Learning & Development: prioriteiten en belemmeringen

Leidinggevenden op het gebied van L&D hebben een duidelijk beeld van de prioriteiten van L&D, voor het jaar 2018. Tegelijkertijd ervaart men een aantal belemmeringen die deze prioriteiten in de weg staan. Daarbij zullen L&D-ers ook moeten investeren in hun eigen ontwikkeling.

Via een bijdrage van Emma Weber ben ik gestuit op de aankondiging van een recent benchmark rapport van Towards Maturity. Zij hebben meer dan 700 “L&D Leaders” uit 53 landen ondervraagd naar wat de prioriteiten van hun organisatie zijn op het gebied van leren en ontwikkelen en naar wat in 2017 de belangrijkste belemmeringen op dit gebied waren.

De prioriteiten zijn:

  • Verbetering van de prestaties van de organisatie (98%)
  • Productiviteit verhogen (97%)
  • Toegang tot leren en de flexibiliteit ervan verhogen (97%)
  • Zelfgestuurd leren bevorderen (96%)

De belemmeringen waren:

  • Kosten van het opzetten, ontwikkelen en onderhouden van leren en ontwikkelen (66%)
  • Gebrek aan vaardigheden bij werknemers om hun eigen leerproces te managen (65%)
  • Terughoudendheid bij lijnmanagers om het gebruik van nieuwe leermethoden te stimuleren (58%)
  • Gebrek aan vaardigheden bij het L&D-personeel om technologie ondersteund leren toe te passen en te beheren (53%)
  • Een onbetrouwbare ICT-infrastructuur (52%)

Volgens Towards Maturity onderscheiden de best presterende organisaties zich in veel voordelen voor de organisatie en werknemers, en in weinig belemmeringen. Zij investeren meer in technologie en hebben een duidelijke focus op het opbouwen van de bekwaamheden van hun teams.

Een aantal zaken valt mij op:

  • Er is veel consensus over wat de belangrijkste prioriteiten zijn van L&D.
  • Er zal meer geïnvesteerd moeten worden, maar tegelijkertijd moeten de kosten voor L&D omlaag. Volgens mij staan deze zaken op gespannen voet met elkaar.
  • Zelfgestuurd leren moet worden bevorderd terwijl werknemers over onvoldoende vaardigheden beschikken om hun eigen leerproces te managen. Volgens mij geeft dit richting aan waar je als L&D je op moet focussen.
  • Dat geldt ook voor het investeren in betrouwbare leertechnologie.
  • L&D-ers zullen echter ook flink moeten investeren in de eigen expertise om leertechnologie op een goede manier in te kunnen zetten.

Verder valt het me op dat het een probleem wordt gevonden dat lijnmanagers terughoudend zijn om het gebruik van nieuwe leermethoden te stimuleren. Maak dan maar eens aannemelijk dat ‘nieuw’ daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: