Ontwikkelingen op de Amerikaanse ’markt’ van online onderwijs

Toegegeven. De situatie in de Verenigde Staten op het gebied van online hoger onderwijs is moeilijk te vergelijken met die in Nederland en Vlaanderen. In Nederland wordt het hoger onderwijs beschermd door wet- en regelgeving waardoor het een stuk lastiger wordt voor nieuwe marktpartijen om erkend hoger onderwijs te verzorgen. De vraag is echter hoe lang dat nog duurt. Daarom onderstaande samenvatting van een recente analyse over ontwikkelingen op het gebied van online hoger onderwijs in de VS.

Marktanalist Moody’s heeft volgens Education Dive onlangs een analyse gemaakt van de markt van online onderwijs. Zij constateren dat de concurrentie tussen instellingen voor online hoger onderwijs toeneemt en dat nieuwkomers een groter marktaandeel weten te verwerven.

In de Verenigde Staten begeven particuliere online universiteiten zich op deze markt. Op dit moment hebben publiek gefinancierde instellingen nog het grootste marktaandeel op het gebied van online onderwijs (54% in 2017). Particuliere aanbieders zonder winstoogmerk hebben op dit moment een marktaandeel van 23%, maar groeien snel.
De traditionele aanbieders van online hoger onderwijs hebben flink marktaandeel verloren vanwege regelgeving, druk van consumenten en de komst van aanbieders zonder winstoogmerk (maar met bekende namen).

In de periode 2012-2017 is het aantal “online-only” inschrijvingen met 38% toegenomen. De analisten voorspellen dat deze groei nog verder doorzet. Niet alle instellingen kiezen overigens voor deze strategie. De verwachting is ook dat online hoger onderwijs het campusonderwijs niet zal gaan vervangen. De deelname aan campusonderwijs zal naar verwachting echter niet verder groeien.

Moody’s stelt eveneens dat differentiatie een kritische succesfactor is voor online hoger onderwijs. Daarbij gaat het dan om differentiatie in prijs, leveringsmodel, waargenomen waarde en het niveau van dienstverlening door medewerkers. Kwaliteit blijft dus van groot belang. Tegelijkertijd is online gaan complex en niet zonder risico’s. Om die complexiteit te reduceren, werken instellingen vaak samen met zogenaamde online program managers die kunnen helpen bij het ontwikkelen van aanbod voor bepaalde marktsegmenten, het samenstellen van diensten of het verwerven van investeringen. Een risico is het gebrek aan data waaruit blijkt dat je succes hebt of afhankelijkheid van een derde partij voor de financiering.

Volgens Moody’s zullen publiek gefinancierde universiteiten in staat zijn marktaandeel te behouden dankzij het grote aantal inschrijvingen voor online onderwijs, het relatief lage collegegeld en een missie die gericht is op het bevorderen van de toegankelijkheid.

Online onderwijsprogramma’s zijn volgens Moody’s geen wondermiddel voor financiële problemen. Je moet namelijk behoorlijk investeren, bijvoorbeeld in de deskundigheid van medewerkers. Het is niet ingewikkeld om met online onderwijs aan de slag te gaan, maar het is wel complex om er succes mee te boeken.

Een van de voordelen van online onderwijs voor instellingen is dat het geografische drempels van de instellingen laat verdwijnen en dat je in staat bent de concurrentie aan te gaan met een grotere, meer gevarieerde groep van aanbieders. Moody’s verwacht consolidatie op het gebied van online leren. Dat blijkt volgens hen uit een aantal overnames van aanbieders en van service providers op dit terrein.

In Nederland is het hoger onderwijs de afgelopen decennia gegroeid (van ongeveer 560.000 in 2005/2006 naar meer dan 700.000 in 2017/2018). Het is de vraag of recente maatregelen, bijvoorbeeld op het gebied van studiefinanciering, hier een einde aan zullen maken. Online hoger onderwijs zou het gemakkelijker kunnen maken om studie met een baan te combineren. Daarnaast zou online hoger onderwijs goedkoper kunnen zijn, vooral als aanbieders niet de beschikking hoeven te hebben over dure gebouwen en veel vast personeel.

Wet- en regelgeving zullen echter veranderd moeten worden, willen nieuwe aanbieders van online hoger onderwijs zich een positie tussen gevestigde namen gaan veroveren. Uiteraard moeten we ook niet vergeten dat marktwerking op het gebied van hoger onderwijs flinke nadelen en beperkingen heeft. Wat doet marktwerking met de kwaliteit, de toegankelijkheid, de kosten en de sociale ongelijkheid?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: