Nieuwe screencast model implementatie technology enhanced learning

Een aantal jaren geleden heb ik een screencast gemaakt over de implementatie van “technology enhanced learning”. Ik heb deze video vandaag vervangen door een nieuwe versie.

Bij de invoering van ICT voor leren, opleiden en onderwijs komt heel wat kijken. In de loop van de jaren -sinds ik rond 2000 bij KPMG Consulting werkte- heb ik daarom een model ontwikkeld dat zicht biedt op de complexiteit van de invoering van technology enhanced learning. Bij de implementatie van technology enhanced learning moet je m.i. rekening houden met zes clusters van factoren:

  • Machtsverhoudingen en belangen
  • Leiderschap en strategie
  • Infrastructuur en systemen
  • Curriculum
  • Mensen en cultuur
  • Processen en organisatie.

Dit model lijkt op het Vier in Balans-model van Kennisnet. Met dien verstande dat visie bij mij deel uit maakt van leiderschap en strategie, en dat “mensen en cultuur” volgens mij breder is dan deskundigheid. Ik gebruik ook liever “curriculum” dan “inhoud en toepassingen”. Verder ontbreken “processen en organisatie” en “machtsverhoudingen en belangen” m.i. in het Vier in Balans-model.

Twee en een half jaar geleden heb ik een screencast over dit model gemaakt. Vanaf het begin was ik er niet tevreden over. De geluidskwaliteit was slecht, en de video duurde te lang.

Ik ben er echter nooit aan toe gekomen om een nieuwe versie te maken. Tot vandaag.

De oude versie -1107 keer bekeken- heb ik verwijderd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: