Bevordert blockchain technologie decentralisatie van het onderwijs?

Menig blockchain evangelist gelooft in de disruptieve invloed van deze technologie op tal van sectoren. Ook het onderwijs schijnt eraan te moeten geloven.

De bijdrage Why Do We Need Blockchain Technologies in Education? is een gesponsord artikel op een website met bitcoin nieuws. Dat zijn dus twee redenen om kritisch te zijn op de inhoud.

De bijdrage gaat over ‘EdTech’ bedrijven die blockchain technologie gebruiken voor het realiseren van innovaties op het gebied van opleiden en onderwijs. Daarbij gaat het niet alleen om het realiseren van een betrouwbaar en veilig systeem voor het vastleggen van deelkwalificaties. Deze toepassing van blockchain technologie kom je wel vaker tegen.

Bedrijven als NTOK.io willen blockchain technologie gebruiken om transacties tussen tutoren en lerenden te faciliteren. Standaard privélessen worden mogelijk waarbij geselecteerde lesuren tegen een vaste prijs kunnen worden geboekt. Via een zogenaamd “tokenizing talents concept” worden regels met betrekking tot het verhandelen van blockchain talent tokens vastgelegd. Dit wordt vergeleken met prepaid cadeaubonnen waarmee je begeleidingsuren van getalenteerde tutoren kunt kopen. Je koopt dus in feite tutoring in het vooruit. De tutor kan deze inkomsten gebruiken voor de eigen ontwikkeling. Een gebruiker kan talent tokens kopen, ruilen of terugbetalen. Ze maken ook gebruik van reguliere functionaliteiten van een infrastructuur voor het geven van begeleiding en instructie.

Met behulp van deze technologie wordt dus een soort marktplaats gecreëerd waarbij lerenden niet alleen maar bij instituten aankloppen, maar ook bij individuele docenten voor het krijgen van online les. Via gecodeerde beoordelingen en recensies (dankzij blockchain technologie) wil men de kwaliteit van tutoring borgen. De betalingen moeten ook op een veilige manier via blockchain technologie plaatsvinden.

Op deze manier moet leren meer gedecentraliseerd worden en moet ook peer-to-peer leren gefaciliteerd worden. Er vindt decompositie –unbundling– van onderwijs en opleiden plaats.

Er wordt al langer gepleit voor decentralisatie van leren, opleiden en onderwijs. Dankzij internettechnologie kennen we al langer online marktplaatsen waar docenten/trainers hun expertise aanbieden. Udemy is daar een voorbeeld van. Verder is microcredentialling in opmars waardoor lerenden in veel mindere mate bij één instituut studeren. Ook hebben aanbieders als New Heroes en GoodHabitz een tijd geleden het speelveld van leren, opleiden en onderwijs betreden. Je kunt daar tegen een vast bedrag per maand allerlei cursussen en modules volgen (individuen maken hier in ons land nauwelijks gebruik van, bedrijven wel).

Vooralsnog hebben deze ontwikkelingen nog geen disruptief effect gehad op de sector van opleiden en onderwijs. Wellicht komt dat nog. Het duurt immers een hele tijd voordat sprake is van een trend. Waarschijnlijk zal de markt van een leven lang leren er als eerste aan moeten geloven.

De hierboven beschrijven toepassing van blockchain technologie moet je dus in dit perspectief zien. Een belangrijk verschil met bestaande initiatieven is dat de betrouwbaarheid van transacties door blockchain technologie vergroot moet worden.

Het is m.i. wel de vraag of deze technologie daar al volwassen genoeg voor is. Ik vraag me ook af of reguliere internettechnologie niet voldoet voor het realiseren van het doel dat je wilt bereiken. Wordt er op andere marktplaatsen echt gefraudeerd met beoordelingen en recensies? Gaat er veel mis met online betalingen? Of is blockchain technologie een oplossing voor een niet-bestaand probleem?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: