illustreert ook de kracht van verhalen voor leren en kennis borging.

We vertellen verhalen zolang als we kunnen praten. Al hebben sommige culturen een veel krachtigere traditie hierin dan, bijvoorbeeld, de onze. Dankzij technologie (denk aan online video) hebben we meer mogelijkheden gekregen om aan digital storytelling te doen. Dit is dan ook één van de vele trends op het gebied van technology enhanced learning.

Een tijd geleden heb ik drie kenmerken van goede verhalen beschreven:

  • Goede verhalen kennen een duidelijke samenhang en structuur.
  • Goede verhalen zijn gedenkwaardig. Dat wordt onder meer bepaald door ‘persona’s’ die een beroep doen op het inlevingsvermogen van lerenden.
  • Goede verhalen gaan vaak over het overwinnen van problemen.

In feite, zo heb ik toen al betoogd, is er een parallel te trekken met gamification. Je kunt ‘speelse’ elementen inbouwen binnen e-learning, leren van de sterke kanten van games, zonder games direct toe te passen. Zullen we het inbouwen van ‘verhalende elementen’ maar ‘storification‘ noemen?

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers op de volgende wijze: