Schoolwide Positive Behavior Support kan invulling bieden aan de pedagogische opdracht van het onderwijs

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) is niet de zoveelste hype die ons onderwijs vanuit Amerika teistert, maar een veelbelovende, constructieve, pedagogische en -vooruit- ‘evidence-based’ benadering die veel problemen binnen ons onderwijs kan helpen aanpakken. Zo veel werd mij vandaag duidelijk tijdens een symposium over dit thema.


“Geniet van uw kopje koffie, thee of water. Neem gerust nog een hap. Gebruik gerust nog even uw telefoon. Maar wel graag buiten deze zaal.” Zo werden we vandaag welkom geheten bij het symposium over een positief leerklimaat, dat door de Academy for Teaching and Learning van het Koning Willen I College en OAB Dekkers werd georganiseerd. Een welkomstwoord dat ‘PBS-proof’ bleek te zijn.

Het symposium werd geopend door Anita Blonk, lector bij Fontys. Zij opende dit symposium met een inleiding over Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) in Nederland.

Blonk stelde dat we nogal wat zaken op school aan de hand hebben, die afleiden van leren. Bijvoorbeeld ordeproblemen. Daar hebben docenten en lerenden last van. Zij illustreerde dit aan de hand van de video “Be inspired to Dream”.

Be Inspired to Dream from Michael Kennedy on Vimeo.

Als we het hebben over gedrag, dan zijn we geneigd om vooral veel voor te schrijven. Goed onderwijs door een professioneel lerarenteam is veel belangrijker. Een duidelijk gestructureerde school met heldere regels. Lerenden en docenten moeten het gevoel hebben erbij te horen. Relaties aangaan is daarbij belangrijk. Verder is een basiszorgaanbod essentieel.

Bij SWPBS beschouw je de school als een sociale gemeenschap, met een gezamenlijke visie en waarden, gezamenlijke ervaringen en een gezamenlijke taal. SWPBS is volgens Blonk daarop gestoeld. Binnen deze benadering wordt ingezet op het voorkomen van probleemgedrag, en het waarderen van gewenst gedrag. Men baseert zich ook op het verzamelen van veel data.

Belangrijke waarden zijn ook vertrouwen, ontplooiing en humor. Niet alleen veiligheid of verantwoordelijkheid. Blonk adviseerde ervoor te zorgen dat waarden zichtbaar zijn binnen de organisatie.

Na het vaststellen van waarden formuleer je verwachtingen ten aanzien van gedrag, gebaseerd op die waarden. Die kun je visueel communiceren.

Je start bij SWPBS vanuit de eigen data, die bijvoorbeeld aangeven waar ze veel last van hebben. Bijvoorbeeld van het niet maken van huiswerk. Data geven rond een probleem aan: wie, wat, waar, wanneer en waarom? Data geven ook aan welke aanpakken effectief blijken te zijn.

Via onderstaand model illustreerde Blonk hoe je datagebaseerd kunt werken. Je start bij klachtgedrag.

Vervolgens gaf zij voorbeelden van het verzamelen van data, bijvoorbeeld op het gebied van het meenemen van je spullen.

Blonk adviseerde dat je een basisaanbod aan interventies moet hebben dat voor 80-90% van de lerenden naar behoren werkt. Zij focuste op het voorkomen van gedrag, het waarderen van wat goed gaat en het afspraken maken over wat je doet met ongewenst gedrag. Ook pleitte zij voor een combinatie van tastbare beloningen en sociale beloningen, en gaf zij aan hoe je als docent ongewenst gedrag kunt negeren en probleemgedrag aan kunt pakken.

Blonk vertelde dat in de VS het nodige onderzoek is gedaan naar SWPBS (bijvoorbeeld door de van oorsprong Nederlandse Annemieke Golly). Het leidt bijvoorbeeld tot een forse afname van probleemgedrag, en ook van ziekteverzuim onder personeel. Naar schatting zijn volgens haar in Nederland 60 scholen bezig met SWPBS, met name binnen het primair onderwijs. Dit veelbelovende thema is in ons land dus nog een redelijk onontgonnen gebied.

Ik heb tijdens dit symposium twee keer een workshop verzorgd over O, die verleidelijke technologie.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.