MOOCs hebben waarde, maar anders dan gehoopt #EUMOOCs

Massive Open Online Courses zouden hoger onderwijs toegankelijker moeten maken voor diegenen die nu vaak niet de kans hebben om deel te nemen aan dit onderwijs. Deze belofte lijkt niet te worden waargemaakt. Toch lijken MOOCs maatschappelijke waarde te hebben.

MOOC
Foto: Abode of Chaos

Katrina Schwartz’ Taking Stock: Do MOOCs Work Best For Educated People? bevat diverse boeiende wetenswaardigheden over MOOCs. Deels gebaseerd op onderzoek, deels op opinies.

  • Onderzoek laat zien dat deelnemers eerder met MOOCs stoppen, naarmate zij meer opdrachten moeten doen.
  • Onderzoek laat zien dat 80% van MOOC-gebruikers van de Universiteit van Pennsylvania al een universitair diploma heeft.
  • Studenten die deelnemen aan MOOCs om tekorten aan kennis weg te werken, slagen daar vaak minder goed. Zij hebben juist moeite met zelfstandig online leren, en presteren vaak slechter dan studenten die klassikaal werken aan hun tekorten.
  • Beginnende studenten blijken meer moeite te hebben om via MOOCs te studeren, dan studenten die al een diploma hebben (en gewend zijn om te studeren, en -vermoed ik- meer zelfsturend zijn).
  • Volgens Sebastian Thrun van Udacity nemen vooral mensen deel aan MOOCs, die normaliter niet deel nemen aan hoger onderwijs. Daarbij gaat het om volwassenen die zich bij willen scholen, maar dat plaatsonafhankelijk, in eigen tijd en tempo willen doen. Bedrijven als Facebook sluiten bijvoorbeeld contracten af met Udacity om hun zittend personeel goedkoper bij te scholen.
  • On-demand mentoring kan het rendement van MOOCs verbeteren. Met 3-6 uur ondersteuning per student, kom je al een heel eind. Bovendien valt op dat veel studenten met dezelfde vragen komen, waar je collectief op in kunt spelen.

Schwartz concludeert dat MOOCs een belangrijke rol kunnen spelen in het verbeteren van de kwaliteit van de (Amerikaanse) beroepsbevolking. Volgens haar kun je je daarbij niet beperken tot bijscholing van degenen die al een diploma hebben. Tegelijkertijd constateert zij ook dat de voorbereiding en uitvoering van MOOCs veel tijd kosten, en dat dit niet echt goedkoper is dan regulier onderwijs. Er zou echter nog meer ervaring opgedaan moeten worden, en er zou nog meer geëxperimenteerd moeten worden om te ontdekken wat werkt, en wat niet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.