Leren in het MBO van 2022 (en eerder)

Wat zijn belangrijke technologische trends die het middelbaar beroepsonderwijs beïnvloeden? In deze presentatie schets ik drie technologische trends voor de lange termijn, en vijf voor de middellange termijn.

Vanochtend heb ik een inleiding mogen verzorgen over de invloed van ICT op het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst. Het personeel van de Middenkaderopleiding Engeneering van ROC Eindhoven had een Inspiratiedag over leren met behulp van ICT, die ik mocht openen.

In een presentatie van een half uur ben ik ingegaan op technologische ontwikkelingen op lange termijn het mbo gaan beïnvloeden (zoals verregaande mate van personalisering of telepresence), en op technologische ontwikkelingen die binnen vijf jaar deze onderwijsvorm zullen beïnvloeden. Ik heb me dus moeten beperken (er staat ons meer te wachten).

In feite zijn deze technologieën nu al beschikbaar, maar worden ze nog maar in geringe mate in het onderwijs gebruikt (zoals learning analytics of bring your own technology).

Ik heb mijn presentatie afgewisseld met een aantal stellingen. Daarbij viel o.a. op dat ongeveer 15% van de aanwezigen al toepassingen van de Quantified Self-onwikkeling gebruikten (zoals Runkeeper). Bijna 90% was het eens met de stelling:

Diverse bedrijfstakken veranderen als gevolg van ICT. Ook ons onderwijs zal over twintig jaar drastisch veranderd zijn.

Mijn oude makker Willem van Dinther was ook aanwezig. Ik verwacht dat hij ook over deze dag (en mijn inbreng) zal bloggen.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
Een reactie op “Leren in het MBO van 2022 (en eerder)
  1. Hoi Wilfred,

    het was leuk om je vandaag onverwacht weer eens in actie te zien.
    En ja, er staat een stuk klaar, maar het is nog net niet af.
    Nog ff geduld. Had te maken met https://twitter.com/TeenHumour/status/212948648097611776/photo/1

    Groet!
    Willem

Top

%d bloggers liken dit: