Hoe kun je deelname aan een MOOC volhouden

Deelname aan massive open online courses (MOOC) kenmerkt zich sterk door zelfgestuurd leren. Dat vergt veel van lerenden (zelfsturing, discipline, proactieve houding). Apostolos Koutropoulos en Rebecca J. Hogue formuleren daarom een aantal adviezen voor lerenden.

Certificaat MOOC
Afbeelding: Pierre Gorissen

Pierre Gorissen heeft zijn eerste Coursera Verified Certificate binnen.  Veel deelnemers aan MOOCs stoppen echter voortijdig met deelname aan een MOOC. Deels is dat bewust. Je hoeft een cursus niet af te ronden om je leerdoelen te bereiken. Maar ongewenste voortijdige uitval komt ook zeker voor.

Volgens Apostolos Koutropoulos en Rebecca J. Hogue kunnen lerenden een aantal acties ondernemen om dit te voorkomen.

Voordat de MOOC start

  • Denk goed na of de MOOC bij je past. Zij doelen daarbij op het onderwerp en het niveau. Bestudeer de website van de MOOC goed. Wat is de opzet? Kun je ook selectief participeren?
  • Denk goed na over de gevraagde tijdsinvestering. Kun je elke week vrijmaken om deel te nemen?
  • Spreekt het format (het didactisch concept) van de MOOC aan, en kun je overweg met de gebruikte technologie?

Tijdens de MOOC

  • Introduceer jezelf. Geef daarbij aan hoe je denkt deel te nemen. Socialiseren is belangrijk voor groepsvorming binnen een online cursus.
  • Des te actiever je participeert, des te betekenisvoller de connecties met anderen en des te groter de leerervaring. Je leert van het bestuderen van materialen, maar je leert meer door het actief leveren van bijdragen. Start met het bestuderen van bijdragen, zoek aanvullende bronnen en reflecteer. Deel deze reflecties met anderen, en verbind het geleerde met je eigen ervaringen.


    This dialogue encourages participation and helps to foster deeper meaning through connections and conversations.

  • Fungeer ook zelf als facilitator. Help anderen. Deze aanbeveling heeft vooral betrekking op de cMOOCs. Maar ook binnen xMOOCs is het zeer gewenst om anderen te faciliteren bij het leren. Een docent kan dat namelijk niet alleen aan.
  • Stel vragen en geef antwoorden.
  • Maak keuzes met betrekking tot wat je bestudeert en wat niet. Het filteren van bijdragen is een belangrijke taak. De auteurs raden aan om tools zoals Pocket, Evernote of Instapaper te gebruiken om waardevolle bijdragen op een later moment te kunnen bestuderen.
  • Controleer of een andere deelnemer bronnen heeft gedeeld of vragen heeft gesteld, die jij ook wilt delen cq stellen. Controleer bijdragen ook op spelling, voordat je ze plaatst.

Na afloop van de MOOC

  • Blijf contact houden met deelnemers via sociale media zoals Twitter of LinkedIn. Je hoeft niet te stoppen met leren. Abonneer je op hun blogs via RSS.

De auteurs geven voor de hand liggende, maar ook bruikbare suggesties. Ik vind vooral de tips voorafgaand aan een MOOC relevant. Een grote groep deelnemers registreert zich, maar onderneemt geen enkele actie.
Een aantal van de tips tijdens en na afloop van de MOOC is ook niet echt van toepassing op het volhouden van deelname, maar heeft meer te maken met hoe je bijdragen kunt leveren. Daar komt bij dat een aantal suggesties voortkomt uit de opvatting van de auteurs over leren in netwerken, al zijn m.i. ook breder van toepassing. Wat wel opvalt, is dat men weinig aandacht besteed aan het vergroten van de eigen discipline, aan het plannen en managen van de tijd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Hoi Wilfred,

    Leuk dat ik mede aanleiding was voor een blogpost. Maar ik moet wel bekennen dat ik me alleen herken in de tips bij “voordat de MOOC start”. Dat doe ik inderdaad zo. Ik ben gisteren zo aan een MOOC begonnen en na de eerste quiz en de helft van de filmpjes van week in maakte ik de inschatting dat ik dat geen 10 weken (de looptijd van de MOOC) zou kunnen inplannen. En dus ben ik gestopt. Al heb ik ook wel MOOCs gevolgd waarbij het me vooral om de filmpjes ging.

    Maar de andere zaken? Ik ben het helemaal eens met jouw bedenkingen/opmerkingen daarbij. Ik heb voor deze MOOC geen enkele vraag op het forum gesteld. Het enige contact met andere deelnemers was via Twitter (met Jaap Walhout). En ook na de MOOC heb ik geen behoefte gehad om anderen die de MOOC volbracht hebben te volgen (Jaap volgde ik al).
    Maar inderdaad, ik kan wel mijn (zelf-)studie plannen. Heb redelijke discipline als het onderwerp (en de MOOC) me aanspreekt. Dat is me al vaker van pas gekomen. 😉

  2. Dank voor reactie. Grappig is dat jij niet voor de start, maar aan het begin van de start bent afgehaakt omdat je inschatte dat je de cursus niet af kon maken. Kreeg je die inschatting niet op basis van de cursusinformatie, voorafgaande aan de start? Ik heb inderdaad de indruk dat jij over een groot zelfsturend vermogen beschikt. Nota bene: de Open Universiteit heeft verschillende tools die studenten ondersteunen bij het online studeren. Want los van MOOCs: zelfsturing en discipline zijn sowieso issues bij afstandsleren: http://studieplaza.studienet.ou.nl/

  3. Nee, die cursusbeschrijvingen voor wat betreft aantal uren die je per week nodig hebt blijken meestal maar een ruwe gok te zijn. Door me aan te melden kon ik zien hoeveel video’s ze hadden, de kwaliteit van die video’s uitproberen (zijn soms ramp, dan haak ik ook af), de details van de toetsing bekijken. Zo had deze MOOC een midterm een een exam, beiden timed (90 minuten) met maar één kans om hem te halen. Een tweedelig stuk peer reviewed werk, plus daarbij wekelijkse quizes + programmeeropdrachten. De quiz die ik voor week 1 deed bleek erg veel terminologie te testen. Kortom, pas na die inschatting (helft van de video’s van week 1 bekeken – kwaliteit OK, programmeeropdracht gedaan – simpel, quiz gedaan – heel pittig door de vele begrippen die je exact moest kennen, cijferstructuur bekeken) had ik genoeg info.

    Het grappige is dat ik nu waarschijnlijk ook tot de “echte” uitvallers gerekend wordt. Veel onderzoekers beginnen namelijk pas te tellen bij de mensen die minimaal één video gekeken hebben en/of minimaal één quiz gemaakt hebben. Daar val ik dus onder. Ik voel mezelf niet echt een uitvaller…

  4. Dank voor je toelichting. Dit illustreert wat mij betreft alweer dat je ‘uitval’ in een ander perspectief moet zien, dan binnen het reguliere onderwijs gebeurt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.