iMessage gebruiken in het onderwijs

Met behulp van iMessage (Berichten) kun je op een laagdrempelige manier conversaties opzetten met groepen lerenden. In deze blogpost beschrijf ik de voordelen en beperkingen.

Op dit moment begeleid ik o.a. een professionaliseringstraject van docenten, die bezig zijn de iPad te implementeren in het onderwijs. Eén van deze docenten gebruikt de app iMessage (Berichten) voor communicatie met zijn klas. Deze toepassing ligt zo voor de hand, dat je ‘m gemakkelijk over het hoofd ziet.

De app is standaard aanwezig op de iPad, iPhone en iPod touch (iOS 5 of hoger). Je maakt per conversatie een bericht aan, en voegt de lerenden er aan toe. Daarbij is het van belang dat je geen lerende vergeet. Anders moet je een nieuwe converstatie starten. Uiteraard kun je deze app ook gebruiken voor praktische mededelingen.

Een voorwaarde om deze app te kunnen gebruiken, is dat alle lerenden een Apple ID hebben en dat de initiatiefnemer van een nieuw bericht over de namen en de gegevens behorende bij het Apple ID beschikt. Daarnaast is het belangrijk om afspraken te maken over het doel van de conversaties (wat hoort, en wat hoort niet) en lerenden aan te spreken op het niet naleven van afspraken.

Voordelen

  • Eenvoudig in gebruik, snel.
  • De dialoog is goed te volgen (threaded discussion).
  • Je kunt foto’s, video’s en hyperlinks meesturen.
  • Het versturen van berichten gaat via internet, en kost niets.
  • Lerenden worden meteen genotificeerd als er een nieuw bericht is binnengekomen.
  • Deze manier van communiceren werkt sneller dan email, en sluit beter aan op de wijze waarop jongeren communiceren.
  • Dit werkt prima op scholen waar de iPad wordt gebruikt. Alle gebruikers beschikken over deze app.

Beperkingen

  • Als er veel berichten worden verstuurd, dan kun je het overzicht verliezen. Het is ook noodzakelijk om regelmatig berichten weg te gooien.
  • De berichten worden geordend op naam van de ontvangers, niet op onderwerp. Dat maakt het terugzoeken lastig.
  • Niet iedereen stelt het ‘pushen’ van berichten op prijs. Het kan erg opdringerig overkomen en afleidend werken als veel berichten en reacties worden verstuurd.
  • Alle gebruikers moeten een AppleID en een iPad, iPhone of iPod Touch hebben.
  • Het werkt alleen als gebruikers toegang hebben tot internet.
  • Het is minder geschikt voor verdiepende conversaties met uitgebreide berichten.
  • Het leidt tot fragmentatie van communicatie. Een deel van de communicatie vindt via de elektronische leeromgeving plaats, een deel via e-mail, een deel via iMessage….

Ik weet niet of andere tablets vergelijkbare apps hebben, en of er platformonafhankelijke apps zijn die op dezelfde manier werken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: