O, die verleidelijke technologie

Tijdens het symposium over schoolbreed positief leerklimaat van de Academie voor Teaching and Learning van het Koning Willem I College en Onderwijsadviesbureau Dekkers verzorg ik vandaag een workshop over “O, die verleidelijke technologie“. Wat kun je doen om de kansen van ICT te benutten, en welke strategieën kun je hanteren om te voorkomen dat jongeren in de verleiding komen mobiele technologie in de les vooral voor andere zaken te gebruiken dan voor leren?

Na de opening, bespreek ik eerst enkele cijfers van het gebruik van ‘verleidelijke technologie’ door jongeren. Ik kijk ook in hoeverre ‘verleidelijke’ technologie binnen onderwijs wordt gebruik. Vervolgens inventariseer ik met de aanwezigen welke strategieën zij op dit moment hanteren om verleiding te voorkomen. Ik bespreek daarna vijf strategieën, en geef daarna voorbeelden van het selectief inzetten van ICT (dat is eigenlijk de zesde strategie.).

Enkele van mijn uitgangspunten zijn:

  • Je moet ICT selectief tijdens de les of projectbijeenkomsten inzetten (en bijvoorbeeld niet een half uur achter elkaar).
  • Hebben lerenden de beschikking over een laptop/tablet? Dan hebben zij hun smartphone in de les niet nodig.
  • Houd rekening met je doelgroep. Wat in het hbo werkt, hoeft in het vmbo nog niet te werken. Leer jongeren wel verantwoordelijkheid dragen voor een zinvol gebruik van ICT.

Ik wil de aanwezigen daarna zelf een leeractiviteit laten ontwikkelen.

Mijn presentatie was weer te groot voor Slideshare (ik vind 19 dollar per maand echt te veel geld). Daarom kun je deze hier als PDF downloaden:

O, die verleidelijke technologie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Volg

Subscribe via RSS
juli 2017
m D w d v Z Z
« jun    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk