LMS: hoe groter, hoe beter?

Leermanagementsystemen (LMS) zijn vooral bij grote bedrijven populair om grip te krijgen op de organisatie van het (on- en offline) leren, en om de voortgang van leeractiviteiten te managen. Een LMS implementeren en gebruiken, kost echter ook veel tijd, geld en energie. Dat stelt consultant Bob Becker in Learning Management Systems: Bigger Is Not Always Better. De toegevoegde waarde van een LMS wordt nogal eens overdreven, vindt Becker. Vooral integratie van systemen en het conformeren van een diversiteit aan praktijken aan voor het LMS noodzakelijke standaarden is complex en duur.

'
Volgens hem kan het gebruik van een LMS ook eenvoudiger:


“It’s a little bit like herding calves,” (…) “Trying to get everybody to comply with and conform [to] the standards of your learning management approach can be an obstacle. It’s so easy to get too fancy with LMS and try to make it do more than what is reasonable to expect from it. I believe that using it for fewer things and making it a relatively modest, straightforward and simple solution is one way to avoid that complexity.”


Een prikkelende opvatting. Binnen omvangrijke organisaties -ook binnen het onderwijs- ontstaan inderdaad vaak vragen over integratie van systemen en de opslag van bepaalde data op maar één plek (waar vervolgens meerdere applicaties gebruik van maken). Voor honderd lerenden heb je bijvoorbeeld een applicatie als Moodle zo ingericht. Maar als je te maken hebt met diverse afdelingen, duizenden lerenden en meerdere ICT-toepassingen hebt (die van dezelfde logingegevens gebruik maken), dan krijg je heel snel vragen over koppelingen en integratie van applicaties. En in de praktijk blijkt dat niet altijd gemakkelijk gerealiseerd.

Maar om dan te pleiten voor geen (of een selectieve) integratie….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com


Top

%d bloggers liken dit: