Horizon-rapport 2012 signaleert paradigma-shift binnen onderwijs

De publicatie van het Horizon-rapport rond deze tijd is langszamerhand een standaard terugkerend fenomeen aan het worden. Opvallend is dat de samenstellers dit jaar een duidelijke ‘paradigma-shift’ in het onderwijs signaleren. De verslechterde economische situatie dwingt het onderwijs daartoe.

Elk jaar publiceert The New Media Consortium een rapport waarin zij de zes belangrijkste trends op het gebied van ICT en hoger onderwijs schetsen. Een groot aantal experts analyseert belangrijke ontwikkelingen, en vat vervolgens trends samen voor de korte, middellange en lange termijn. Een verschil met andere jaren is dat je nu geregistreerd moet zijn om het rapport te kunnen downloaden.

De auteurs beschrijven weer zes key trends die voor een groot deel overeenkomen met de trends van verleden jaar. Editie 2012 van het rapport constateert nadrukkelijk een ‘paradigma-shift’ op het gebied van het onderwijs. Mede als gevolg van verminderde budgetten zoeken onderwijsinstellingen in online leren, hybride leren en modellen voor samenwerking naar alternatieven voor het relatief dure face-to-face onderwijs. Op het niveau van de klas signaleert men een nieuwe nadruk op meer ‘challenge-based‘ en actief leren.

De significante uitdagingen kennen ook veel overlap met de knelpunten van 2011. Dit jaar benadrukken de auteurs ook dat institutionele drempels organisaties in de weg zitten om nieuwe technologieën op een constructieve manier binnen het onderwijs in te zetten. Het hoger onderwijs houdt te zeer vast aan de status quo, aldus het Horizon-rapport 2012. De samenstellers denken ook dat er nieuwe business modellen nodig zijn om nieuwe vormen van wetenschap te bedrijven, mogelijk te maken.

De belangrijkste technologische trends van 2012 zijn dan:

  • Het toenemende gebruik van mobiele apps (korte termijn)
  • Het gebruik van tablet PC’s (korte termijn)
  • Game-based learning (middellange termijn)
  • Learning analytics (middellange termijn)
  • Gesture-based computing: computers worden bediend met lichaamsbewegingen, gezichtsuitdrukkingen en stemherkenning (lange termijn)
  • Het internet der dingen (alledaagse objecten zijn verbonden met het internet en bevatten ‘slimme’ informatie)

In vergelijking met verleden jaar is weer sprake van een lichte verschuiving in trends, en niet van trendbreuken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , ,
0 reacties op “Horizon-rapport 2012 signaleert paradigma-shift binnen onderwijs
2 Pings/Trackbacks voor "Horizon-rapport 2012 signaleert paradigma-shift binnen onderwijs"
  1. […] van communitymanager Willy Weijdema geen treffend voorbeeld voor het feit dat we op weg zijn naar een paradigmashift binnen onderwijs? Ook binnen het voortgezet / secundair onderwijs? Zie als belangrijkste technologische trends van […]

  2. […] toelichting zie volgende bronnen: horizon report youtube; samenvatting weblog wilfred […]

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk