Tablets in het onderwijs gebruiken: ergonomie, lichaamshouding en mate van gebruik

Als je tablets in het onderwijs wilt inzetten, moet je niet alleen nadenken over technologie en didactiek. Deze apparaten kunnen -bij verkeerd gebruik- ook leiden tot fysieke aandoeningen. Hoe kun je een tablet het beste vasthouden? Hoe lang zou je lerenden moeten laten werken met tablets?

Greg Swanson heeft op basis van verschillende onderzoeken en papers een en ander op een rij gezet als het gaat om ergonomie, lichaamshouding en ’screen time’.  Het resultaat is een paper van 46 pagina’s met best gedetailleerde informatie (en helaas zonder inhoudsopgave).

Hij stelt dat we tablets zeer intensief gebruiken, zonder veel aandacht te hebben voor sociale, culturele en fysiologische gevolgen. Dat kan leiden tot sociale en gezondheidsproblemen. Swanson noemt nek- en rugklachten, oogklachten (in verband met resolutie, contract en helderheid), RSI en slaapproblemen. Er is vooalsnog geen relatie aangetoond met gedragsproblemen.

Swanson meent dat de tablet nooit bedoeld was als een apparaat dat je acht uur per dag zou gaan gebruiken. Dat gebeurt echter wel, terwijl er amper richtlijnen en regels zijn die gebruikers kunnen beschermen (indien gebruikers zich wat aantrekken van die richtlijnen en regels).

Enkele aanbevelingen zijn:

  • Plaats tablets hoger dan normaal zodat je lage ooghoeken vermijdt en minder moe wordt. Maak bijvoorbeeld gebruik van een standaard.
  • Neem regelmatig pauzes. Werk niet langer dan 30 minuten achter elkaar op een tablet.
  • Kijk elke twintig minuten, twintig seconden lang naar een punt dat op 20 voet van je verwijderd is (bijna zeven meter).
  • Gebruik cases met een aparte grip.
  • Als je veel moet typen, gebruik dan een los toetsenbord.
  • De meest aanbevolen positie is: zit op de grond met de rug tegen de muur, trek je knieën op en laat de tablet op je knieën rusten. Ik weet trouwens niet of dat een ideale houding voor leren is.
  • Waak ervoor dat passieve schermtijd (alleen kijken) spel en interactie met anderen gaat vervangen. Actieve schermtijd leidt daarentegen tot cognitieve en fysieke betrokkenheid. Het is belangrijk dit onderscheid te hanteren.
  • Gebruik tablets binnen het onderwijs op een actieve manier in afwisseling van verschillende face-to-face leeractiviteiten. Dus niet door lerenden lange tijd achter elkaar individueel met educatieve apps te laten werken.
  • Stop 90 minuten voordat je naar bed gaat met het gebruik van een beeldscherm.
  • Kinderen zouden niet langer dat 2 uur per dag een tablet moeten gebruiken.
  • Kinderen zouden niet langer 30 minuten achter elkaar ‘close-up work’ uit moeten voeren, tieners maximaal 45 minuten (dat is werk waarbij je dicht met je ogen op het beeldscherm werkt).
  • Welke schermtijd passend is, hangt af van de leeractiviteiten.
  • Het gaat om het vinden van een balans. Dat was bij het lezen van stripboeken zo, en ook bij TV-kijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Op een van mijn scholen werd bewust voor tablet gebruik gekozen.
    Bij laptops kijk de docent alleen naar de achterkant van een scherm.
    Een tablet kan plat op tafel gelegd worden. Er blijft dus oog contact. En de docent kan volgen wat er op het scherm gebeurd.

    Tja, de ergonomie lijdt daar onder.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.