Britse studenten tevreden met traditioneel onderwijs

Gisteren schreef ik onder meer over een Brits onderzoek onder studenten over het gebruik van ICT in het onderwijs. Vandaag mailde Aaron Porter de link naar het onderzoeksrapport.

Het onderzoek gaat op tal aspecten in met betreking tot de ervaringen van bijna 1200 studenten met hun onderwijs. Er staan, vind ik, enkele opvallende bevindingen in het rapport:

  • Bijna 90% van de studenten vindt de kwaliteit van het onderwijs goed tot zeer goed.
  • Gemiddeld hebben de studenten 14 uur per week contactonderwijs. Daarbij gaat het voornamelijk om hoorcolleges. 3,3 uur besteedt men aan online video/podcasting. 5,2 uur gemiddeld aan interactief groepswerk. Hoe minder contactonderwijs, des te ontevredener zijn studenten over het contactonderwijs.
  • 69% van de studenten zegt geen geregeld, persoonlijk, contact te hebben met een begeleider.
  • 63% van de studenten zegt betrokken te zijn bij de vormgeving van de inhoud van het onderwijs. 88% van de studenten wil hier meer betrokken bij zijn (met name door feedback te geven).
  • 60% van de studenten zegt dat feedback er toe leidt dat zij beter gaan presteren.
  • De onderzoekers concluderen op basis van hun onderzoek ook dat studenten een andere vorm van feedback willen hebben: een meer interactieve dialoog, in plaats van het ontvangen van cijfers en commentaren.
  • Behalve content, behorende bij inleidingen, stellen studenten extra leerstof in een ELO op prijs.
  • Voor onderlinge communicatie gebruiken studenten liever social networking sites dan fora binnen elektronische leeromgevingen:


    This peer-to-peer contact does occur, but it is conducted outside of the university system on social networking sites such as facebook. Mostly students will use these sites for more social activities and general discussion (which helps build important networks) but they are also used for academic purposes.

  • Een aanzienlijke groep studenten geeft aan behoefte te hebben aan ICT-trainingen.
  • Opvallend is dat het onderzoek ook ingaat op de toegankelijkheid van ICT-voorzieningen binnen de instellingen. Dit kan er op duiden dat studenten niet massaal gebruik maken van eigen faciliteiten (zoals een laptop of netbook).

Gisteren bestempelde ik de uitkomsten als "een redelijk traditioneel gebruik van ICT door studenten". Het rapport zelf bevestigt mij hierin. Sowieso komt uit het rapport een behoorlijk traditioneel beeld van het Britse hoger onderwijs naar voren: hoorcolleges domineren, weinig persoonlijke begeleiding, een traditionele vorm van feedback. Tegelijkertijd is de tevredenheid van studenten groot, met uitzondering van de manier van feedback geven. Vanuit de hoek van studenten valt een 'onderwijsrevolutie'  waarschijnlijk dan ook niet te verwachten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: