jun 212012
 

MindShift vat op basis van de K12-editie van het Horizon-rapport samen welke factoren op dit moment belemmerend werken voor de adoptie van ICT in het (Amerikaanse) onderwijs. Ik mis drie cruciale factoren.

  1. Er is bij professionalisering van docenten weinig aandacht voor digitale geletterdheid (digital media literacy), ondanks dat deze bekwaamheid van essentieel belang is geworden. Daarbij gaat het overigens niet

    about tools and more about thinking, and thus skills and standards based on tools and platforms have proven to be somewhat ephemeral.

  2. Binnen het onderwijs zal er meer aandacht besteed moeten worden aan een mix van formeel en informeel leren. Binnen de lessen zullen informele leeractiviteiten meer een plek moeten krijgen, en leren buiten school zal binnen curricula meer geïntegreerd moeten worden. Het concept van de flipped classroom biedt hier mogelijkheden voor, schrijft MindShift. De auteur geeft niet aan waarom deze factor belemmerend werkt. Toch ligt het voor de hand: het herontwerpen van curricula richting blended learning vergt veel inspanningen.
  3. De noodzaak om gepersonaliseerd leren vorm te geven wordt onvoldoende ondersteund door technologie en online leermaterialen.
  4. De structuur van het onderwijs, het onderwijssysteem, werkt belemmerend voor onderwijsinnovaties met ICT. De auteur geeft hier niet echt voorbeelden van. Maar je moet daarbij denken aan centrale toetsen die weinig rekening houden met individuele verschillen tussen lerenden.
  5. Er wordt weinig rekening gehouden met leerervaringen die lerenden buiten de school opdoen. Sterker: dit wordt ook lang niet altijd gewaardeerd. Daarbij gaat het ook om technologieën die lerenden buiten de school gebruiken.
  6. Lerenden leren veel buiten de school, ook met behulp van technologieën zoals sociale netwerken of games. De auteur stelt:

    The experiences that happen in and around these venues are difficult to tie back to the classroom, as they tend to happen serendipitously and in response to an immediate need for knowledge, rather than being related to topics currently being studied in school.

De vijfde en zesde reden hangen uiteraard nauw met elkaar samen.

De auteur schrijft ook dat er lokale redenen zijn die belemmerend kunnen werken, zoals een gebrek aan financiële middelen. In de VS is er immers sprake van een grote kloof tussen rijke en arme scholen.

Zelf signaleer ik nog twee belangrijke belemmerende factoren:

  • Diverse belanghebbenden ervaren veelal onvoldoende een gevoel van urgentie om ICT in het onderwijs te integreren, en ander onderwijs vorm te geven.
  • Er is dikwijls sprake van onvoldoende inspirerend leiderschap, terwijl dat noodzakelijk is om onderwijs met ICT te vernieuwen.
  • Diverse betrokkenen ervaren een hoge werkdruk, terwijl veranderen inspannend werkt (maar ook inspirerend kan zijn).

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

  9 Responses to “Wat belemmert het gebruik van ICT in het onderwijs?”

  1. Heel veel onkunde. Maar nog erger veel onwil. Daarbij wordt door directies, vaak ook door onkunde nut en mogelijkheden niet gezien. Geen scholing, zoek het zelf maar uit! Erg oppervlakkige kennis. Notebook of I-pad? Is toch hetzelfde

  2. Hoi Wilfred.

    Altijd reuze handig dat je actuele rapporten en analyses terug brengt tot een blog, waarin je de conclusie uit die rapporten benoemt en er je eigen visie opgeeft. Vooraleerst dank voor het delen daarvan.

    Wel een vraag: Je stelt dat er weinig gevoel voor urgentie is om ICT in het onderwijs te integreren. Ik voel die urgentie wel (en jij waarschijnlijk ook). Maar wat ís volgens precies die urgentie? Wat is voor jou hét argument dat alle scholen dit wel zouden moeten doen?

    • Dank voor je compliment. De urgentie om ICT in het onderwijs te integreren, heeft men verschillende factoren te maken. Er wordt op dit moment wat mij betreft te veel talent verspild omdat we onvoldoende in staat zijn onderwijs te personaliseren. Dat uit zich o.a. in schooluitval, in een relatief laag rendement, weinig efficiënte leerroutes (met o.a. verveling tot gevolg) en in non-consumptie (vooral bij volwassenen). Gepersonaliseerd onderwijs kun je alleen efficiënt realiseren met ICT. Dat is voor mij wel hét argument. Een andere factor heeft te maken met de pedagogische opdracht van het onderwijs. Onze samenleving is doordesemd met technologie. Als het onderwijs een ICT-loze haven in een ICT-rijke wereld is, dan bereidt het onderwijs jongeren onvoldoende voor op het maatschappelijk functioneren (burgerschap). En dan verliest het onderwijs aan betekenis.

  3. Vanwege punt 1 ben ik, naast mijn baan als docent, dus sinds begin van dit schooljaar bezig met een promotieonderzoek naar Online Tekstbegrip, een onderdeel van Digital Literacy ( Literacies)

  4. Het ergste vind ik dat je hierdoor de aansluiting met de leerlingen mist. Daardoor mis je een grote kans om leerlingen gemotiveerd te leren.

    • Ik vind het belangrijker dat leerlingen de aansluiting met de samenleving missen. Motivatie-effecten van ICT zijn vaak van tijdelijke aard.

  5. […] See on Scoop.it – ICT NieuwsMindShift vat op basis van de K12-editie van het Horizon-rapport samen welke factoren op dit moment belemmerend werken voor de adoptie van ICT in het (Amerikaanse) onderwijs. Ik mis drie cruciale factoren.See on http://www.te-learning.nl […]

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers op de volgende wijze: