Combinatie vriendelijke competitie en financiële beloningen bevordert teamprestaties

Science News schrijft over een recent onderzoek naar factoren die teamprestaties bevorderen. Hoewel je appels niet met peren moet vergelijken, kunnen de conclusies volgens mij ook van toepassing zijn op onderwijs en opleiden.

Monitoring

Foto: OpenClipart-Vectors, Pixabay

De onderzoekers van de University of Pennsylvania School of Medicine hebben namelijk een experimenteel onderzoek uitgevoerd waarin zij hebben gekeken wat maakt dat teams met werknemers meer fysiek gaan bewegen.

Zij hebben daartoe twee typen beloningen met elkaar gecombineerd:

  • Werknemers kunnen zien hoe zij presteren ten opzichte van de gemiddelde groep, en ten opzichte van de 25% beste werknemers.
  • Elk teamlid maakte elke week kans op het winnen van 35 dollar (18% kans) of op het winnen van 350 dollar (1% kans) (onder bepaalde voorwaarden).

De combinatie van jezelf kunnen vergelijken met de gemiddelde groep en financiële beloning bleek tot de beste prestaties te leiden. Ook op langere termijn.

Uiteraard gaat het binnen opleidingen en onderwijs om andere prestaties, dan relatief eenvoudig uit te voeren lichamelijke prestaties (7.000 stappen per dag). Toch is ook binnen het onderwijs bekend dat lerenden worden gemotiveerd als zij hun eigen voortgang kunnen vergelijken met de voortgang van anderen. Dit is een vorm van gamification die mogelijk gemaakt kan worden door learning analytics, ook al zijn veel LA-toepassingen hier niet op gericht. Verder kun je de financiële beloningen uit dit onderzoek wellicht vergelijken met beoordelingen, en dan met name met het geven van regelmatige beoordelingen die niet al te extreem zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
maart 2019
M D W D V Z Z
« feb    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: