Makerspaces als belangrijke trend in Horizon-rapport 2015

Ik besteed elk jaar wel aandacht aan het trendrapport dat het New Media Consortium en het Educause Learning Initiative jaarlijks uitgeven. Dit jaar zijn er een paar opvallende verschillen ten opzichte van de trends op het gebied van ICT en leren van verleden jaar.

Onderstaande tabel vergelijkt de trends op het gebied van ICT en leren van de afgelopen 2 jaar:

2014 2015
Korte termijn Flipped Classroom
Learning Analytics
 Bring Your Own Device (BYOD)
Flipped Classroom
Middellange termijn  3D Printing
Games and Gamification
Makerspaces
Wearable Technology
Lange termijn  Quantified Self
Virtual Assistants
Adaptive Learning Technologies
The Internet of Things
Trends Horizon report 2015

Uit: Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., and Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Impliceert dit bijvoorbeeld dat een trend als learning analytics nu niet meer actueel is? Absoluut niet. De samenstellers noemen deze trend dit jaar bij de ontwikkeling dat leren steeds meer meetbaar gemaakt wordt, en dat leren meer gepersonaliseerd zal worden.

Een opvallende trend, waar je vooral de laatste tijd over leest, is ‘Makerspaces’. Makerspaces worden omschreven als community-georiënteerde workshops waar mensen met een gemeenschappelijke interesse (meestal op het gebied van technologie) bij elkaar komen en tools, technieken en tips met elkaar delen en verkennen. Creativiteit, ontwerpen en ontwikkelen zijn daarbij kernbegrippen. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van 3D printers (een belangrijke trend uit 2014) en robotics.

De systematiek van deze makerspaces kan ook worden toegepast op het onderwijs. Lerenden spelen dan een belangrijke rol in het oplossen van problemen, en het hands-on ontwerpen en ontwikkelen van oplossingen. Vaak gebeurt dat op een iteratieve manier, en zijn er verschillende disciplines bij betrokken. Er wordt een groot beroep gedaan op eigen initiatief (Do It Yourselves) en zelfsturing. Verder is vaak sprake van ‘agile’ ontwikkelen (kleine stappen, waarbij gebruikers feedback geven die leiden tot verbeteringen).

Het Horizon-rapport geeft ook verschillende voorbeelden van ‘makerspaces’, met name van faculteiten die zich met natuurwetenschappen of techniek bezig houden. Ik heb overigens het idee dat Agora Roermond deze principes ook toepast.

Lees overigens vooral ook ontwikkelingen en uitdagingen die van invloed zijn op de trends.

Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., and Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Via Judith van Hooijdonk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
0 reacties op “Makerspaces als belangrijke trend in Horizon-rapport 2015
3 Pings/Trackbacks voor "Makerspaces als belangrijke trend in Horizon-rapport 2015"
  1. […] week verscheen de 2015-editie van het NMC Horizon Report voor Hoger onderwijs. Wilfred Rubens en Judith van Hooijdonk hebben er in hun blogs al aandacht aan besteed. Ik verwijs graag naar hun […]

  2. […] Die van Robert Schuwer (Accent MOOCs, die langzamerhand opgenomen is in onderwijs-vormgevings-land) Wilfred Rubens (over makerspaces, als belangrijke trend) Stephen Downes: (met een overzicht van de verschuivende […]

  3. […] Plaatsen waar iedereen kan maken, makerspaces in scholen als belangrijke trend […]

Top

%d bloggers liken dit: