Inzicht in de e-learning industrie

De e-learning markt is een zeer gefragmenteerde markt. Het aantal applicaties dat je kunt gebruiken voor online en blended learning is zeer divers. En binnen de verschillende categorieën kun je weer kiezen tussen diverse tools.

tools

Foto: stevepb, Pixabay

Die conclusie kun je trekken op basis van de blogpost State of the E-Learning Industry 2017 van Craig Weiss. Hij meent dat deze ‘industrie “in full swing” in. Zelfs binnen een ogenschijnlijk verzadigde markt als die van de leermanagementsystemen is ruimte voor nieuwkomers. Weiss onderscheidt de volgende categorieën applicaties:

  • Tools waarmee je snel content kunt ontwikkelen (diverse typen).
  • Leermanagementsystemen (en subsets daarvan).
  • Providers van kant en klare courseware (kunnen gebruikt worden in leermanagementsystemen). Volgens de auteur doen providers van kant en klare courseware er goed aan om vooral samen te werken met aanbieders van leermanagementsystemen. het valt me op dat adaptieve cursussen niet apart worden genoemd door Weiss.
  • Assessment tools (inclusief online proctoring). User interaction design is hier een belangrijk thema.
  • Learning Engagement Platforms, die hij ook Learning Experience Tools noemt. Sterk gericht op het behalen van certificaten, op basis van leerinhouden van derden (zoals de Khan Academy).
  • Online winkels waar bedrijven content/cursussen kunnen kopen. Volgens Weiss is een dure cursus niet altijd goed. Goedkope cursussen (onder de 10 duizend dollar) zien meestal van geen goede kwaliteit, meent hij. Virtual reality, augemented reality en mixed reality maken hier deel van uit.
  • Web conferencing tools (o.a. voor het verzorgen van webinars). De niet-gratis tools zijn het meest belangrijk.
  • Coaching en mentoring tools (mobiel).
  • Knowledge Reinforcement tools (gericht op herhalen en veel oefenen; modiel).
  • Courseware marktplaatsen waar diverse aanbieders online cursussen aanbieden. De MOOC-platforms vallen hier onder. Van Lynda.com zou Weiss geen cursussen aanschaffen (onvoldoende kwaliteit, meent hij).
  • Social learning tools.
  • Video learning tools.
  • Learning Record Stores.
  • Categorie overig.

Volgens Weiss zijn leermanagementsystemen ‘hot’. Dat is opvallend omdat deze applicaties regelmatig als ‘verouderd’ en ‘overbodig’ worden betiteld. Ze zouden namelijk slecht in staat zijn om betekenisvolle manieren van leren en ontwikkelen te faciliteren. Weiss maakt duidelijk dat deze systemen zich ook doorontwikkelen (bijvoorbeeld als het gaat om competenties en learning analytics). Dat geldt niet voor alle leermanagementsystemen. Dat is één van de redenen dat deze markt zo in ontwikkeling is (ook mede dankzij investeringen van venture capitalists).

Video learning platforms zouden het volgens Weiss wel een moeilijk kunnen krijgen als leermanagementsystemen video management functionaliteiten gaan bevatten. Volgens mij is dat overigens een hele andere tak van sport. Ik zie deze systemen juist als aanvullend op elkaar, ook omdat je video’s op platforms als Kaltura of Mediasite prima kunt integreren in een leermanagement systeem (tenzij Weiss en ik wat anders onder ‘Video Learning Platform’ verstaan).

Verder valt op dat Weiss meent dat social learning platforms minder in de belangstelling staan dan voorheen. Dat heeft volgens hem ook te maken met de adoptie van functionaliteiten voor ‘social learning’ door leermanagement systemen. Zelf geloof ik ook dat lerenden voor ‘social learning’ applicaties gebruiken die oorspronkelijk niet voor leren bedoeld waren (zoals sociale media).

Weiss geeft aan dat hij weinig vertrouwen heeft in leerplatforms voor specifieke doelen (bijvoorbeeld voor het versterken van verkoop). Volgens mij heeft hij daar gelijk in. Die markt is echt te klein.

Ik kan me overigens voorstellen dat het menig lezer duizelt. Zo veel keuzes, waar te beginnen. Gisteren las ik de volgende tweet:

Tweet veel lms-en

Volgens mij is dit niet alleen lastig te beheren, maar maak je menig docent/opleider en lerende hier ook niet heel blij mee.

Keuzes kunnen maken is fijn, uit veel opties kunnen kiezen is lastig. Waar het uiteraard vooral om gaat is dat je je afvraagt waarom je online of blended learning wilt toepassen,  welke doelen je ermee wilt bereiken en welke didactisch model je wilt gebruiken. Daarna worden leertechnologieën pas interessant.

Nota bene: Jane Hart hanteert een andere indeling in haar tools directory. Zij bespreekt ook tools die niet specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar er wel voor worden gebruikt.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: