Hoe ontwikkelt de elektronische leeromgeving en het leermanagement systeem zich?

De ontwikkeling van elektronische leeromgevingen en leermanagement systemen is een continue proces. Volgens Amit Gautam zijn vier trends vooral van invloed op deze leertechnologieën. Ik wil er nog enkelen aan toevoegen.

Gautam noemt:

  • ELO’s en LMS-en worden steeds vaker cloud based. Door gebruik te maken van een ELO/LMS in ‘de cloud’ zou de ‘lenigheid’ en flexibiliteit (aanpasbaarheid) van deze leertechnologie groter worden, en zouden economische schaalvoordelen behaald worden. Mijn ervaring is overigens dat dit niet zonder meer het geval hoeft te zijn.
  • De persoonlijke leeromgeving komt op dankzij integratie van sociale media, semantische zoekmachines (waarbij rekening wordt gehouden met de context), technologieën die rekening houden met iemands leergedrag (denk aan recommendersystemen) en het faciliteren van user-generated content.
  • Er wordt meer gebruik gemaakt van elementen en mechanismes van games (‘gamification‘), ook doordat nieuwe specificaties (Tin Can) in staat zijn om rekening te houden met diverse leeractiviteiten.
  • De grens tussen talentmanagement en leermanagement vervaagt. Bij talentmanagement wordt o.a. geïnventariseerd wat iemands talenten zijn (en wat niet). Vervolgens wordt mede op basis daarvan bepaald wat de gevolgen moeten zijn voor leren en ontwikkelen.

Ik zie deze ontwikkelingen ook terug. Andere belangrijke ontwikkelingen zijn wat mij betreft:

  • ELO’s en LMS-en worden steeds meer geschikt om via mobiele technologie te gebruiken. Er zijn vaak al apps beschikbaar (bijvoorbeeld van BlackBoard en Fronter), maar deze beschikken veelal over beperkte functionaliteit (wel consumeren, niet participeren).
  • Een grotere diversiteit aan didactische concepten. ELO’s en LMS-en waren van oudsher erg organisatiegericht en faciliteerden vooral meer instructivistisch onderwijs. In toenemende mate bevatten deze applicaties ook tools voor collaboratie, participatie en interactie. Denk ook aan de specifieke platforms voor massive open online courses.
  • ELO’s en LMS-en zullen in toenemende mate inspelen op learning analytics.
  • Er worden in toenemende mate integraties gefaciliteerd met applicaties van derden. Een voorbeeld is N@tschool dat via single sign on toegang geeft tot elektronische leerstof van uitgevers.
  • Er zullen nieuwe spelers de markt van de ELO en het LMS betreden. Google is daar een voorbeeld van. De van oorsprong educatieve uitgever Pearson heeft zich al eerder op dit terrein begeven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hoi Willem,

    Dan ben ik verleden week intern niet volledig geïnformeerd. Of dit punt is snel achterhaald.. Dank voor de aanvulling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.