Reflecties op de invoering van de iPad

De Burlington High School heeft nu ruim een jaar ervaring met de grootschalige invoering van iPads in het onderwijs. In What We Learned: A 1:1 iPad Reflection beschrijft Andrew Marcinek de leerervaringen. Communicatie en geduld blijken daarbij sleutelbegrippen te zijn.

Samengevat komen de geleerde lessen op het volgende neer:

  • Communiceer intensief met elkaar over ervaringen. Luister en reageer constructief. Behandel als ICT-afdeling docenten als gelijken, en beslis niet voor hen.
  • Gebruik een client managementsysteem voor iPads voor de integratie met het studentadministratiesysteem, en het aanmaken van profielen. De Burlington High School heeft hiermee zelfs de Safari browser van de leerling-iPads verwijderd, zodat lerenden niet in aanraking kunnen komen met ‘ongeschikte’ webcontent. Ik heb al eerder aangegeven dat ik dit laatste geen goed idee vind.
  • Leer door te experimenteren. Je hebt volgens Marcinek niet persé externe ondersteuning nodig voor deskundigheidsbevordering en implementatie. Mijn ervaring is dat docenten inderdaad veel van en aan elkaar kunnen leren. Dit is echter afhankelijk van hun expertise. Als je bepaalde expertise niet bezit, bijvoorbeeld op het gebied van digitale didactiek, dan kun je deze ook niet delen. Leren blijft dan vaak beperkt tot ‘single loop learning’.
  • Het is heel lastig om af te stappen van papieren tekstboeken. Het zelf ontwikkelen van digitale boeken is erg arbeidsintensief. En er zijn m.i. maar beperkt digitale tekstboeken op de markt beschikbaar. Daarnaast benut je volgens Marcinek weinig het potentieel van de iPad, als je dit apparaat vooral gebruikt om tekstboeken mee te bestuderen, schrijft de auteur. De De Burlington High School gaat dit jaar experimenteren met een nieuwe applicatie, om digitale content mee te ontwikkelen (het mij onbekende Net Texts).
  • Niet elke lerende zal de nieuwe technologie even snel adopteren. Er zijn lerenden die bijvoorbeeld nog steeds de voorkeur geven aan analoog leren. Echter, je zult -zo schrijft Andrew Marcinek- moeten werken aan digitale geletterdheid.
  • Heb vertrouwen in lerenden. Zet lerenden structureel in om anderen te helpen (‘a student-run genius bar‘). Bereid hen bijvoorbeeld via scenario’s voor om anderen te helpen. Zij leren er veel van.
  • Heb geduld. Of zoals Marcinek het formuleert:

    Despite all of the human support in place and the meticulously calculated planning, it will take time for students, faculty and the greater school community to adapt to a transformative learning device.

     

Ik herken deze geleerde lessen wel. Mijn kanttekeningen bij de individuele punten heb ik al geplaatst. Wat mij verder wel opvalt, is dat Marcinek het werken vanuit een expliciete onderwijsvisie en onderwijskundig leiderschap niet als belangrijke leerpunten noemt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Even gekeken bij Net Texts (http://www.net-texts.com/), gratis app gedownload en gekenen wat er zoal te vinden is aan content. Behoorlijk wat, o.a. materiaal van Khan Academy. De site biedt docenten de mogelijkheid zelf cursussen te maken en/of samen te stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.