Twitter gebruiken voor onderzoek en onderwijs (#in)

Een collega attendeerde mij en mijn collega's gisteren op Using Twitter in university research, teaching and impact activities. Mijn eerste reactie was: een Twitter-handleiding van 11 pagina's? Is dit een grap?

Maar bij nader inzien is deze Twitter-gids toch zo gek nog niet.

De handleiding beschrijft hoe je een Twitter-account kunt opzetten. Erg basic, behalve als je je realiseert hoe dikwijls je nog tweeps tegen komt die geen informatie over zichzelf prijsgeven (en hoe moet ik dan bepalen of jij interessant genoeg bent om te volgen?).

Deel 2, na de Twitter terminologie, gaat in op drie Twitter stijlen:

  • Inhoudelijke tweets, geschreven in volledige zinnen. Dit zijn vaak verwijzingen naar online artikelen. Volgens de samenstellers is deze stijl onder meer geschikt voor leren.
  • Conversationele tweets: fragmentarisch, informeel, vaak persoonlijk en weinig inhoudelijk. Zegt vaak veel over de persoonlijkheid van een tweep.
  • Tweets die het midden houden tussen een formele en informele stijl.

Een tabel beschrijft de voor- en nadelen van elke stijl.

Dit deel vind ik het meest interessant. Hoe wil je je profileren via Twitter? Bij veel mensen (ook bij mij) lopen die stijlen door elkaar heen, zonder dat sprake is van een 'middenweg'.

Deel drie gaat in op het opbouwen van een publiek, en gaat in op de relatie met een online reputatie.

It is best not to tweet if you’re feeling ratty late at night and never when drunk either!

Vervolgens gaan de auteurs beknopt in op het gebruik van Twitter:

  • Voor onderzoeksprojecten: zichtbaar maken wat je doen, hulp krijgen via 'crowd sourcing', extern publiek bereiken.
  • Voor communicatie binnen afdelingen, en om bekendheid te geven aan bijeenkomsten met externen.
  • Naast bloggen (attenderen op nieuwe blogposts, communicatie over blogposts).
  • Voor onderwijsdoeleinden (advies via twitter, communicatie met studenten; dit onderdeel is vrij mager uitgewerkt).

Zelf gebruik ik Twitter daarnaast ook:

  • Om te checken of er files zijn, of wat de reden van een file is (zoek op #A73).
  • Om praktische vragen te stellen of om praktische hulp te bieden (wie kent een goed restaurant in…).
  • Om nieuws te volgen, zoals het verloop van een voetbalwedstrijd (#rjcaja)
  • Als back channel bij presentaties of congressen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: