Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant

Vandaag heb ik bij de Hogeschool VHL in Velp twee keer een interactieve presentatie verzorgd over blended learning. Daarbij heb ik onder meer bovenstaande metafoor gebruikt.

Ik heb de aanwezigen onder meer een beter beeld willen geven van de veelzijdigheid van blended learning. Daarbij heb ik de onderverdeleing in modellen voor blended learning -die ik vaak gebruik- aangepast.

Ik maak nu een onderscheid tussen modellen die ervan uitgaan dat je ICT vooral op school gebruikt (zoals het klas rotatiemodel of het lab rotatiemodel) en modellen die ervan uitgaan dat je leert met behulp van ICT op school en elders (zoals het self-mix model of het ‘verrijkt virtueel’ model).

Verder heb ik de metafoor gebruikt van het restaurant (vrij naar collega Paul Kirschner). Wat beïnvloedt of een restaurant een sterrenrestaurant is of een fast food restaurant? Dat zijn de recepten, kooktechnieken, gereedschappen, ingrediënten, vakmanschap (m/v) en het restaurant zelf (gebouw, ambiance).

Wat beïnvloedt de ‘blend’ binnen het onderwijs? Dat zijn het curriculum, didactiek, leertechnologieën, leerinhouden, docenten en het ‘leerlandschap’.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,
0 reacties op “Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant
1 Pings/Trackbacks voor "Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant"
  1. […] Vandaag heb ik bij de Hogeschool VHL in Velp twee keer een interactieve presentatie verzorgd over blended learning. Daarbij heb ik onder meer bovenstaande metafoor gebruikt.  […]

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
april 2019
M D W D V Z Z
« mrt    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: