De invloed van de leeromgeving op creativiteit, speelsheid en samenwerking (#in)

Je kunt vaak veel leren door over de schutting van je eigen organisatie en sector te kijken. En dat is exact wat de bijdrage What Schools Can Learn From Google, IDEO, and Pixar doet. De auteurs kijken hierin naar de werkomgevingen van innovatieve bedrijven als Google, IDEO en Pixar. Deze omgevingen zijn gericht op het bevorderen van creativiteit, speelsheid en samenwerking.

De auteurs laten zien hoe zeer de inrichting van de omgeving waarin mensen werken, van invloed is op deze drie aspecten. Voor een leeromgeving zou hetzelfde gelden:

What if the process of education were as intentionally crafted as the products of education (…). What if teachers were treated as designers?

De bijdrage bevat ook voorbeelden van scholen, die ingericht zijn om leren op een vernieuwende manier vorm te geven. Sleutelwoorden daarbij zijn: een mix van disciplines, een combinatie van werken en spelen, afwisseling tussen analoog en digitaal, spontane ontmoetingen, en de vrijheid voor medewerkers/lerenden om zelf invulling te geven aan de eigen omgeving.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: