Innovaties op het gebied van L&D

Donald Taylor heeft recent resultaten van een onderzoek gepresenteerd waarin hij respondenten heeft gevraagd welke HR/L&D-uitdagingen zij willen oplossen met innovatieve technologieën. Wat valt daarbij op?

Taylor doet -tot nu toe- in twee blogposts – hier en hier– verslag van dit onderzoek (542 respondenten uit 50 landen). Hij maakt daarbij ook opmerkingen over beperkingen van dit onderzoek (o.a. volledig gebaseerd op zelfrapportage).

Normaliter voert Taylor onderzoek uit het sentiment van respondenten ten aanzien van innovaties. Nu heeft hij ook gevraagd naar de innovaties waar men daadwerkelijk mee bezig is.

De volgende HR/L&D-uitdagingen scoren het hoogst:

  1. Gepersonaliseerd leren
  2. Reskilling/upskilling
  3. Gedragsverandering/nudging
  4. Continue professionele ontwikkeloing
  5. Samen werken en samen leren

Coaching, mentoring en talent mobiliteit scoren het laagst als het gaat om uitdagingen waarvoor de respondenten een innovatieve technologische oplossing zoeken.

In de tweede blogpost kijkt Donald ook naar de scores tussen het Verenigd Koninkrijk, de rest van Europa en de VS. De Europese respondenten houden zich meer bezig met samenwerken en samen leren dan de Britten. Taylor waakt er voor hier conclusies aan te verbinden.

Britse respondenten beweren op hun beurt dat ze meer innoveren op het gebied van ‘embedding/retaining learning’. Een mogelijke reden hiervan is dat niet-Engelstalige respondenten zich maar moeilijk iets voor kunnen stellen bij dit begrip. Noord-Amerikaanse respondenten scoren hier echter ook lager op dan Britse respondenten. Donald Taylor suggereert op basis van antwoorden op andere vragen dat deze laatste groep zich hierbij vooral focust op het inbedden van leren in dagelijks werk.

De vier gebieden waarop Europa duidelijk hoger scoort dan het VK zijn:

  1. Gepersonaliseerd leren
  2. Reskilling/upskilling
  3. Samen werken en samen leren
  4. Onboarding/preboarding.

Omgekeerd scoren Britse respondenten hoger op de volgende onderwerpen:

  1. Embedding/retaining learning
  2. Vaardigheden – identificeren en analyseren
  3. Technische vaardigheden aanleren

Donald Taylor merkt op dat verschillende begrippen niet gedefinieerd zijn en anders geïnterpreteerd kunnen worden. Hij gelooft echter niet dat definities hierbij helpen omdat deze vaak niet gelezen worden en kunnen leiden tot een vals gevoel van zekerheid over de betekenis van de resultaten.

Nota bene

Degenen die via mail op de hoogte worden gehouden van mijn blogposts, ontvingen gisteren per abuis een mail met daarin de naam en mailadres van een andere abonnee. Dat lag aan een bug in de plugin die ik gebruik voor het versturen van mails. Ik heb -met dank aan Karin Winters- het template aangepast. De mails hebben nu een algemene aanhef. Ook staat er niet meer in met welk mailadres je geabonneerd bent op mijn blogposts.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.