Storytelling en gedragsverandering (#in)

Via een tweet van @saskiatjepkema ben ik terecht gekomen bij een blogpost waarin de kracht van 'verhalen vertellen' wordt geïllustreerd. Opvallend is vooral dat mensen zich door middel van verhalen bewust worden van ongewenst gedrag dat zij op de werkvloer vertonen. Mensen vertonen vaak ander gedrag dan hun intenties zijn. Zij verbinden positieve verhalen vaak met hun eigen gedrag. Verhalen vertellen, en de dialoog hierover, leiden dan tot cognitieve en emotionele inzichten:

Cognitive, in that he could rationally understand what he was doing wrong. Emotional, in that he felt intense embarrassment discovering the behaviour that he knew was wrong and which he had ridiculed only moments before, was his own. This combination of insight with emotion creates a powerful impetus to take action.

Het artikel bevat ook enkele tips om 'storytelling' op een vruchtbare manier in te zetten:

  1. Verzamel anekdotes over een bepaald thema. Laat beslissers patronen herkennen op basis van deze verzameling anekdotes.
  2. Creëer nieuwe ervaringen voor jouw team waar zij een nieuwe manier van denken ervaren. Het vertellen van verhalen alleen is overigens onvoldoende.
  3. De structuur van verhalen vertellen zorgt voor een veilige manier om over gevoelige onderwerpen te praten. Gedrag wordt er minder persoonlijk door.
  4. Als een team vast komt te zitten, kunnen verhalen belemmerende factoren aan de oppervlakte halen. Een inzicht is iets wat onder de oppervlakte zit, en vaak alleen benoemd hoeft te worden.
  5. Het delen van verhalen van medewerkers helpt bij het diagnostiseren van verhalen. Daarnaast kun je leren van verhalen uit organisaties, met een vergelijkbare achtergrond.

Je kunt ook technologie gebruiken voor storytelling (weblogs zijn daar in potentie bijvoorbeeld erg geschikt voor). De afstandelijkheid die veel mensen bij media ervaren, kan juist een gevoel van veiligheid bevorderen. Anderzijds is het een uitdaging om te voorkomen dat verhalen en de dialoog erover niet oppervlakkig blijven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.