Ga naar de inhoud
WilfredRubens.com over leren en ICT

WilfredRubens.com over leren en ICT

Ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning

  • Over mij
  • Mijn artikelen
  • Mijn boeken
  • Mijn presentaties
  • Boeken over leren en (t)e-learning
  • Home
  • Mijn diensten
  • Stappenplan TEL
  • Richtlijnen TEL
  • Contact
  • Disclaimer en Privacy

De complexiteit van online doceren

24 april 2013 Wilfred Een reactie

Is online leren lastig? Wellicht. Maar volgens Larry Wilson valt dit in het niet bij de rol die een docent bij online doceren moet vervullen.

Lees verder

Facebook als medium voor e-learning?

24 april 2013 Wilfred 3 reacties

Kun je Facebook voor e-learning gebruiken? Die vraag moet je bevestigend beantwoorden. Maar of je dat ook moet willen, is een andere vraag.

Lees verder

Open Universiteit Nederland trekker eerste Europese MOOC-initiatief #ounl

23 april 2013 Wilfred Laat een reactie achter

Aanstaande donderdag 25 april 2013 gaat het eerste pan-Europese universitaire MOOC’s- initiatief van start met de opening van een portal waarop  partners uit 11 landen ongeveer 40 massive open online courses rond tal van onderwerpen en in in 12 verschillende talen presenteren. De Nederlandse Open Universiteit is trekker van dit initiatief

Lees verder

Deelnemers aan MOOC’s: diversiteit, verwachtingen en voorkeuren

23 april 2013 Wilfred Laat een reactie achter

Drie weken geleden heb ik voor het laatst een bloemlezing met artikelen over Massive Open Online Courses geschreven. Een teken dat MOOC’s de hype voorbij zijn? Nou, nee.

Lees verder

Drie strategieën om drie onderwijsuitdagingen aan te pakken

22 april 2013 Wilfred Laat een reactie achter

Volgens Josh Jarrett van de Bill & Melinda Gates Foundation kunnen instellingen voor hoger onderwijs drie elkaar aanvullende innovatiestrategieën hanteren om tegemoet te komen aan de drie grootste uitdagingen waar men op dit moment mee te maken heeft.

Lees verder

Puike analyse Steve Jobs-school #O4NT

21 april 2013 Wilfred Laat een reactie achter

Vanochtend heb ik eindelijk gelegenheid gehad om een zeer gedegen analyse over de ‘Steve Jobs’-scholen te lezen.

Lees verder

Hoe vergroot je de dynamiek binnen MOOC-platforms?

20 april 2013 Wilfred Laat een reactie achter

Volgens Adam Heidebrink kunnen massive open online courses (MOOC) op drie manieren aan dynamiek winnen. De gebruikte platforms faciliteren deze dynamiek op dit moment volgens hem echter onvoldoende.

Lees verder

Studiedag blended learning

19 april 2013 Wilfred Laat een reactie achter

Vandaag heb ik een studiedag over blended learning verzorgd bij het Seminarium Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht.

Lees verder

De impact van learning analytics op het ontwerp van leeromgevingen

18 april 2013 Wilfred Laat een reactie achter

Learning analytics leert ons meer over hoe wij leren. Dat betoogt R. F. Mackay. Op basis van een onderzoekspaper raadt hij daarom aan om bij het ontwerpen van online omgevingen nauwgezetter te kijken naar de verschillende leerbehoeften van lerenden.

Lees verder

Reflectie op het e-learning event #ele13

17 april 2013 Wilfred 6 reacties

Het is altijd goed om een dag na een congres nog eens terug te blikken op de keynotes, workshops en discussies. Ook al heb je op de dag zelf al intensief verslag gedaan van de bijeenkomst. Op basis van het e-learning event van gisteren zou je bijna gaan geloven dat

Lees verder

Berichten paginering

«Eerdere berichten 1 … 401 402 403 404 405 … 901 Volgende berichten»
nl Dutchen English
nl nl
  • Mastodon
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • RSS feed

Wilfred Rubens

Wilfred

E-learning, zelfstandig adviseur, edublogger, politiek, onderwijs, pedagogiek, learning & development, education, leren, opleiden

Laatste posts in je mailbox?


Loading

Nieuwste posts

  • Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 17)
  • Drie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
  • Onderzoek naar social presence in online leeromgevingen
  • Vergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
  • AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Laatste reacties

  • Wilfred Rubens op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Jan Pollet op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Wilfred Rubens op Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Blogarchief

Steekwoorden

actief verwerken Artificiële Intelligentie big data blended learning chatbot conferenties coronacrisis curriculumontwikkeling didactiek digitale geletterdheid digitale leeromgeving disruptive innovation e-learning effectiviteit elearning formeel-informeel leren Generatieve AI implementatie innovatie iPad kritiek L&D learning analytics learning design leertechnologie massive open online courses MOOC motivatie onderwijsvernieuwing onderzoek Online Educa Berlijn online leren ontwerp open education pedagogiek personalisering privacy professionalisering sociale media technology enhanced learning tips trends video virtual reality werkplekleren
Logo WRB
WordPress thema: Treville door ThemeZee.