Blended learning ontwikkelen met het 30-15-5-model

‘Blended learning’ is net zo’n vervelend containerbegrip als e-learning. Er is al sprake van blended learning als we leren tijdens fysieke bijeenkomsten combineren met online leren op afstand. Maar verder kan blended learning veel verschillende gezichten hebben.

Next Higher EducationZo kun je variëren in de mate waarin je ICT in wilt zetten. Daarnaast kun je bijvoorbeeld combinaties maken van synchroon online leren (wel plaatsonafhankelijk, niet tijdsonafhankelijk) en asynchroon online leren (plaats- en tijdsonafhankelijk leren), en kunnen combinaties gemaakt worden van samenwerkend leren en individueel leren.

Ik heb de laatste jaren heel wat studiedagen en workshops over ‘blended learning ontwikkelen’. Daarbij vallen me een aantal zaken op.

  • Het ontwikkelen van blended learning is in feite niets anders dan het ontwikkelen van ‘gewoon’ onderwijs. Maar soms heb ik het gevoel dat zeer ervaren onderwijsontwikkelaars al hun expertise vergeten, op het moment dat nieuwe technologieën ten tonele verschijnen. Nergens voor nodig.
  • Bij ontwikkelen van blended learning zijn we geneigd te gaan doen wat we altijd deden, maar dan met technologie. Als je echter doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Ook als je gebruik maakt van nieuwe technologie.
  • We bereiken al toegevoegde waarde met nieuwe technologie, als we in staat zijn om leren te versterken. We hoeven leren niet altijd te vernieuwen. Wat veel belangrijker is, is een consistente verhouding tussen leerdoelen, leerinhouden, leeractiviteiten (didactiek) en leertechnologieën.

Volgens mij moeten onderwijsontwikkelaars zich vooral niet de kop gek laten maken van nieuwe technologieën. Enkele tips zijn dan:

  • Vraag je eens af waarom je blended learning wilt ontwikkelen, en welke doelen en resultaten je met blended learning wilt bereiken.
  • Je kunt verschillende basismodellen voor blended learning onderscheiden. Deze modellen komen onder meer tijdens de masterclass Blended Learning Ontwerpen aan de orde. Kies één van die modellen als leidend concept voor je organisatie, en gebruik dat als startpunt voor de ontwikkeling van blended learning.
  • Kies voor een ‘agile’ ontwikkelaanpak. Kleine verbeteringen die je uitprobeert en waarbij je feedback van lerenden inzet voor verdere verbeteringen.
  • Focus je op een beperkt aantal interessante technologieën. Je kunt je niet verdiepen in honderden tools. Oriënteer je op 30 tools, verdiep je in 15 tools en gebruik er 5. En voila, we kunnen een 30-15-5 model aan onze inmiddels rijke gereedschapskist met concepten en modellen toevoegen.
  • Kijk met een didactische bril naar de eigenschappen van nieuwe technologieën. Lees over toepassingen, bekijk demo’s en screencasts vanuit jouw perspectief van onderwijs/opleidingsexpert. En filter vervolgens.

Tijdens de masterclass Blended Learning Ontwerpen maken we een start met het (her)ontwerpen van uw onderwijs op basis van modellen en een stappenplan voor blended learning. We gebruiken een beschrijvingskader om naar bestaande ‘blended’ programma’s te kijken. Neem daarom svp eigen beschrijvingen van curricula mee naar de masterclass.

Deze blogpost heb ik aanvankelijk geschreven voor de weblog van SBO, ter gelegenheid van een masterclass Blended Learning Ontwerpen die ik op 7 december aanstaande verzorg tijdens “Next Higher Education”. De referentie naar het 30-15-5 model is uiteraard ironisch bedoeld 😉

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,
2 reacties op “Blended learning ontwikkelen met het 30-15-5-model
  1. Hedwig Schlötjes-Belle schreef:

    GNIFFEL! 30-15-5 model…

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: