Belemmeringen bij online leren wegwerken

Errol Craig Sul zet op basis van zijn jarenlange ervaring tien belemmeringen bij online leren op een rij. Daarbij geeft hij ook aan hoe deze belemmeringen weggewerkt kunnen worden. Opvallend is dat maar weinig van deze valkuilen te maken lijken te hebben met didactiek.

  1. Ernstige technische problemen (zoals de uitval van een server) kunnen  optreden. Zorg er daarom voor dat je beschikt over telefoonnummers en privémailadressen van lerenden, zodat je toch met hen contact kunt opnemen. Dit is niet altijd realistisch (denk aan Massive Open Online Courses). Uiteraard kunnen sociale media -zoals Twitter- hierbij ook een belangrijke rol spelen (de auteur noemt dit helaas niet).
  2. Onervarenheid van de docent. Craig Sul adviseert om zelfgestuurd te leren door relevante blogs bij te houden, boeken te bestuderen over online leren en veel interacties te hebben over online leren met bekenden en collega’s.
  3. Ernstige medische problemen kunnen een belemmering vormen om te leren. Daardoor kun jij als docent tijdelijk onbereikbaar zijn. Communiceer daarover met lerenden. Zorg eventueel voor vervanging. Geef lerenden ook extra ruimte om opdrachten en toetsen te maken.
  4. Ongepaste mails en andere complexe communicaties met lerenden. De auteur raadt aan berichten vooral goed te archiveren, en de leidinggevende direct te informeren. Daarnaast moet je vooral professioneel en onpersoonlijk reageren. Reageer vriendelijk, maar niet als vriend. Zorg ook dat je op de hoogte bent van het schoolbeleid in dezen.
  5. Gebruik kritische evaluaties van lerenden of leidinggevenden als reflectiemomenten. Is de kritiek terecht? Welke verbeteringen kun je realiseren?
  6. Soms moet je lesgeven over een onderwerp waar je geen specialist in bent. Bestudeer de online cursus en vraag aan je leidinggevende toegang tot een vergelijkbare, maar inmiddels afgeronde, online cursus. Bereid je in elk geval goed voor.
  7. De opzet van de cursus is gebrekkig en verwijzingen naar bronnen werken niet. Wees pro-actief en vraag lerenden van tevoren te melden als zij een probleem tegen komen, en informeer lerenden zelf als jij tekortkomingen signaleert.
  8. Efficiënt time management is noodzakelijk bij online leren. Plan op tijd en gebruik een dagelijkse checklist.
  9. Het per ongeluk versturen van mails kun je alleen maar achteraf repareren met excuses.
  10. Je kunt per ongelijk niet correcte cijfers publiceren. Soms kun je dat als docent dan niet herstellen (alleen een leidinggevende of beheerder). Denk daarom goed na voor dat je een bericht plaatst, rectificeer onmiddellijk en erken fouten als je er op gewezen wordt.

Je zou kunnen concluderen dat zorgvuldige voorbereiding en communicatie veel belemmeringen kan verhelpen. Toch vraag ik me af of de meest ernstige belemmeringen niet eerder met didactiek te maken hebben. Bijvoorbeeld door ongeschikte content te gebruiken, onvoldoende feedback te geven, een niet doordacht didactisch ontwerp te gebruiken of onvoldoende aandacht te besteden aan verschillende vormen van interactie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen