Reflecteren en delen bevordert presteren

Het zou goed zijn als we vaker expliciet de tijd zouden nemen om te reflecteren en onze bevindingen zouden delen met anderen. Onderzoek van de Harvard Business School en anderen laat namelijk zien dat dit leidt tot betere prestaties.

Carmen Nobel gaat in op een recent paper van een aantal hoogleraren van onder andere de Harvard Business school. Zij hebben een aantal experimenten op het gebied van reflectie uitgevoerd, zowel in een 'laboratoriumsetting' als in de werkpraktijk van een call centrum voor technische ondersteuning.

De onderzoekers onderscheiden daarbij twee typen leren:

  1. Leren door te doen. Je voert handelingen uit en daardoor leer je ze op een betere manier uit te voeren.
  2. Leren door bewust te reflecteren op je handelen.

In hun onderzoeken hebben zij gekeken naar de effecten van reflectie en het delen van reflecties met anderen. Daaruit blijkt dat reflecteren leidt tot een prestatieverbetering van 18-23%. Het delen van reflecties leidt tot een vergelijkbare prestatieverbetering. Wel is er nagenoeg geen verschil tussen reflecteren en het vervolgens ook nog eens delen van reflecties. Er lijkt geen sprake te zijn van invloed van wel of niet belonen van prestaties.

Nota bene: participanten die tijdens het onderzoek in de werkpraktijk van het call centrum niet reflecteerden of 'deelden' mochten ook nog eens 15 minuten langer over de opdrachten doen. Mogelijk dat reflecteren dus leidt tot meer efficiënt werken.

Mensen die zich bezig houden met leren gaan er vaak van uit dat reflectie belangrijk is voor leren. Paulo Freire pleitte in 1972 al voor actie èn reflectie. Maar aan aannames alleen hebben we niet veel. Daarom vind ik dit onderzoek belangrijk. Bovendien illustreert het paper dat werken en leren nauw met elkaar samenhangen, en dat informeel leren van groot belang is voor de kwaliteit van het werk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Klopt, als ik een plan heb of ergens op wil reageren verplaats ik mezelf altijd in de de persoon “goede vriendvan me” en die stelt me dan de vraag waarom doe je dat, waarom denk je dat, waarom wil je dat? En dus bereid ik je met mijn keuze altijd voor op due vragen.

  2. Reflecteren helpt inderdaad je inzichten te verdiepen. Bij het lezen van je artikel moest ik even denken aan wat Willem Karssenberg schreef in een blog van hem:

    “Ga je naar een symposium? Zoek dan reisgezelschap! En dan doel ik niet op je eigen collega’s met wie je altijd samen op pad gaat en die jouw verhalen al lang kennen. Nee, zoek mensen die op een andere school werken, in een andere sector of bij een ander bedrijf.”

    Op een lange terugreis kun je goed met elkaar reflecteren. Eigenlijk zouden symposium-organisatoren hierop moeten inspelen met een mogelijkheid om je in te schrijven voor car-pooling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *