Maken tutoren het verschil bij online leren?

Vandaag las ik een onderzoeksartikel waarin de auteurs concluderen dat het voor de leerresultaten niet veel uitmaakt of je gebruik maakt van tutoren of van volledige zelfstudie. Om een aantal redenen moet je m.i. echter terughoudend zijn van het trekken van verstrekkende conclusies.

De samenvatting van de studie is:

Two free fully online courses were offered by Peoples-uni on its Open Online Courses site, both as self-paced courses available any time and as courses run over four weeks with tutor-led discussions. We tested the hypothesis that there are no measurable differences in outcomes between the two delivery methods. Similar numbers attended both versions of each course; students came from multiple countries and backgrounds. Numbers of discussion forum posts were greater in tutor-led than self-paced courses. Measured outcomes of certificates of completion, quiz completion and marks gained were very similar and not statistically significantly different between the tutor-led and the self-paced versions of either course. In light of little discernible difference in outcome between self-paced learning compared with courses including tutor-led discussions, the utility of the time cost to tutors is in question. The findings may be relevant to others designing online courses, including MOOCs.

Pas echter op met het trekken van vergaande conclusies. Bijvoorbeeld dat je bij online leren wel zonder docenten kunt:

  • Het gaat om een vergelijking tussen twee vrij toegankelijke online cursussen. De context is specifiek, en de scope van het onderzoek is beperkt.
  • De rol van de tutoren kan sterk verschillen bij online leren. In de betreffende online cursus modereert de tutor vooral discussies. Wellicht dat een andere invulling van de rol van de docent bij online leren wel verschil maakt. Denk daarbij aan persoonlijke begeleiding, het geven van extra uitleg of het bevorderen van reflectie. Ik snap trouwens dat de rol van een docent bij een vrij toegankelijke online cursus beperkt wordt ingevuld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: