Geleerde lessen rond de flipped classroom

Robert Talbert past het concept van de flipped classroom binnen zijn onderwijs toe. Vier zaken had hij eigenlijk willen weten, voordat hij hiermee van start was gegaan.

  1. Lerenden begrijpen niet vanzelf wat de voordelen van deze aanpak zijn (zoals leren zelfgereguleerd te leren of meer betekenisvolle leeractiviteiten uitvoeren). Lerenden denken namelijk dat onderwijzen hetzelfde is als leren.
  2. De grootste problemen van lerenden met dit concept zijn het managen van tijd en taken.
  3. In het begin kost dit concept meer tijd dan de traditionele aanpak. Met name als het gaat om het maken van video’s en screencasts.
  4. Veel van het succes van deze aanpak is afhankelijk van een goede communicatie met lerenden.
flipped classroom
Foto: AJC1

Talbert geeft daarbij ook aan dat je het concept ook tijdens conferenties kunt toepassen. Plaats vooraf presentaties online, geeft tijdens de conferentie de kern weer van je betoog en besteed vervolgens de meeste tijd aan conversaties. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat deze opzet werkt. Deelnemers aan een conferentie zullen m.i. niet vooraf uren besteden aan het bekijken van video’s.

Ik geloof namelijk dat het voorkomen van vrijblijvendheid één van de grootste uitdagingen is van dit concept. De lerende moet zich er van bewust zijn dat het belangrijk is voor het eigen leerproces dat hij (of zij) zich voorafgaand aan de bijeenkomst voorbereid. Congressen hebben een hoge mate van vrijblijvendheid. Wie heeft er ‘last’ van als een deelnemer zich vooraf niet goed voorbereidt?

Binnen het onderwijs kun je via formatieve toetsen, het toepassen van ‘peer instruction’, het creëren van wederzijdse afhankelijkheid of het gebruik van badges vrijblijvendheid tegengaan. Bovendien zou je ook moeten variëren in aanpak. Dus niet altijd starten met het bestuderen van informatie (al dan niet via video). Communicatie over de betekenis van de aanpak voor het leren is daarnaast van belang. Ook zou je er voor moeten waken dat dit concept niet tot een verminderde studeerbaarheid leidt (doordat lerenden wekelijks vele uren video vooraf moeten bekijken)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.