Bezoek aan e-Lab van Innofun

Innofun was dit jaar met hun e-Frame één van de genomineerden in de categorie ‘innovatieve award’ van de nationale e-learning award. “Jullie moeten eens ons e-Lab bezoeken“, zeiden ze tegen ons juryleden. En die uitnodiging herhaalden zij onlangs via de mail, ook al hadden wij hen niet bekroond met deze gewilde onderscheiding. Gisteren ben ik op de terugweg vanuit Terneuzen bij hen in Breda langs gegaan.

Er is een aantal plekken in Nederland waar de omgeving zelf al uitnodigt om ontdekkend en actief samen te leren. De Learning Experience (LEX) van de Open Universiteit is zo’n omgeving, maar dus ook het e-Lab van Innofun.

Mark Froger en Ronald Philipsen van Innofun hebben mij gisteren rondgeleid. Het e-Lab bestaat uit een aantal ruimtes waar je met grote en kleine groepen terecht kunt. Het e-Lab heeft een strakke, witte, uitstraling. Er is veel geavanceerde technologie aanwezig, die je kunt ervaren. Toch vind ik deze omgeving door de verlichting, de kleuren op de beeldschermen en het meubilair een mooie combinatie van ‘high tech’ en ‘high touch’. Dat komt ook doordat men foto’s van bezoekers maakt en deze gebruikt om de ruimte te personaliseren.

Ik kan me goed voorstellen dat je deze ruimte huurt om je als onderwijsmanagementteam of docententeam onder te dompelen in de wereld van sociale media. Zien is geloven. Toch?

Een aantal wetenswaardigheden:

  • Innofun heeft geïnventariseerd welke leervragen er binnen het onderwijs leven ten aanzien van ICT in het onderwijs. Daar zijn zo’n 800 unieke leervragen uit voortgekomen (van eenvoudig tot complex). Men heeft leerobjecten ontwikkeld waarmee een antwoord gegeven kan worden op die leervragen.
  • Innofun voert een aantal keren per jaar onderzoek uit naar het gebruik van sociale media in het onderwijs.
  • Ze hebben een aanraakscherm waarop je informatie over maximaal twaalf applicaties naast elkaar kunt tonen. Daarmee kun je zelfstandig meer informatie vergaren. Die apllicaties kunnen makkelijk gewisseld worden.
  • Met behulp van het e-Frame (een grote touchtable met speciaal ontwikkelde software) kun je met een groep video’s analyseren op basis van kritische incidenten. Via een elektronische leeromgeving wordt hier de dialoog over gevoerd.
  • Er wordt gebruik gemaakt van video om discussies aan te zwengelen.
  • Innofun kan de inhoud gemakkelijk aanpassen aan de doelgroep.
  • Er wordt vooral gebruik gemaakt van Microsoft-producten, omdat deze dominant zijn in het onderwijs. Jammer, al kan ik me er ook ook uit kostenoverwegingen iets bij voorstellen. Voor een relatief kleine organisatie is het duur om diverse smaken naast elkaar aan te bieden.
  • Zijn reiken een award uit voor de beste sociale media-toepassing in het onderwijs.
  • Zij gebruiken de ruimte voor professionalisering. Wat dat betreft zijn het concullega’s van mij en m’n collega’s. Maar het is ook mogelijk dat ik zelf in het e-Lab sessies verzorg.

Ik ben enthousiast over deze krachtige leeromgeving. Het lijkt me wel een uitdaging om deze state of the art te houden. Ik vond wel dat zij in hun introductiefilm wat te veel generaliseerden over het gebruik van sociale media door jongeren, en de gevolgen voor de wijze waarop jongeren leren.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: