Hoe zorg je dat je weblog wordt gelezen?

Stephen Downes heeft een handleiding geschreven die webloggers moet helpen om beter gelezen te worden. Volgens Downes is het sterk aan te raden om eerst een plan te maken. Wat is je doel? Waarom ga je een weblog schrijven? Waar ga je over schrijven?

The point here is that it is better not to focus on some specific topic, the way a university course does, but rather, to aim at some sort of intersection that touches on all of your interests. Anybody can write about e-learning, but only you can write about themes found in e-learning, romance fiction and skydiving. What would that look like? I haven’t a clue – that’s why I would need to ready your blog.

Waar haal je je ideeën vandaan? Organiseer je ondersteuning (door bookmarks te verzamelen etc). Wanneer ben je van plan te gaan schrijven?

Op de tweede plaats adviseert Downes om een ontwerp voor je weblog te maken. De kwaliteit van het ontwerp bepaalt voor een groot deel of je gelezen wordt. Zorg er voor dat je weblog gemakkelijk te lezen is (grote lettretypes, zinvol gebruik van vet en cursief, veel witruimtes, opsommingen, eenvoudige vormgeving, lichte kleuren).

Op de derde plaats besteedt Downes aandacht aan de implementatie van de weblog. Hij besteedt daarbij onder meer aandacht aan trackbacks en domeinnamen.

Vervolgens gaat Downes in op het schrijven van weblogs zelf. Je begint met het genereren van een informatiestroom. Scan berichten en selecteer minstens één bericht om over te schrijven. Downes adviseert om niet zo maar content over te nemen, maar om er toegevoegde waarde aan toe te kennen.

Downes besteedt op de vijfde plaats ook aandacht aan het zoeken van een markt voor je weblog, door mogelijke geïnteresseerde bekenden er via e-mail op te attenderen of door het adres van je weblog in een elektronische handtekening op te nemen. 

Downes put uit eigen ervaringen en geeft veel voorbeelden. Sommige tips liggen erg voor de hand en kunnen ook betrekking hebben op bijvoorbeeld websites.

Als je zijn artikel leest, denk je nog eens terug aan je eigen start als weblogger. Heb ik een plan gemaakt? Impliciet zeker. Ik wilde bloggen om grip te krijgen op de technologie en om een medium te hebben waarmee ik gemakkelijk content online kon publiceren (met name om kennis te delen).

Ik was al geabonneerd op een groot aantal e-zines die ik kon gebruiken om uit te putten. Veel e-zines hebben plaatsgemaakt voor RSS-feeds (ik behoor tot de slechts 2% Internetgebruikers die RSS gebruiken).

Wat betreft het ontwerp heb ik bewust gekozen voor Typepad, omdat ik de vormgeving en de gebruikersvriendelijkheid waardeerde. Ook probeer ik zo veel mogelijk iets toe te voegen aan een bericht waar ik naar verwijs (bijvoorbeeld door een Nederlandstalige samenvatting te schrijven).

En ik heb inderdaad mensen uit mijn netwerk geïnformeerd over het bestaan van mijn weblog. Door integratie van mijn weblog in mijn website èn door sinds ongeveer een jaar bijna dagelijks bijdragen te schrijven, is het bezoek aan mijn weblog fors toegenomen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com


Top

%d bloggers liken dit: