Tegenstellingen die de markt van elektronische leeromgevingen beïnvloeden (#in)

Dat de markt van elektronische leeromgevingen (ELO) nog steeds in beweging is, toont Rob Reynolds blogpost Two LMS Roads Diverged in a Wood aan. Aanleiding voor deze beschouwing is de aangekondigde overname van BlackBoard door investeerder Providence Equity.

Volgens Reynolds beïnvloeden mobiele technologie (met name de opkomst van de tablet), sociale netwerktechnologie en open architecturen het paradigma van de elektronische leeromgeving. De auteur signaleert hierbij vier tegenstellingen:

  1. Gesloten of open architecturen. Een ELO is van oudsher van een instituut, terwijl het internet zelf een steeds opener architectuur heeft gekregen.
  2. Er is sprake van een verschuiving van een leermodel dat uitgaat dat leren op één locatie plaats vindt, naar een leermodel dat er vanuit gaat dat leren het resultaat is van centrifugale krachten (kennis komt samen). Een ELO gaat traditioneel uit van het eerste type leermodel.
  3. Er is een spanningsveld tussen een organisatiegedreven ELO en een ELO waarbij de lerende centraal staat. In het laatste geval kan vaak volstaan worden met basale functionaliteiten (je hebt dan geen geavanceerde leermanagementfunctionaliteiten nodig).
  4. De traditionele ELO gaat uit van het concept van een portaal, terwijl internettechnologie steeds vaker via een mobiel platform (o.a. apps) wordt gebruikt.

Reynolds schetst in zijn bijdrage een aantal relevante ontwikkelingen. De traditionele ELO is nog steeds dominant. De meeste organisaties en docenten nemen hier nog steeds genoegen mee. Bovendien is het afscheid nemen van een ELO een moeizame aangelegenheid. Degene die het beste van beide werelden op middellange termijn weet te verenigen, is -verwacht ik- spekkoper.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.