Meer onderzoek naar effecten e-learning noodzakelijk voor innovatie (#in #elzrg11)

Ik heb vandaag een rake analyse van OECD-topman Dirk van Damme over de kennisprestaties in Nederland gelezen. Van Damme waarschuwt dat deze prestaties achterblijven, mede omdat wij een in ons zelf gekeerde samenleving geworden zijn. Er is sprake van traagheid en stilstand op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie. Op het gebied van kennistransfer -van belang voor innovatie- blijven we, in vergelijking met een aantal jaren geleden, achter.

Van Damme stelt o.a. dat Nederland relatief weinig investeert in onderzoek over het onderwijs. Volgens hem zullen wij daar een prijs voor gaan betalen op het gebied van de innovatie van onderwijs. 

Volgens mij is dit ook het geval met e-learning. Deze maand heb ik de Online Educa Berlijn en het congres e-learning in de zorg bijgewoond. Eén van de zaken die mij daarbij is opgevallen, is dat nog steeds weinig onderzoek wordt gedaan naar de effecten van de inzet van e-learning. En dan heb ik het niet over bijna onmogelijk uit te voeren 'vergelijkend warenonderzoek' naar online leren vs face-to-face leren. 

Als er al onderzoek wordt gedaan naar de effecten van e-learning, dan kijken we vooral naar de tevredenheid van lerenden en docenten. We zouden veel meer onderzoek moeten doen naar de impact van e-learning op leerprestaties en 'performance'. Hoe lastig dat ook is op te zetten en uit te voeren.

Dergelijk onderzoek is noodzakelijk voor reflectie op ons vakgebied, om te komen tot nieuwe inzichten èn voor innovatie van leren en ontwikkelen. In mijn ogen is dergelijk onderzoek ook noodzakelijk voor de adoptie van e-learning op strategisch niveau.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: